Proxxon vs. Dremel + tillbehör? + fräsfrågor

mx

Proxxon vs. Dremel + tillbehör? + fräsfrågor

Inlägg av mx »

Min billiga dremelkopia har gjort sitt och då jag använde maskinen flitigt tänkte jag köpa en bättre maskin den här gången. Jag började med att kika på dremels utbud av maskiner och tillbehör, men de kändes plastiga och inte alls så gedigna som jag förväntat mig för det priset. På hyllan bredvid fann jag proxxons maskiner. Den smala halsen av alugjutgods i kombination med den militärgröna färgen ingav ett robust intryck. Samma känsla fick jag av tillbehören, alugjutgods istället för plast. Konstigt nog var proxxons prylar genomgående billigare än dremels motsvarighet. Att texten på alla proxxons lådor var på tyska förstärkte bara känslan av att det här var rejäla grejer. Tyvärr underlättade det inte förståelsen då jag inte kan tyska. Efter lite googlande hittade jag hit till elektronikforumet igen. Ett av de få ställen där jag lyckades hitta något utlåtande om proxxons maskiner. Då det dessutom finns en hel del kunskap om fräsar här passar det perfekt för de sista frågorna jag har innan jag är redo att handla.

Att det blir en proxxon istället för en dremel är ganska spikat. Proxxons kraftigare modell IB/E (se deras katalog och hemsida för mer info) känns mer prisvärd än dremels 400-serie. Fler utlåtanden för eller emot dremel respektive proxxon skulle dock uppskattas.

Det jag funderar mest på i dagsläget är vilka tillbehör jag ska satsa på. En flexaxel (110/P eller 110/BF) och ett pelarborrstativ (MB 140/S) känns givet. Men ska jag även satsa på ett koordinatbord? Visst vore det praktiskt vid borrning, men duger det till något mer? Skulle det gå att fräsa med det, och i så fall vilka material tror ni denna kombo orkar med? KT70 är Proxxons minsta koordinatbord och går på ca 900kr hos Bauhaus. Jag är dock tveksam om det är stort nog för att göra något vettigt med, har ni något tips på bättre koordinatbord som inte kostar så mycket mer?

MICRO-Koordinatbord KT 70
Av aluminium med tätad yta och glappfri justerbar laxspårstyrning. Tre genomgående T-notgångar (MICROMOTnorm12 x 6 x 5 mm). Förskjutbar linjal underlättar positioneringen. Vred med justerbar nollställning. Skalindelning. 1 varv = 1,0 mm. 1 skalstreck = 0,05 mm. De avbildade spännklorna och fästelementen för MBS 140 och TBM 220 ingår.

Övriga tekniska data:
Bord 200 x 70 mm. Arbetslängd tvärs 134 mm resp. djup 46 mm. Höjd 42 mm.

Bild

Tack på förhand.

EDIT: Man fick visst inte länka hur man vill till proxxons bilder så jag fixade egen host.
Senast redigerad av mx 21 juli 2009, 17:06:22, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Re: Proxxon vs. Dremel + tillbehör? + fräsfrågor

Inlägg av xxargs »

Välj en maskin med riktig varvtalsreglering som dremmel 400 digital och inte modeller med bara pådrag - det är något du måste kolla upp även på Proxxons maskiner - dom som bara har en 'vridpontiometer' kan du nästan utgå ifrån att de bara har pådrag utan varvtalsåterkoppling (dvs. varvtalet sjunker mycket så fort spindeln belastas lite) då pådraget agerar ganska exakt lika som en lampdimmer i funktion. - skall man ha varvtalsreglering som håller varvtalet hyffsat konstant vid laständring så behövs det betydligt mer avancerad reglering - i dremmel 400-fallet via en microkontroller.

Den varvtalsregleringen är värt mer halva maskinen i pris IMHO och väljer du en sådan utan reglering och bara pådrag så är risken stor att du blir besviken även om Proxxon har mer aluminiumdelar och stabilare utförd i övrigt. Varvtalsregleringen är viktig för användbarheten helt enkelt.

tillägg: nu ser det ut som att Proxxon har riktig varvtalsreglering om man tolkar reklamen rätt - men jag skulle verkligen kolla detta innan köp med praktisk prov.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hmm, skumt, när jag kollade förut (flera år sedan) var proxxon betydligt dyrare än motsvarande dremel ? har proxxon sänkt priserna elelr dremel höjt ?

Annars gjorde jag samma slutsats som du, att dom kändes mer gedigna.. det slutade dock ändå med att jag köpte en billig kopia, efterssom jag inte visste hur mycket jag skulle använda den.

Min kopia har dock (inte helt oväntat) ingen varvtalsreglering som nämns ovan, vilket ju stör redan när man använder den handhållet :/
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Jag har en IB/E. Har haft 3 st dremel före men dessa hade ett litet glapp så de blev gåvor till släkt. Har även en proxxon med vanlig chuck men den är sämre på vibrationer(glapp). Använder nu min till kretskortborrning. Har aldrig haft behov att göra något annat med den.
mx

Inlägg av mx »

xxargs skrev:...Den varvtalsregleringen är värt mer halva maskinen i pris IMHO och väljer du en sådan utan reglering och bara pådrag så är risken stor att du blir besviken även om Proxxon har mer aluminiumdelar och stabilare utförd i övrigt. Varvtalsregleringen är viktig för användbarheten helt enkelt.

tillägg: nu ser det ut som att Proxxon har riktig varvtalsreglering om man tolkar reklamen rätt - men jag skulle verkligen kolla detta innan köp med praktisk prov.
Frågan är vad Proxxons "fullwave electronic speed control"/"Steglös elektronisk varvtalsreglering (fullvågselektronik)" egentligen gör. Precis som du säger beror det på hur man tolkar reklamen. Ett sätt att tolka den på är att Proxxons maskiner saknar återkoppling men har någon typ av motorstyrning som ger bra vridmoment även vid låga varvtal. Ett annat tolkningssätt är att de faktiskt har återkoppling som försöker hålla varvtalet konstant. Följande citat låter ju mer som tolkning ett: "Electronic full wave speed control gives almost constant torque, even at low speeds, easing micro drilling." Fast det utesluter ju å andra sidan inte tolkning två.
Glenn skrev:hmm, skumt, när jag kollade förut (flera år sedan) var proxxon betydligt dyrare än motsvarande dremel ? har proxxon sänkt priserna elelr dremel höjt ?...
Vid en närmare granskning är det inte helt lätt att avgöra vilken som egentligen är billigast/mest prisvärd. Motsvarar Dremel 400 en Proxxon IB/E rakt av eller är någon av dem värd mer? 400:an ligger på 140w och 5000-33000rpm medans IB/E ligger på 100w och 5000-20000rpm. Sen är ju frågan om Proxxons "elektroniska varvtalsreglering med fullvågselektronik" kan mäta sig med Dremelns "elektroniska återkopplingskontroll". Hos Bauhaus går Dremel 400 på nån hundring mer (ca 1400kr) än IB/E (ca 1100kr) men då ingår också flexaxel och mer verktyg med Dremeln så räknar man in det ligger de ganska lika. Tillbehör som flexaxel och borrstativ verkar dock, hos Bauhaus, vara genomgående billigare från Proxxon än från Dremel.
hogge skrev:Jag har en IB/E. Har haft 3 st dremel före men dessa hade ett litet glapp så de blev gåvor till släkt. Har även en proxxon med vanlig chuck men den är sämre på vibrationer(glapp). Använder nu min till kretskortborrning. Har aldrig haft behov att göra något annat med den.
Vad tror du hogge om Proxxons elektroniska varvtalsreglering med fullvågselektronik? Håller den varvtalet någorlunda konstant vid belastning, eller har den bara bra vridmoment även vid låga varvtal?

Här är en videorecension av Proxxon IB/E. På slutet gör han ett försök att mäta kast. Jag har dålig koll på vad som är bra/dåligt när det gäller kast men han verkar ju rätt nöjd?

För övrigt verkar dina observationer angående chuck och spännhylsa stämma bra med Proxxons katalog:
Chuck eller spännhylsa?
Med chuck får man en bättre arbetsgång tack vare snabba verktygsbyten vid arbete med roterande verktyg som har olika skaftdiameter (t.ex. HSSborrar enligt DIN338). På grund av chuckens uppbyggnad får den flera nackdelar i förhållande till spännhylsa, framförallt lägre åtdragningskraft och högre tolerans. Behövs hög precision, ska man definitivt använda sig av MICROMOT-stålspännhylsor.
Skriv svar