Laptop startar endast med våld

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarragon
Kontakt:

Laptop startar endast med våld

Inlägg av xarragon »

Hejsan, jag har en laptop som jag kollar på åt en bekant. Den har grava glappkontaktsproblem eller liknande, eftersom den endast startar efter att man lägger en näve över området där CPU, GPU mm. och "knäcker" hela maskinen diagonalt. Jag befarar att detta inte direkt mildrar de mekaniska problemen i maskinen.

Datorn ifråga är en Advent 1515 Nordic, och den är i dåligt skick rent generellt. Sist fick jag rengöra den åt samma person eftersom CPU-flänsen var ingensatt med ett centimetertjockt lager damm. Chassit har fått många smällar och jag har flera gånger fått plocka ut lösa metallbitar och plastflis som skramlat runt inuti. Personligen är jag förvånad över att den fortfarande ens håller ihop.

Nu är kruxet om det är lönt att försöka laga problemet, eller ens lyckas identifiera det? CPU-fläkten snurrar inte heller, och den sitter i samma "problemområde", så ev. misstänker jag att det kan vara något enklare fel i stil med en kontakt eller kanske en kallödning på någon strömförsörjningsbit som faktiskt GÅR att laga till skillnad om det vore en BGA320 på GPU:n som hade pajat. Men det kräver ett rätt omfattande demonteringsarbete, är det värt det? Intressant projekt förvisso, men jag har lite onda aningar om att den kanske inte ALLS fungerar när jag fuckat runt med den? Nu fungerar den ju, om än med handstart och utan kylning...

Jag återkommer med bilder om möjligt (mobiltelefonsmäcket ballade också ur).
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Laptop startar endast med våld

Inlägg av Bosen »

Jag har en laptop som hade samma problem när den hittades på tippen.... det visade sig att processorn glappade. Vi plockade bort processorn från sockeln och satte tillbaka den, sedan har den funkat perfekt i flera år... och den va gratis!!! :)
Skriv svar