Hej jag är ny på forumet, hoppas att någon kan bidra med tips.
Min nyare spishäll från electrolux har variabla kokzoner. En av ringarna (kokzonen) fungerar inte, så jag lyfte bort glaskeramikhällen och gjorde mätningar på strålelementet och konstaterade att det inte var något avbrott. Från ringen gick det en kabel till ett relä. Sätter man på hällen så hör man reläet jobba, men ingen ström kommer ut till ringen, så jag tror inte att det är fel på styrningen av reläet. Jag ska nu byta reläet, men jag hittar inte komponenten på Elfa eller farnell och jag undrar om ni kan bidra med tips om det finns någon annan butik i Sverige som kan ha den i lager, alt om ni kan föreslå en lämplig ersättare. Komponenten heter V23061-C2005-A302 och datablad finns här:
http://www.kilovac.com/schrack/pdf/MSR.pdf
Jag kan tyvärr för lite om relän så jag har svårigheter att utläsa spec på en motsvarande produkt.
Vill helst inte byta ut hela effektkretskortet, då den kostar drygt 1300kr. Kan man reparera ett relä?
Som en tillfällig lösning har jag nu bytt plats på kablarna till resp ring och nu fungerar ringen på bekostnad av den yttre som jag använder mindre sällan.
Tacksam för tips /Daniel
Electrolux Spishäll sönder - hjälp med relä
Re: Electrolux Spishäll sönder - hjälp med relä
Välkommen till forumet.
Tyvärr vågar jag inte rekommendera ett relä det står ju massor om highvoltage osv i beskrivningen. Jag skulle dock bara köpt ett som matchade footprint:et och med samma effekttålighet. Lite trial and error typ.
Reparera ett relä är i det närmaste omöjligt iaf, så fort det bränt lite så är kontaktytorna förstörda och det hjälper inte hur mycket man än filar
Någon annan får gärna fylla på.
Garantin har gått ut antar jag?
Tyvärr vågar jag inte rekommendera ett relä det står ju massor om highvoltage osv i beskrivningen. Jag skulle dock bara köpt ett som matchade footprint:et och med samma effekttålighet. Lite trial and error typ.
Reparera ett relä är i det närmaste omöjligt iaf, så fort det bränt lite så är kontaktytorna förstörda och det hjälper inte hur mycket man än filar

Någon annan får gärna fylla på.
Garantin har gått ut antar jag?
Re: Electrolux Spishäll sönder - hjälp med relä
Jag har redan svarat fast då på ELFAs forum...