Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
sm7tjc

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm7tjc »

Masten måste väl hänga vertikalt så att man kan sänka ner den på bultarna (Been there. done that....).
Detta projekt är verkligen imponerande. Man kan knappast tänka sig hur mycket arbete som är nerlagt på detta.
Det är verkligen härligt att det finns sådana entusiaster. "Ham radio forever"
73 = GL es GD DX
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men just ja, om kranen kan lyfta 33 meter så borde det väl räcka att låta kranen ta tag i masten strax ovanför mitten och lyfta, då borde tyngdlagen se till att nedre änden hamnar neråt och kranen borde hjälpa till att få fast masten på fästet? Fast kranen kanske inte orkar?

Jag är väl för övrigt ibland för mycket en sån person som ser en massa gammalt junk liggandes och envisas med att använda det skiten istället för att lyxa till det med "riktiga" grejer :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Finns nog olika några anledningar varför lyfta upp hela 60m är svårt.

#1 Rejäl belastning på masten
#2 Svårt att få plats med alltihopa
#3 9st staglinor som kan trassla in sig i varandra och att trassla ut 68mm2 stag är INTE enkelt

Sedan vet jag inte om kranen ens orkar lyfta så pass mycket vikt så långt ut. Det känns säkrast att göra som vi planerat, dvs 3st lyft varav 2st med mindre kranen och sedan sista lyftet med stora kranen. Sista lyftet bör inte ta mer än en timme. Man behöver bara ha kranen där för att lyfta upp sista biten, man bultar fast den och säkrar staglinorna på ett ungefär. Sedan riktar man upp det efter kranen farit iväg så kostnaden bör inte bli allt för allvarlig.

Nu har vi iaf skruvat ihop 2st bitar som är 18m vardera och borrat hålen i fundamentet. Nu ska det gjutas ner stänger med kemankare och jag ska ringa kransnubben imorgon och höra om antingen lyft till helgen eller helgen efter. Tänkte försöka få ihop 7-8st personer så man kan ha minst 2st vid varje stagpunkt och sedan även någon i mitten.

Masten blir totalt 61m med fundamentet.

Jag ska nog beställa lite aluminiumrör till veckan, behöver 10m 75mm rör (3mm gods) och 1st 5m långt rör 60mm (3mm gods) så jag kan bygga ihop 3:e 6el beamen för 20m. Dessa antenner hamnar på 60.5/39.5/18.5m över marken.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, en liten rapport om vad som hände i helgen. Jag fick hjälp av SM3JLA som dök upp på Fredagkväll och sedan på Söndag kom SM2NOG förbi och vi borrade då hål i fundamentet och planerade lite inför mastlyftet som komma skall.

Jag och SM3JLA bar ut mastsektioner och satte ihop dessa i 2st 18m långa bitar som ska lyftas upp med lilla kranen. Vi drog även ut staglinorna och märkte upp dessa med tejp vars själva staget borde fästas i stagankaret.

Bild
Några sektioner burna på plats

Bild
Krävdes en del brädbitar och stockar för att få upp dem hyffsat rakt

Bild
Toppstagen som är över 73m långa

Bild
Perfekt med fundamentet en bit över backen så att vi slipper så mycket snö vid rotor

Bild
Fyra hål borrade, lite långt ut men med kemankare så bör det inte vara något problem.

Bild
Fästet som håller mastfoten och rotorn

Bild
Sektionerna ihopskruvade

Bild
Lina modell hyffsad

Bild
Fyra bultar per ben

Bild
Brädbitar, stockar och masonit :)

Bild
En staglina på plats med stagskruven ansluten. Jag ska sätta dit dubbla muttrar på dem

Bild
En annan bild på stagskruven och wiren

Bild
Lite aluminium som ska upp efter masten är på plats, iaf en del av det.

Bild
Några träd som rök...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, imorse fick man reda på sotaren att skorstenen läcker som ett såll och jag måste täta 2st kanaler. Jag har läst runt lite på nätet och det verkar inte alls vidare svårt att göra själv men anlitar man ett företag ska de ha minst 1000kr/m. Många verkar ha gjort det själv med C-bruk för 600kr totalt :) Så efter det beskedet sov jag extra länge för att sedan gå ut och bygga lite på roteringen av lilla 16m masten.

Jag byggde alltihopa lite på känn utan någon ritning och det visade sig lite i slutet...men det blir enkelt att fixa.

Här är lite byggbilder

Bild
En mörk bild på drevet som är monterat under masten

Bild
En platta jag skar till där rotorn ska monteras

Bild
Själva rotorn med ett drev monterat

Bild
Drevplattan används som borrmall för rotorplattan

Bild
Hålen borrade

Bild
En annan liten platta ni snart får se vad den är

Bild
Två bultar monterade som ska svetsas fast

Bild
Nu är det fastsvetsade

Bild
Och under dessa svetsas 2st 20mm tjocka fyrkantsprofilerrör

Bild
Dessa monteras sedan på rotorplattan

Bild
Rotorn ditsatt

Bild
Monterat. Ideen med L-järnet och en skåra är för att man ska kunna sträcka kedjan. Dock kapade jag järnet för kort och själva rotorplattan tar i fundamentet. Vi får se om jag bilar ur lite av fundamentet eller om jag sätter dit ett nytt L-järn...förmodligen det sista
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Du får bygga nått skydd över motorn sen ;)

Fast jag tänkt på för ankringen till linorna på 60m masten. är det inte en bra idee att ha dubbla 'låsmojänger och kanske en ögla? så att den verkligen låser fast?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, jag tänkte bygga en huv över alltihopa sedan, samma gäller foten för 60m masten.

Angående stagen så ska det inte behövas egentligen. Stagskruvarna är speccade att klara 47kN monterade på samma sätt som jag gjort, men jag kanske sätter dit ett stagklammer bakom själva kilen (där bulten sitter) och drar åt som extra säkerhet. Det ser faktiskt lite läskigt ut, speciellt när man inte har så mycket vajer som det kan glida på.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Biten med bulten i är väl en kil om jag inte missminner mig, så ju hårdare man drar desto hårdare håller wirefästet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, så är det.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då har man varit lite duktig igen. Idag har jag grejat lite med att dra kabel och monterat upp lite kopplingsplint mm. Först drog jag genom 4st rotorkablar som är 1mm2 7-ledare genom röret jag grävde ner i höstas mellan ladugården och huset. Eftersom killen använt masonit (!) på väggarna fick jag sätta träregel mellan reglarna för att skruva fast skivan där jag satte kopplingsplinten.

Sedan när detta var klart drog jag rotorkabel och 7/8" kabel till 10m antennerna (16m masten) och alla som hanterat 7/8" vet att det är en oflexibel kabel :) Jag satte fast dem genom att göra klammer av spikband som jag skruvade fast i ladugårdsväggen. Kabeln drog jag uppe under takutsticket och den går in i ladugården genom en springa vid taket. Imorgon tänkte jag göra hål i taket för att dra ner kablar den vägen också in till switchrummet.

Bild
4st rotorkablar som just stuckits ner i röret

Bild

Bild
Andra sidan av röret där kablarna går in i switchrummet

Bild
Måste såga till en regel att sätta mellan väggreglarna

Bild
Rakt ska de vara!

Bild
Oj så fint de blir

Bild
Och givetvis ska de vara rakt också!

Bild
Träskivan monterad

Bild
Plinten monterad med en kabel ansluten

Bild
Alla kablar monterade

Bild
Givetvis samma färgordning på alla kablarna. Kablarna markeras sedan med en tejp och dokumenteras i min online-wiki där jag har all information om stationen, som färgmarkeringar osv.

Bild
Där kablarna går in i källaren nere i pumprummet

Bild
Börjar dra 7/8" kabel

Bild
Grov och styv...precis som stinrew

Bild
Dragen under takutsticket, jag ska ta och sätta lite spikar också under så man får det lite snyggare

Bild
Kabeln syns inte från lite avstånd...det är bra

Oj vad med bilder det blev
Norpan

Inlägg av Norpan »

Och jag som trodde att den plint och skentypen var utdöd sen länge. :D
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Roligt att dra kabel ;) Faktiskt rätt skoj tycker jag.
Sen har du ju bara att täta hålen i genomgångar mm sen:)
EN sak jag tänkte på är att skivan med kopplingsplinten är väl att du borde sätta en klammer jämte en av de två du satte som sitter åt fel håll (ja vet att det är estetisktfel) men det håller kablen på plats med om man skulle råka dra den nerdåt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag kanske missförstår dig men jag har tejpat kabeln så den inte ska kunna dras genom klamren så det borde inte vara något problem. Hehe, täta hålen ja. Det blir någon form av tätning så att man inte får in så mycket kallluft genom hålen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Norpan skrev:Och jag som trodde att den plint och skentypen var utdöd sen länge. :D
Den är kanon :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Den där plintarna arbetade jag med som sent sen förra veckan. dumma är bara att en del vill öppna sig i plasten när man drar åt. fast finns säkert blandad kvalite.

Nja. tejp är ju inte superbra alltid.
Sen är det bara vad jag tycker och har erfarenhet av att när man lägger tp-rör eller kablar på sånt sätt så 'bör' man sätta minst 2 klammrar åt olika hål för att det ska vara svårare att kunna dras ut och vilja sticka åt sidan.
Fast när det är man själv så pillar så vet man ju vad man gör så länge ingen kommer och pillar det är då man får bekymmer
Skriv svar