Så här är det.
Jag har 20 meter gul slang under jorden. Däri ligger 2 st cat5e utp för nätverk och 1 st cat5e för 1-wire.
Jag måste dra en strömsladd där för att driva en switch via UPS. Vad stör mäst?
230VAC eller 24VDC? kommer gå ca 50watt igenom.
Störningar från 220v vs 24v
-
danielr112
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Störningar från 220v vs 24v
Känns säkrare att dra 24V istället för 230...
230 får man säkerligen inte dra hur som helst utomhus.. med tanke på frost mm...
Swech
230 får man säkerligen inte dra hur som helst utomhus.. med tanke på frost mm...
Swech
-
danielr112
Hej
Säkerheten är det minsta problemet då det är en riktigt dragen slang och kommer ligga en riktig kabel i. Frågan är bara vilken spänning som ska rusa i slangen för att störa minst.
Underlättar ju med 24 då jag kan koppla. Men kräver att jag har 4 olika spänningar i andra änden så föredrar faktiskt 220v. Om det nu inte stör för mycke.
Säkerheten är det minsta problemet då det är en riktigt dragen slang och kommer ligga en riktig kabel i. Frågan är bara vilken spänning som ska rusa i slangen för att störa minst.
Underlättar ju med 24 då jag kan koppla. Men kräver att jag har 4 olika spänningar i andra änden så föredrar faktiskt 220v. Om det nu inte stör för mycke.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det spelar nog ingen större roll störmässigt....
Du kan ta det som passar bäst.
Skall du köra switchade aggregat i "andra änden"?
eller gamla hederliga trafos?
Jag hade kört med vanliga trafos....
Swech
Du kan ta det som passar bäst.
Skall du köra switchade aggregat i "andra änden"?
eller gamla hederliga trafos?
Jag hade kört med vanliga trafos....
Swech
nästan alltid lättare att störa av dc än ac, men båda funkar, jag hadde valt 24v dc
-
danielr112
Ok. Det är switchat för hela slanten i andre änden om jag kör 230VAC över. I vilekt fall ska kablen ner först. Sedan kan man ju alltid testmäta.
Tack
Tack
Den kapacitivakopplingen växer med spänningen och den induktivakopplingen med strömmen. Om man ställer upp varsin enkel model för varje typ (DC eller AC) kanske man kan komma fram till vad som är lämpligast. Om du har möjlighet att testa båda är det väl bara att ta fram mätinstrumenten (EDIT: precis som du skrev
)