powerLED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
choppertony

powerLED

Inlägg av choppertony »

Jag sitter o labbar lite med varmvita lysdioder med 15000 mcd. Jag är inte riktigt nöjd för jag vill ha lite mer lyse. Men kan ju koppla en bunke sådana så lyser det ju mer. Undrar om det finns andra med mer lyskraft som bara kräver ett motstånd.

Det finns ju powerled på 1 eller 3 W. Är detta som finns på länken något att driva dem med, eller skall man ha andra grejor som är bättre?

http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... /87594.pdf

Koppla man i hop 2 powerled plus spänningsregulatorn o motståndet så skall man ha 10 V. Gissar att med 9 volts batteri så lyser det oxå men sämre? Då jag inte själv kan räkna elektronik så undrar jag om man har 2st 3W led och ett 9volts bateri. Hur länge kan de då lysa. Det finns ju olika batterier oxå. Men om man tar ett normalbatteri för 30 kr.

Spänningsregulatorn själ ju oxå så därför undrar jag om det finns andra led som klarar sig med ett motstånd.

Dumma enkla frågor för den som kan!
choppertony

Re: powerLED

Inlägg av choppertony »

Kan rekomendera om man nu inte själv vill bygga en boklampa som finns på jula. En sådan med klämma att fästa i boken om man läser på natten. Köpte till frugan då hon sitter o vakar och inte vill lysa upp hela rummet. den kostade 29 kr. Ett pris som är så där "prova eller kasta den". Med 2 knappbatteri i så tänkte jag att "den lyser väl i ett par timmar i alla fall till det priset. Men hon har haft den igånga i en vecka om nätterna nu utan att byta batteri, och den lyser tillräckligt för att läsa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, ett enkelt svar som du nog redan insett.
Det finns inte en chans att du kan få henne att läsa med två 3W dioder, det blir för ljust...

Sedan så är lösningen från K&Co riktigt dålig vid batteridrift, man slösar bort för mycket av batteriets kapacitet, ett 6F22 9V batteri har ca 240mAh i kapacitet med 2st 3W dioder så skulle du få maximalt 18 minuters drifttid. Men i praktiken kommer det inte att fungera alls... Batteriet kan helt enkelt inte ge så mycket ström som dioderna vill ha.

Fundera vilket eller snarare hur batterilösningen skall se ut där ligger begränsningen egentligen.
choppertony

Inlägg av choppertony »

tackar för svaret. Då behöver jag inte testa det. powerled'en skulle inte bli boklampa, den skulle bli en vanlig ficklampa.
Men 18 minuters brinntid är inte mycket att komma med.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Det finns speciella drivkretsar för ändamålet. Annars finns det rättså billiga färdiga ficklampor att köpa om du inte vill göra din egen.

9V batteri är väl både väldigt dyrt och dåligt, det skulle jag aldrig använda. Vanliga uppladdningsbara nimh är rättså bra.

Det finns boost drivare som gör att du kan driva en 3w powerled på ett vanligt AA nimh, och då får du mycket längre brinttid än med ett 9v batteri.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jag såg att det fanns både 1W o 3W powerledficklampor till vettigt pris så då behöver jag inte lägga tid o pengar på ngt halvdant när det finns färdiga snygga grejor. Tackar !
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jula säljer en philips 3Watt (antagligen luxeon star) kommer inte ihåg vad den kostar. men det var nog runt 300kr.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jag köpte några dioder med 135000mcd (135cd) . Dessa kör man med enbart motstånd. Undrar om någon vet om någon som säljer kraftigare utan att man kommer upp till powerled som kräver drivare oxå. Dessa köpte jag på http://www.upplyst.se/
Visst lyser de bra. Men jag söker efter ngt ännu skarpare. :) Handlar gärnast i sverige!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan köra alla dioder med ett serie motstånd. De funkar på samma sätt.
candela är ett dåligt mått på ljus mängd. Du måste ta hänsyn till vinkeln också. Eller vill du bara ha en mycket smal kägla?
choppertony

Inlägg av choppertony »

10 grader är ju igentligen för smal kägla ... Men jag ville se hur mycket dessa lyste så jag har ngt att jämföra med.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Japp, då kan du ta en 4-chip , finns på Molectric eller 5-chips diod på Upplyst. Kjell o Company har också en 5mm led med ett kraftigare chip som klarar 70 mA.

Vilken som av dessa tre ger ca 10 lumens styck. Den du har på 135 000 mCd / 10 grader, ger ca 3 lumens.

Mvh
choppertony

Inlägg av choppertony »

Åååå! Tackar för hjälpen! dags o beställa mer dioder *L*
choppertony

Inlägg av choppertony »

Nu hittade jag ju en som borde lysa ordentligt.
http://www.upplyst.se/product_info.php? ... cts_id=231

20Lumen
Skriv svar