Hur fungerar isolationsprovare UH28M?

bjomo

Hur fungerar isolationsprovare UH28M?

Inlägg av bjomo »

Tja, rubriken säger väl allt, egentligen. Har ett instrument med visare för mA och kV, två lampor samt ett spänningsvred graderat i % av maxspänning, som är 5 kV.

Dessutom finns en låsbar brytare märkt 0/1, två återfjädrande knappar märkta 2 resp 3 samt en tvålägesknapp märkt T/B.

Vid strömvisaren finns ytterligare en återfjädrande knapp samt en trimskruv.

På baksidan finns en 12-polig kontakt förutom 220 V-intag och något som jag tror är två reläutgångar.

Märket RB Elektrotechn. Laboratorium Korntal tolkar jag som dagens ETL Prüftechnik (http://www.etl-prueftechnik.de/).

Tips, tricks, pinout och bruksanvisning emottages tacksamt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hur fungerar isolationsprovare UH28M?

Inlägg av grym »

prova men inte på dig själv

brukar vara två stegs on för idiotsäker funktion

först på och sedan en gång till

ställ in testspänning och om allt är ok har du ingen läckström

du kanske har två testlägen, ett där det bryts över en ström , för att minska skadorna
ett brännläge där du helt enkelt bränners tills du hittar felet , via rök eller hörsel eller ett strålande fyrverkeri :mrgreen:
bjomo

Re: Hur fungerar isolationsprovare UH28M?

Inlägg av bjomo »

Tackar för tipsen.

Det stämmer nog som du säger. Enligt uppgift ska den ha stått och testat prylar automatiskt på ett band.

Jag skulle föredra något mer för modellen anpassad info eftersom den inte är min och jag behöver använda den... Grillar jag så känns det som om den snart har gått och dött, för att inte tala om mitt testobjekt!

Ett sätt att ta reda på vad den gör är att skruva isär den och rita av den, den såg inte alltför avancerad ut. Men då riskerar jag att den inte fungerar till 100 % efteråt och det vill jag ju inte göra.
bjomo

*Löst* Hur fungerar isolationsprovare UH28M?

Inlägg av bjomo »

Problemet är löst!

Jag har fått info från tillverkaren.
Skriv svar