Ska ta å plocka ut +-28V ur en ringkärna som har 2x28V på sekundärsidan (4 kablar). Med andra ord så måste ju två kablar på sekundärsidan kopplas ihop till en jord och dom andra blir +-28V .
Nu är frågan; spelar det någon roll vilken av sekundärkablarna jag kopplar ihop som jord. Dom är märkta med blått, rött, grönt och brunt.
Går det sen bra att likrikta dom två som inte är ihopkopplade och fortfarande använda dom hopkopplade som jord?
Det hela ska bli ett mindre nätagg till ett förstärkarbygge. Bör ge runt 40V likriktad spänning om jag räknat rätt.
Ringkärnetrafo
Re: Ringkärnetrafo
Det är viktigt att du kopplar ihop det rätt.
Kopplar du fel, blir utspänningen 0V.
Det bästa är om du kan få tag på ett datablad, så du ser hur den är lindad.
Kopplar du fel, blir utspänningen 0V.
Det bästa är om du kan få tag på ett datablad, så du ser hur den är lindad.
Är det nån form av standard på färgerna så ska röd och brun ihop, och utspänningen blir mellan blå och grön.
Inte rätt storlek men färgerna stämmer nog ändå:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 612106.pdf
Alternativt ohmmät sekundärerna för att få fram vilka ändar som hör ihop,
koppla ihop en av varje lindning,
mät utspänningen mellan de lösa ändarna,
växla trådarna från den ena lindningen om det inte är runt 60Vac mellan ändarna.
Förövrigt kommer du att få runt 2*40Vdc från din 2*28Vac trafo.
Inte rätt storlek men färgerna stämmer nog ändå:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 612106.pdf
Alternativt ohmmät sekundärerna för att få fram vilka ändar som hör ihop,
koppla ihop en av varje lindning,
mät utspänningen mellan de lösa ändarna,
växla trådarna från den ena lindningen om det inte är runt 60Vac mellan ändarna.
Förövrigt kommer du att få runt 2*40Vdc från din 2*28Vac trafo.
Tackar tackar!
Ska testa så fort jag kommer hem från jobbet.
Tänkte att det va lika bra att fråga expertisen på forumet innan jag kopplar fel och, med min otur, har sönder något.
När börjar spänningen bli farlig? Kommer vad jag förstått vara ungefär 80VDC mellan tåtarna när hela härligheten är likriktad. Kan vara bra att veta ifall det är nån fara så man kan ta det lite försiktigt. Har hört nått att 50VDC ska vara "relativt" ofarligt, men jag kan ha fel.
<edit>
Kommer komma upp en liten projekt tråd för slutstegsbygget inom en snar framtid.
</edit>
Ska testa så fort jag kommer hem från jobbet.
Tänkte att det va lika bra att fråga expertisen på forumet innan jag kopplar fel och, med min otur, har sönder något.
När börjar spänningen bli farlig? Kommer vad jag förstått vara ungefär 80VDC mellan tåtarna när hela härligheten är likriktad. Kan vara bra att veta ifall det är nån fara så man kan ta det lite försiktigt. Har hört nått att 50VDC ska vara "relativt" ofarligt, men jag kan ha fel.
<edit>
Kommer komma upp en liten projekt tråd för slutstegsbygget inom en snar framtid.
</edit>
80Vdc är väl inte direkt farligt men visst du ska ju inte lägga tungan på det, och kondensatorerna gör att det kan smälla bra om du gör kortslutning.