Silver-kalcium-batterier, laddning i bil m. solceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarragon
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 maj 2006, 14:10:35
Skype: xarragon
Ort: Halmstad
Kontakt:

Silver-kalcium-batterier, laddning i bil m. solceller

Inlägg av xarragon »

Hejsan, Biltema har börjat sälja batterier baserade på silver-kalcium-teknik som har längre garantitid till samma pris. Enligt vad jag kan förstå är enda nackdelen med dessa att de kräver högre spänning för att laddas fullt ut, 14.8V istället för 14.4V.

Batteriet sitter i en husbils bodels-system och laddas via solceller med en regulator alt. via generatorström från bildelen. Utrustningen är ganska gammal så jag tvivlar på att den är anpassad för dessa nya batterier. Ev. kan regulatorn ställas om då den är av svensk tillverkning och har en utförlig manual med inställningsmöjligheter på maskinen.

Vad blir konsekvenserna av att inte tillföra tillräcklig laddspänning, på kort resp. lång sikt? Och hur mäter man denna spänning korrekt, enbart rakt över polerna vid laddning på batteriet eller?

Har ni något annat som kan vara intressant så bidrag gärna, om det så innefattar att kalla mig för ett snednäst mongo som inte borde få hålla i en skruvmejsel. Tack på förhand.

EDIT: Var precis ute och kontrollerade. Regulatorn är en Naps System MaxPower, med omkopplaren ställd i läge för slutet batteri. Polspänningen över batteriet låg på 14.6V en molning dag, med batteriet troligtvis laddat och med en liten lampa i bodelen igång.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Silver-kalcium-batterier, laddning i bil m. solceller

Inlägg av xxargs »

Spänningen låter lite väl högt om inte laddaren är i slutet av sin laddningsfas, satt på utjämningsladdning eller liknande. - om den går upp till 14.6 Volt var dag som solen skiner så är det inte bra för batteriet... I korta tider tål batteriet så hög spänning i slutet av laddningen, men är spänninge så hög dag efter dag så vetefasen.

För 3 års hållbarhet när det gäller AGM-batterier (slutna, med glasmatta och ej med någon lös vätska i batteriet) så bör inte kontinuerliga underhållsladdning vara mer än 13.8 Volt, 13.6V för för 5-6 år och vid 13.4 Volt kanske uppåt 10 år.

(nackdelen är att uppladdningstiden är väldigt lång om den är ställd på 13.4 Volt.)

I ditt fall med periodisk laddning dag för dag beroende på solen så det är mer svåruppskattat - men 14.6 Volt laddspänning bör inte inträffa mer än korta stunder var 14 dag eller eller ännu längre mellanrum när systemet är uppställd och inte används alternativt efter en lite större urladdning vid användning.

Egentligen behöver du en intelligent laddare som inte laddar batteriet alls när den ligger på runt 12.8 Volt i vilospänning oavsett om det är sol ute eller inte, men kör en full uppladdningcykel till runt 14 Volt när den kan när batteriet har tömts en liten bit. När det är uppställd vintertid så betyder det att batteriet kanske inte laddas med än var fjortonde dag av solpanelen och när man använder den så försöker solpanelen ladda batteriet fullt så fort den kan...

---

du får helt enkelt koppla in multimetern till batteriet och läsa av spänningsvärdena typ med 1 timme mellanrum ett dygn eller två - har du multimeter som kan logga/koppla till dator så är det förstås enklare. detta för att avgöra om regulatorn gör sitt jobb...
Skriv svar