Mer lasertips: GB för Opnext 150mW 642nm laserdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
dar303

Mer lasertips: GB för Opnext 150mW 642nm laserdioder

Inlägg av dar303 »

642nm är en väldigt udda våglängd och den har väldigt hög synlighet jämfört med 655-660nm som det brukar vara i DVDR-spelare och samtidigt inte lika orange som 635nm dioder som dessutom brukar ha dåliga strålegenskaper (hög divergens, multimode).

105 USD/st
http://hacylon.case.edu/ebay/laser_diode/Red_GB.php

bara ett tips för den seriöse laserprojektorbyggaren med en tusenlapp över!
choppertony

Re: Mer lasertips: GB för Opnext 150mW 642nm laserdioder

Inlägg av choppertony »

Man bör kolla hur våglängderna stämmer överens med skyddsglasögonen man har. Tex om man använder Co2 laser så klarar man sig med vanliga skyddsglas men Yag-laser så skall man ha ett par brillor för 5000kr. Som jag har förstått det så våglängden gör att antingen absorberas laserstålen i glasögat och smälter plasten eller glaset. Eller om det är yaglaser så har man vanliga glas så går strålen rakt igenom. Den går oxå rakt igenom linsen på ögat och bränner sönder baksidan av ögat. Som sagt. Det kan vara av intresse att kolla upp våglängderna så man har rätt skydd. Det är inte bara speglar som får strålen att komma tillbaka. Koppar o kromat mm,mm kan få den att komma tillbaka o in i ögat. Bara en liten varning.

Jobbade med 8Kw laser och vi brände igenom 30 mm plexiglas på 1 sekund på 10 meters håll. Skulle vilja provat på 50 meter. Men rummet var inte så långt. Fick inte skjuta ut genom dörrarna *S*
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har "whitelight"-skyddsglasögon, de tar från ca 400 till 700nm, jag har en exakt plot som jag gjorde med mitt soprumsfynd Varian Spectropotometer! :)

Det finns helt ok skyddsglasögon att köpa från Laser-Wave i kina, de har en återförsäljare inom EU (UK) som man kan köpa från.

Man ska vara försiktig!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående skyddglasögon, du har ingen koll på några för runt max 200:- med minst OD5 helst OD6 och som garanterat är ok för den våglängden och som verkligen har den OD som reklameras?

Har hittat någon för runt denna summa men på Ebay så man är ju minst sagt skeptiskt..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Max 200:- skulle jag inte köpa faktiskt, känns för billigt! 500 - 1000 känns mer stabilt!
Jag måste nog köpa mig ett par 808-1064 snart, känner ett visst sug efter near IR... :)
choppertony

Inlägg av choppertony »

Är det någon här som har använt sig av 2 motorer och speglar för att skicka iväg laserstrålen o styra den i x o y för att rita mönster på väggar eller discostråle????

Jag är oxå nyfiken på ifall någon har byggt en ncn med bara x o y för att med laser mäta av hur en yta ser ut? Man stegar motorerna läser av lasern o sparar värdet i ngn sorts fil?????

Man kan ju oxå låta strålen läsa horisontalt. Men en motor låter den löpa vertikalt. Sedan har man en motor som snurrar en drejskiva framför där man sätter sitt objekt på för att läsa av o copyera saken till ngn slags fil... Nyfiken på byggen!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

choppertony skrev:Är det någon här som har använt sig av 2 motorer och speglar för att skicka iväg laserstrålen o styra den i x o y för att rita mönster på väggar eller discostråle????

Jag är oxå nyfiken på ifall någon har byggt en ncn med bara x o y för att med laser mäta av hur en yta ser ut? Man stegar motorerna läser av lasern o sparar värdet i ngn sorts fil?????

Man kan ju oxå låta strålen läsa horisontalt. Men en motor låter den löpa vertikalt. Sedan har man en motor som snurrar en drejskiva framför där man sätter sitt objekt på för att läsa av o copyera saken till ngn slags fil... Nyfiken på byggen!

Jag har lite erfarenhet av båda grejerna!
Det där med speglarna kallas för "spirograph" om du ska googla eller söka på laserforum. Det är roligare att ha fler än två speglar och ha motorerna med variabla hastigheter, det blir lissjaus-liknande saker på väggen, mycket rofyllt om du har tysta motorer.

Angående laserscanner så använder man sig av ett laservattenpass (vilken lågbudgetskit som helst!) och en webkmera (vilken lågbudgetskit som helst!) och ett kalibrationsmönster som man skriver ut. Man kan använda en skivspelare för att rotera men det går bra manuellt med.
Det finns flera olika mjukvaror som är gratis, googla på "diy laser scanner" eller kolla på CNC-zone eller MACH3 forumet.
choppertony

Inlägg av choppertony »

tack för tippsen. Mer kul saker att söka på !
Skriv svar