Min mamma klagar på våran lilla mullvad som gräver upp gräsmattan trotts alla försök att gasa den, och jag brukar klaga på att vår gräsmatta är för gulblek.

Tanken är att den ska ha två hjul, plus ett passivt bakhjul, sen ska den köra en halvmeter eller nått sånt, och sedan stanna och trycka ner en spikmatta i jorden (för att lufta den) innan den kör vidare och upprepar processen. När batteriet börjar ta slut, eller när roboten känner av att det börjar regna, ska den köra in i sin lilla hundkojja där den laddas och väntar ut regnet. Hundkojjan ska vara isolerad och ha en liten värmeanläggning så att den är varm och torr.
Så, vad börjar man med?.. Självklart inventera lagrena och kolla vad man har för kul, men innan dess gjorde jag en kladdskiss på hur luftningsanordningen ska se ut.
Det är som sagt en spikmatta, den sitter fast i en saxlift i roboten, och saxliften dras ut och in utav en växlad elmotor med en gängstång på. När spikmattan är nertryckt i jorden kommer även en vibrator börja skaka på den, detta hjälper till med att både lufta marken och skrämma iväg mullvaden

Letade upp lite roliga saker, två drivmotorer från min älsklingsaffär; Hobbytronik.se (12v/66rpm). En växlad motor, 12v, för saxliften, en gångstång (4mm) och en liten elmotor för vibratorn och såklart ett bakhjul.

Sen skulle jag fräsa ut hjul till roboten, men så fort jag kollade bort från fräsen så laggade datorn till och fräsen tappade sig 2 cm vilket gjorde att alla delarna jag höll på att fräsa ut blev fördärvade... Plus att mitt sista 1mm frässtål gick i sönder

Men efter en hel del väl valda ord och några mindre smärtor i knytnäven så tog jag mig i skinnet och fräste ut några nya 4mm hubbar för att sätta fast hjulen på motoraxlarna.

Såhär blev dem. Jag gängade direkt i plasten för en M3 skruv som spänner fast allt på motoraxeln.

Nu var jag för lat för att tillverka ett nytt par hjul efter förra misslyckandet, så jag tog ett par gamla hjul som jag gjorde till ett gräsklippar projekt som aldrig blev klart. Ursäkta deras utseende, de är tillverkade många år innan CNC-fräsarnas tid..

Dock upptäckte jag snabbt det som jag borde förstått innan, plasten är för mjuk för att gänga i... Om man vrider på hjulen så blir där ett enormt tryck på skruven som trycker mot axeln, så den tryckte i sönder gängan.. Så jag fräste ut två nya motorfästen, med ett till hål i.

I detta hålet pressade jag in en M3 mutter så att jag fick gänga i metall. Nu kunde man spänna allt man kan för kung och fosterland

Nu behövs ett chassi...

Så jag letade upp lite nya saker. "En skärbräda! Den har ju redan ett handtag att bära roboten i" tänkte jag

....spände fast motorerna. Tur som jag hade var avgasklämmorna 25mm d, samma som mina motorer

Närbild. Dock blev det franska bultar istället för de på bilden innan.

Sen ska bakhjulet monteras... (Roboten ligger på rygg nu)

Mvh. Danne