Batteriet blir varmt och blir aldrig fulladdat
Batteriet blir varmt och blir aldrig fulladdat
Har skaffat mig en ctek XS 7000 laddare för att ladda upp mina blybatterier som övervintrade ute hela vintern.
Fyllde dem med batterivatten och satt dem på laddning på rekond-läget. (Ett batteri i taget)
Det ena batteriet verkar aldrig bli fulladdat. Efter 24 timmar stängde jag av laddaren eftersom den aldrig kom över till rekond-läget och batteriet var rätt varmt (typ 40 grader). Är batteriet trasigt eller vad har hänt och vad kan jag göra? Ska jag testa den där metoden att ladda ur batteriet helt för att sedan backåtladda batteriet. Kan man bakåtladda det med laddaren eller bör man ha en spänningskub som man kan vrida upp spänningen på undan för undan som jag läste om på någotn sida?
Fyllde dem med batterivatten och satt dem på laddning på rekond-läget. (Ett batteri i taget)
Det ena batteriet verkar aldrig bli fulladdat. Efter 24 timmar stängde jag av laddaren eftersom den aldrig kom över till rekond-läget och batteriet var rätt varmt (typ 40 grader). Är batteriet trasigt eller vad har hänt och vad kan jag göra? Ska jag testa den där metoden att ladda ur batteriet helt för att sedan backåtladda batteriet. Kan man bakåtladda det med laddaren eller bör man ha en spänningskub som man kan vrida upp spänningen på undan för undan som jag läste om på någotn sida?
Re: Batteriet blir varmt och blir aldrig fulladdat
Låt batteriet stå i ett dygn eller två och mät sen polspänningen, är den under 12V har du kortslutning i en cell eller fler.
Då är det lämpligt att lämna batteriet till återvinning.
Då är det lämpligt att lämna batteriet till återvinning.
om batteierna har stått urladdade (typ 10% av full kapacitet) så kan de frysa redan -7 - -15 grader C och då brukar plattorna invändigt mosas och brytas sönder av den frysande isen.
AGM-batterier (absorbed glass matt) klarar dock frysning iom. mängden vätska är mycket mindre och det finns mycket luft mellan plattorna där det kan expandera utan fysisk skadeverkning.
AGM-batterier (absorbed glass matt) klarar dock frysning iom. mängden vätska är mycket mindre och det finns mycket luft mellan plattorna där det kan expandera utan fysisk skadeverkning.
Mätte i morse efter 8 timmar och då var det nere på 7,95V så jag antar att det är bara att köra det till miljöstationen.
Så då är frågan om jag måste köpa två nya batterier för att parallell koppla dem till en bank i båten eller om det räcker med att köpa ett till likadant batteri, eller kan man till och med ha olika batterier i banken?
Har nämligen ett 75Ah Biltema batteri liggandes. Batteriena jag har laddat är Exide Nautilus Combi (60Ah) varav det ena är nu trasigt.
Så då är frågan om jag måste köpa två nya batterier för att parallell koppla dem till en bank i båten eller om det räcker med att köpa ett till likadant batteri, eller kan man till och med ha olika batterier i banken?
Har nämligen ett 75Ah Biltema batteri liggandes. Batteriena jag har laddat är Exide Nautilus Combi (60Ah) varav det ena är nu trasigt.
Japp 7,95Volt är definitivt utom allt hopp!
Man bör inte blanda nytt och gammalt eller olika typer i parallellkoppling så jag skulle i alla fall ha köpt två nya identiska batterier.
Man bör inte blanda nytt och gammalt eller olika typer i parallellkoppling så jag skulle i alla fall ha köpt två nya identiska batterier.
-
danielr112
Du kan ha 2 olika så länge de håller samma spänning. Har du olika Ah alternativt at det ene har mindre kapacitet så bör du inte ladda ur dem för mycke för då börjar det dra ström från det andre batteriet.
Dock bör man ha någon sorts elektronik mellan dem och utåt.
Men jag rekomenderar om du tänker behålla det andra batteriet att du kör dem var för sig.
Dock bör man ha någon sorts elektronik mellan dem och utåt.
Men jag rekomenderar om du tänker behålla det andra batteriet att du kör dem var för sig.
Låter som man helst inte ska ha en batteribank utan ha ett större batteri för att slippa problem ifall något går sönder och behöver bytas ut. Om man behöver köpa 2 nya batterier när ett går sönder blir det inte särskilt billigt.
Vet ni något ställe där de säljer billiga batterier man kan ha i båten?
Vet ni något ställe där de säljer billiga batterier man kan ha i båten?
-
danielr112
Haraldnyborg? jula? biltema?
Jag hade helt klart haft 2 batterier. Då har man ett i reserv när det ena e slut. Dvs köra ett åt gången.
räkna med att lägga 500-900kr per batteri. Och ett större. låt oss säga att du köper 1st 140ah. tro inte du hittar et sådant för under 1500kr i vilket fall. Och sedan är det grymt otympligt.
Jag hade helt klart haft 2 batterier. Då har man ett i reserv när det ena e slut. Dvs köra ett åt gången.
räkna med att lägga 500-900kr per batteri. Och ett större. låt oss säga att du köper 1st 140ah. tro inte du hittar et sådant för under 1500kr i vilket fall. Och sedan är det grymt otympligt.
Problemet med att köra med två separata batterier är laddningen från solcellerna och motorn. Jag vill ju ladda båda batterierna och helst slippa flytta runt batterierna när det ena är slut.
En brytare för att välja batteri 1, 1+2, 2 eller inget skulle kunna funka men hur gör jag med laddningen då?
Därför känns det lättast med 2 parallell kopplade batterier men det finns väll nackdelar med det med antar jag.
Haraldnyborg aldrig hört talas om men jag ska kolla upp det stället. Är det någon skillnad på blybatteri och blybatteri? Tänker mest på om man väljer Biltema eller tex ett Tudor batteri.
En brytare för att välja batteri 1, 1+2, 2 eller inget skulle kunna funka men hur gör jag med laddningen då?
Därför känns det lättast med 2 parallell kopplade batterier men det finns väll nackdelar med det med antar jag.
Haraldnyborg aldrig hört talas om men jag ska kolla upp det stället. Är det någon skillnad på blybatteri och blybatteri? Tänker mest på om man väljer Biltema eller tex ett Tudor batteri.
Det får bli 2st AFA+ 68Ah för 698:- på Seasea. AFA+ är tydligen Varta batteri läste jag någonstans.
-
danielr112
Jo skiljer lite granna på batterier. men sköts dom väl tror ja de flesta är ganska lika så länge du inte tar ut stora strömuttag
du kan ju alltid ha 2 huvudströmbrytare. en till varje batteri så kan du ju lätt välja?
du kan ju alltid ha 2 huvudströmbrytare. en till varje batteri så kan du ju lätt välja?
Du kan använda batterierna parallelkopplade just när du använder och laddar dessa med generator etc. men vid långtidslagring utan underhållsladdning (dvs. spänningen under 13.4 Volt under långa tider) så bör dom separeras med en huvudbrytare så att den ena batteriets självurladdning inte drar med sig den andra batteriet - speciellt noga om det är batterier av olika tekniker typ den ena är flooded (skvalpar invändigt vid vickning då flooded batteri numera är underhållsfria och inte har några korkar) och den andra är AGM-typ (glasmatta) eller väldigt stor åldersskillnad på batterierna.
Det beror på att vid en viss polspänning (säg 12.7 Volt) så kan det betyda fulladdat för en flooded batteri men motsvarar halvladdad laddstatus för en AGM-batteri och sistnämda börjar sulfatisera - AGM-batterier av telekomtyp (småbatterier) har ofta polspänning av 13.0 Volt när de är fulladdade.
Det beror på att vid en viss polspänning (säg 12.7 Volt) så kan det betyda fulladdat för en flooded batteri men motsvarar halvladdad laddstatus för en AGM-batteri och sistnämda börjar sulfatisera - AGM-batterier av telekomtyp (småbatterier) har ofta polspänning av 13.0 Volt när de är fulladdade.