Två nätagg - en dator
Två nätagg - en dator
Hej gott folk!
Med risk att ämnet redan behandlats (har sökt bland trådarna, utan framgång dock) och att jag ev. postar under fel avdelning så vill jag ödmjukast be om hjälp kring ett bokstavligen hett problem.
Har fått i uppdrag att sätta ihop en dator som i stort sett är det som går att se på bilden:
http://img.tomshardware.com/us/2008/03/ ... ake_ps.jpg
Alltså snackar vi ett monster som slukar runt 1,5kw+ vid full belastning. Eftersom det inte finns några nätagg på 2kw som eg skulle behövas så tänkte jag att en lösning ev. skulle kunna vara att para ihop två nätagg så att det ena driver datorn och två utav grafikkorten medans det andra skulle få driva de andra två grafikkortena. Att dra igång de båda nätaggen samtidigt är en enkel match men frågan är vad som händer när de två sistnämnda grafikkorten får sin matning via 6 och 8-pinskontakter som kommer från det andra nätagget som inte matar moderkortet som dessa sitter i.
PS
Har försökt att köra med en 1kw nätagg och gränsen går vid två kort i crossfire. Med tre kort vilka btw är radeon 4870 X2 tar det bara nån minut vid full belastning innan nätagget börjar överhettas och åbäket crashar. Vad som skulle hända med fyra kort vågar jag inte ens tänka på.
Med risk att ämnet redan behandlats (har sökt bland trådarna, utan framgång dock) och att jag ev. postar under fel avdelning så vill jag ödmjukast be om hjälp kring ett bokstavligen hett problem.
Har fått i uppdrag att sätta ihop en dator som i stort sett är det som går att se på bilden:
http://img.tomshardware.com/us/2008/03/ ... ake_ps.jpg
Alltså snackar vi ett monster som slukar runt 1,5kw+ vid full belastning. Eftersom det inte finns några nätagg på 2kw som eg skulle behövas så tänkte jag att en lösning ev. skulle kunna vara att para ihop två nätagg så att det ena driver datorn och två utav grafikkorten medans det andra skulle få driva de andra två grafikkortena. Att dra igång de båda nätaggen samtidigt är en enkel match men frågan är vad som händer när de två sistnämnda grafikkorten får sin matning via 6 och 8-pinskontakter som kommer från det andra nätagget som inte matar moderkortet som dessa sitter i.
PS
Har försökt att köra med en 1kw nätagg och gränsen går vid två kort i crossfire. Med tre kort vilka btw är radeon 4870 X2 tar det bara nån minut vid full belastning innan nätagget börjar överhettas och åbäket crashar. Vad som skulle hända med fyra kort vågar jag inte ens tänka på.
Re: Två nätagg - en dator
Det går utmärkt att göra så, har själv gjort en liknande grej på en mindre server. Då var det ett mindre nätagg som drev moderkortet och ett något större som drev tio hårddiskar.
-
danielr112
Fast när det gäller hdiskar så är det lite annorlunda mot ett grafikkort. Nu har jag inte riktigt koll men har för mig ett grafikkort får viss ström från moderkortet fastän de matas externt. bör nog kolla upp det innan så det inte blir något skumt där.
Annars för diskar och övrigt så har jag både kört 2 och 3 diskar.
Jo visserligen, men jag vet att det inte är några problem ändå då jag sett så många andra gjort det.
Det går ju för övrigt att köpa nätagg endast gjorda för att mata grafikkort.
Samma sak med processorns matning. Inga problem att ha separat nätagg till 4-pinskontakten på moderkortet trots att viss ström också går genom atx-kontaktens 12V matning.
Samma sak med processorns matning. Inga problem att ha separat nätagg till 4-pinskontakten på moderkortet trots att viss ström också går genom atx-kontaktens 12V matning.
M, det är ju det jag är rädd för. Grafikkortet får en del av sin ström genom moderkortet så vad händer om det skiljer mellan spänningarna, vilket det med all sannolikhet kommer att göra med några millivolt åt något håll?danielr112 skrev:Fast när det gäller hdiskar så är det lite annorlunda mot ett grafikkort. Nu har jag inte riktigt koll men har för mig ett grafikkort får viss ström från moderkortet fastän de matas externt. bör nog kolla upp det innan så det inte blir något skumt där.
Sen hur ska man göra med alla de svarta dvs jordledningarna. Ska/måste man se till att de alla är sammankopplade på nåt sätt så att jorden har samma potential hos de båda nätaggen?
Läs mitt andra inlägg ovan.
Nätaggen har samma jordpotential då det är sammanbunden med skyddsjorden.
Skulle du kunna leta upp något exempel på hur man gjort, antar att du sett det på nätet någonstans. Vågar inte riskera något med andras (dyra) prylar. Vet du var man kan köpa såna "externa" nätagg för grafikkortsmatning? Det skulle vara en extremt bra lösning.Borre skrev:Jo visserligen, men jag vet att det inte är några problem ändå då jag sett så många andra gjort det.
Tack på förhand!
Senast redigerad av cable guy 22 juli 2009, 19:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Oj, sorry.. Höll på och skrev på inlägget när du postade så jag såg det inte.Borre skrev:Läs mitt andra inlägg ovan.
Här är en kommersiell produkt som fungerar precis på samma sätt som du tänker göra med ett vanligt nätagg...
http://www.fsplifestyle.com/en/booster_ ... oductId=47
http://www.fsplifestyle.com/en/booster_ ... oductId=47
Tack så hemskt mycket! Nu vet jag. Tillgången verkar vara lite begränsad här i Sverige men går det inte att få tag på just den produkten får jag väll klämma in ett extra nätagg fast då får jag utrymmesproblem istället. Lådan har nämligen inte plats för två nätagg men är å andra sidan rätt rimlig (Antec P182) så det kanske går ändå.
Tack ännu en gång.
Tack ännu en gång.
-
danielr112
Det går ju att ta bort lådan runt dom och göra en egen låda för 2 nätaggregat du spar lite plats då
http://www.onionen.se/xphaze/swec/koppla_samman.gif
Om du löder ihop dom på den andra nätagget så startar båda med datorn eller gör du bara som på bilden.
http://www.onionen.se/xphaze/swec/koppla_samman.gif
Om du löder ihop dom på den andra nätagget så startar båda med datorn eller gör du bara som på bilden.
Jo, det är nog elegantare att köra med en sån här istället. http://www.performance-pcs.com/catalog/ ... ble_01.jpg
Sen det egentliga problemet är att jag inte får röra nätagget pga garantin. Det kostar ju en bra slant. Hade det varit mina grejer då hade det varit annat men det här måste gå by the book. Ska bli intressant att se hur det går. Ska ta tag i det först om nån dag för jag är upptagen med annat just nu så det blir en lite jobbig väntan.
Sen det egentliga problemet är att jag inte får röra nätagget pga garantin. Det kostar ju en bra slant. Hade det varit mina grejer då hade det varit annat men det här måste gå by the book. Ska bli intressant att se hur det går. Ska ta tag i det först om nån dag för jag är upptagen med annat just nu så det blir en lite jobbig väntan.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Psst: Regel nr 1 på forumet är att man inte ska citera det senast skrivna inlägget.
Det står även med röd fet text precis över rutan där man skriver inlägg.
Jag tog bort de "felaktiga" citeringarna.
Välkommen till forumet.
Det står även med röd fet text precis över rutan där man skriver inlägg.
Jag tog bort de "felaktiga" citeringarna.
Välkommen till forumet.
Hehe...
Okej, känner mig underrättad. Ni får ursäkta en arm newbie som mig.
Och tack för välkomsten btw
Jag kommer nog att trivas här 
Okej, känner mig underrättad. Ni får ursäkta en arm newbie som mig.
Och tack för välkomsten btw