Två nätagg - en dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Två nätagg - en dator

Inlägg av netrunner »

Sluta fega dig.

Grundläggande regler för elektronik gäller även datorer, dom är inte magiska.

Här tex. hade jag fått en dator gratis från jobbet då den var instabil i hårdvaran. Kondensatorerna hade spruckit och bytte man dom så funkade allt. Finns en tråd här på forumet då det diskuterars bästa teknik för att byta / löda.

Tyvärr var även kraftaggregatet och CPU-fläkten av dåligt design, små fläktar med mycket högt varvtal. Iom att datorn var en "small formfactor" så passade ingen normal CPU-kylare eller PSU.

Det fick bli en STOR kylare med långsam fläkt. Bara att såga upp ett hål i chassit så att kylaren sticker upp. PSU:n fick bli av standardmodell och ligga på golvet med en ATX-kabel förlängd med 2m. Har man bara en tillräckligt stor kabelarea så är det inget problem.

Om du vill vara lite försiktig så sätt en 12V 40W - 100W halogenlampa (typ en så som finns för spotlights eller bil) mellan dom två 12V ledarna. Då kan dom utjämna skillnaden över glödlampan, något du lär se.

"Kraftfull" P3 800MHz (således inte igår). Ny fläkt, men utan lång "navelsträng" ännu.
Bild
joharohl

Inlägg av joharohl »

cable guy skrev:Jo, det är nog elegantare att köra med en sån här istället. http://www.performance-pcs.com/catalog/ ... ble_01.jpg

Sen det egentliga problemet är att jag inte får röra nätagget pga garantin. Det kostar ju en bra slant. Hade det varit mina grejer då hade det varit annat men det här måste gå by the book. Ska bli intressant att se hur det går. Ska ta tag i det först om nån dag för jag är upptagen med annat just nu så det blir en lite jobbig väntan.
Har sett många som kört två nätagg utan större problem. Adaptern du länka till skulle nog funka utmärkt, då startar nätaggen tillsammans dessutom.

Skall det bli en foldingmaskin? Har för mig att Crossfire bara stöder 4 grafikkärnor (d.v.s. 2 st 4870x2). Med fyra sådana kort så spelar man inte mycket bättre än med två men vika proteiner kan man ju göra :-)
cable guy

Inlägg av cable guy »

Ja, alldeles riktigt. CrossfireX som det eg är frågan om har stöd för enbart 4 grafikkärnor så det blir bara två kort som får den kopplingen. De andra två används enbart till folding. Det gör även de andra två oxå men bara när man inte spelar. Tycker att snubben är helt tokig och jag tror att han kommer att nyktra till när första elräkningen kommer. Menmen, inte min ensak. Jag ska bara se till att han får en fungerande burk. Men visst är det en imponerande rigg.
Senast redigerad av cable guy 23 juli 2009, 20:58:28, redigerad totalt 2 gånger.
cable guy

Inlägg av cable guy »

netrunner skrev:.

Om du vill vara lite försiktig så sätt en 12V 40W - 100W halogenlampa (typ en så som finns för spotlights eller bil) mellan dom två 12V ledarna. Då kan dom utjämna skillnaden över glödlampan, något du lär se.
Är inte helt säker att jag förstår men menar du att halogenlampan ska agera en zener fast en som släpper åt båda hållen? Ska jag sätta en mellan 5voltslinorna oxå kanske?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Den agerar mer som ett effektmotstånd.
Skriv svar