xxargs skrev:...Den varvtalsregleringen är värt mer halva maskinen i pris IMHO och väljer du en sådan utan reglering och bara pådrag så är risken stor att du blir besviken även om Proxxon har mer aluminiumdelar och stabilare utförd i övrigt. Varvtalsregleringen är viktig för användbarheten helt enkelt.
tillägg: nu ser det ut som att Proxxon har riktig varvtalsreglering om man tolkar reklamen rätt - men jag skulle verkligen kolla detta innan köp med praktisk prov.
Frågan är vad Proxxons "fullwave electronic speed control"/"Steglös elektronisk varvtalsreglering (fullvågselektronik)" egentligen gör. Precis som du säger beror det på hur man tolkar reklamen. Ett sätt att tolka den på är att Proxxons maskiner saknar återkoppling men har någon typ av motorstyrning som ger bra vridmoment även vid låga varvtal. Ett annat tolkningssätt är att de faktiskt har återkoppling som försöker hålla varvtalet konstant. Följande citat låter ju mer som tolkning ett: "Electronic full wave speed control gives almost constant torque, even at low speeds, easing micro drilling." Fast det utesluter ju å andra sidan inte tolkning två.
Glenn skrev:hmm, skumt, när jag kollade förut (flera år sedan) var proxxon betydligt dyrare än motsvarande dremel ? har proxxon sänkt priserna elelr dremel höjt ?...
Vid en närmare granskning är det inte helt lätt att avgöra vilken som egentligen är billigast/mest prisvärd. Motsvarar Dremel 400 en Proxxon IB/E rakt av eller är någon av dem värd mer? 400:an ligger på 140w och 5000-33000rpm medans IB/E ligger på 100w och 5000-20000rpm. Sen är ju frågan om Proxxons "elektroniska varvtalsreglering med fullvågselektronik" kan mäta sig med Dremelns "elektroniska återkopplingskontroll". Hos Bauhaus går Dremel 400 på nån hundring mer (ca 1400kr) än IB/E (ca 1100kr) men då ingår också flexaxel och mer verktyg med Dremeln så räknar man in det ligger de ganska lika. Tillbehör som flexaxel och borrstativ verkar dock, hos Bauhaus, vara genomgående billigare från Proxxon än från Dremel.
hogge skrev:Jag har en IB/E. Har haft 3 st dremel före men dessa hade ett litet glapp så de blev gåvor till släkt. Har även en proxxon med vanlig chuck men den är sämre på vibrationer(glapp). Använder nu min till kretskortborrning. Har aldrig haft behov att göra något annat med den.
Vad tror du hogge om Proxxons elektroniska varvtalsreglering med fullvågselektronik? Håller den varvtalet någorlunda konstant vid belastning, eller har den bara bra vridmoment även vid låga varvtal?
Här är en videorecension av Proxxon IB/E. På slutet gör han ett försök att mäta kast. Jag har dålig koll på vad som är bra/dåligt när det gäller kast men han verkar ju rätt nöjd?
För övrigt verkar dina observationer angående chuck och spännhylsa stämma bra med Proxxons katalog:
Chuck eller spännhylsa?
Med chuck får man en bättre arbetsgång tack vare snabba verktygsbyten vid arbete med roterande verktyg som har olika skaftdiameter (t.ex. HSSborrar enligt DIN338). På grund av chuckens uppbyggnad får den flera nackdelar i förhållande till spännhylsa, framförallt lägre åtdragningskraft och högre tolerans. Behövs hög precision, ska man definitivt använda sig av MICROMOT-stålspännhylsor.