USB-boot utan stöd i BIOS
USB-boot utan stöd i BIOS
Om man har en dator utan stöd för USB-boot, finns det något sätt att få boot från en USB-enhet?
Vad jag tänker på, är jämförelsen med nätverksboot (PXE). Har man inte stöd för nätverksboot så kan man boota på en diskett som laddar drivare och sedan fortsätter booten som om det hade varit en "äkta" nätverksboot med stöd i BIOS. Samma princip skulle kunna tillämpas för USB-boot. I många fall är det givetvis lite meningslöst då man i det fallet lika gärna kan boota direkt. Men behöver man ett stort bootmedia, större än en diskett eller CD, så skulle det kunna vara ett alternativ att boota först en diskett eller CD och sedan en USB-pinne.
Det är ibland jag stöter på behovet att boota en USB-pinne på en gammal PC som saknar stöd för USB-boot.
Vad jag tänker på, är jämförelsen med nätverksboot (PXE). Har man inte stöd för nätverksboot så kan man boota på en diskett som laddar drivare och sedan fortsätter booten som om det hade varit en "äkta" nätverksboot med stöd i BIOS. Samma princip skulle kunna tillämpas för USB-boot. I många fall är det givetvis lite meningslöst då man i det fallet lika gärna kan boota direkt. Men behöver man ett stort bootmedia, större än en diskett eller CD, så skulle det kunna vara ett alternativ att boota först en diskett eller CD och sedan en USB-pinne.
Det är ibland jag stöter på behovet att boota en USB-pinne på en gammal PC som saknar stöd för USB-boot.
Re: USB-boot utan stöd i BIOS
När det gäller Linux så kan du boota från cd och sen så bootar cd'n usbstickan... 

Då undrar jag igen. Vad har det med Linux att göra?
I bootprocessen så är ju inte något operativsystem inblandat förrän man har bootat.
I bootprocessen så är ju inte något operativsystem inblandat förrän man har bootat.
Alternativet är att man bootar dom allra första grejorna (bootsektor mm) från diskett/CD för att sedan bootprogrammet fortsätter läsa resten från USB eller annat media. Men då är det ju inte ett vanligt bootmedia som sitter i nästa instans. Tanken var att ha vilken vanlig standard bootbar USB-sticka som helst som startas från floppy/CD.
Det finns ett dåligt fungerande stöd för USB i DOS. Så du skulle kunna boota DOS och därefter ladda stödet för USB. Norton Ghost 2003 har dom filer du behöver.
Du kan troligen inte starta ett nytt OS direkt från USB.
Alternativ lösning:
Idag är RAM nästan gratis och i volymer som man knappt kunde drömma om när tex Windows98 var nytt. Så testa att från DOS-boot göra en RAM-drive, kopiera filerna från Windows 98 till den och starta operativsystemet från RAM-drive.
Du kan troligen inte starta ett nytt OS direkt från USB.
Alternativ lösning:
Idag är RAM nästan gratis och i volymer som man knappt kunde drömma om när tex Windows98 var nytt. Så testa att från DOS-boot göra en RAM-drive, kopiera filerna från Windows 98 till den och starta operativsystemet från RAM-drive.
Det jag menade det är en egentligen om man ska vara exakt en live-cd med linux som startar först (som vilken bootbar cd som helst..) Och sen efter de så gör den så att du kan boota från ett usbminne.. 

vfr, Om du har PXE boot från floppy så är jag intresserad! 
Annars det går att boota från USB på en dator som saknar BIOS stöd för det. Metoden är att boota först från annat medium. Ladda drivrutiner för USB, ladda bootsektorer, sätta processor i bootläge (CLI etc) och hoppa till assemblerkoden i vald bootsektor.
Just processen att boota från valfria bootsektorer som man laddat in i minnet är ett steg som måste lösas.
Samt hur man laddar från t.ex. USB enhet utan BIOS stöd är ett annat steg.

Annars det går att boota från USB på en dator som saknar BIOS stöd för det. Metoden är att boota först från annat medium. Ladda drivrutiner för USB, ladda bootsektorer, sätta processor i bootläge (CLI etc) och hoppa till assemblerkoden i vald bootsektor.
Just processen att boota från valfria bootsektorer som man laddat in i minnet är ett steg som måste lösas.
Samt hur man laddar från t.ex. USB enhet utan BIOS stöd är ett annat steg.
vfr, Om du har PXE boot från floppy så är jag intresserad!
Det var Etherboot project jag använde mig av. Till min HTPC så saknade jag PXE-boot då PC:n (en gammal Siemens P3) har internt nätverkskort men saknar bootkod för nätverk i BIOS. Då blev det denna lösning. Jag körde hela HTPC:n, både boot och videolagring, mot Linuxservern.
Edit:
Samt hur man laddar från t.ex. USB enhet utan BIOS stöd är ett annat steg
Många maskiner som saknar USB-boot, kan fortfarande använda USB via BIOS. Dock så verkar det gå ner på låg hastighet. Antar att det är default USB 1.1 som gäller. Det går t.ex utmärkt att boota Drive Image från CD och lägga ut imagedatan på en USB-ansluten disk. Trots att Drive Image går under DOS (inte Windowsvarianten).
Det var Etherboot project jag använde mig av. Till min HTPC så saknade jag PXE-boot då PC:n (en gammal Siemens P3) har internt nätverkskort men saknar bootkod för nätverk i BIOS. Då blev det denna lösning. Jag körde hela HTPC:n, både boot och videolagring, mot Linuxservern.
Edit:
Samt hur man laddar från t.ex. USB enhet utan BIOS stöd är ett annat steg
Många maskiner som saknar USB-boot, kan fortfarande använda USB via BIOS. Dock så verkar det gå ner på låg hastighet. Antar att det är default USB 1.1 som gäller. Det går t.ex utmärkt att boota Drive Image från CD och lägga ut imagedatan på en USB-ansluten disk. Trots att Drive Image går under DOS (inte Windowsvarianten).
Kan du prata USB via BIOS rutiner är saken biff 
Då behöver du bara ladda in 16 (?) sektorer till 0000:7C00 (?), sätta korrekt bootenhet och hoppa till koden i princip.

Då behöver du bara ladda in 16 (?) sektorer till 0000:7C00 (?), sätta korrekt bootenhet och hoppa till koden i princip.
Vissa större stickor emulerar en CD, dock vet jag inte om det behövs drivisar för detta.
Men visst är det praktisk att kunna göra det.
En gissning är att ha en bootmgr som kan hantera usb-minne på cd/diskett.
Men visst är det praktisk att kunna göra det.
En gissning är att ha en bootmgr som kan hantera usb-minne på cd/diskett.
Jo, det väl lite åt det hållet jag tänkte. Frågan är bara vad för något...
Tips på någon som fixar det?
Tips på någon som fixar det?
jag har ett svagt minne av att jag sett små kort man stoppar i floppykontakten som innehåller ett flashminne som är 2.88meg stort, då kan man ha en minimal bootmiljö där som laddar drivers för tex USB..
Tror dock det kostade multum.
Vore f.ö ett kul projekt att bygga själv om man hade kunskapen
Tror dock det kostade multum.
Vore f.ö ett kul projekt att bygga själv om man hade kunskapen

Finns väl iofs Floppy-adaptrar osv, men då kan ju man lika väl använda ett CF-kort med adapter.
Gissar att vfr inte vill skruva isär maskinen, utan bara plugga i lämpligt usb-minne och hiva i en CD/Floppy.
Gissar att vfr inte vill skruva isär maskinen, utan bara plugga i lämpligt usb-minne och hiva i en CD/Floppy.
Typ nåt sånt, ja. Det skall helst vara lätt att köra på olika maskiner och inte bara på en speciellt ombyggd maskin.
Har haft funderingar till och från att skriva ett program som använder packet driver i grunden. Samt presenterar ett PXE kompatibelt API och PXE applikationer som bootar.