Frågor om CNC fräs bygge
Re: Frågor om CNC fräs bygge
Jo till dessa pyttemotorer fungerar det paket du länkade till säkert bra
Du bör inte överskrida maxspänningen till drivkorten så om de tål 40V så låter 36 OK. Således en 25V trafo, brygga, säkring och en lagom glättnignskonding, gärna en som tål litet mera rippelström.

ang bordet så tycker jag förslag nr2 ser bra ut och du kan nog ha ganska tätt mellan lagringarna utan att det påverkar nått negativt, du får på så sätt rätt stort arbetsområde i förhållande till längden på dina skenor och du har alltid bearbetningen på rätta stället i Y led.
som sagt, Jag byggde inte så på min senaste fräs men om jag skulle bygga idag då skulle jag göra som du ritat.
som sagt, Jag byggde inte så på min senaste fräs men om jag skulle bygga idag då skulle jag göra som du ritat.
Tack för alla synpunkter och hjälp innan, uppskattas verkligen!
Den slutliga konstruktionen kommer sakta men säkert, så här ser den ut just nu.

Med vinkelfästen och fästplattor

Bordet (kommer att minska längden på trapetsstången)

Är det "dåligt" att sätta trapetsstången och stegmotorn på bordet? Kom fram till att det verkade smidigast så då inget spån och annat trillar ner i gängorna lika lätt...
Kommer starta en projekttråd inom kort
Den slutliga konstruktionen kommer sakta men säkert, så här ser den ut just nu.

Med vinkelfästen och fästplattor

Bordet (kommer att minska längden på trapetsstången)

Är det "dåligt" att sätta trapetsstången och stegmotorn på bordet? Kom fram till att det verkade smidigast så då inget spån och annat trillar ner i gängorna lika lätt...
Kommer starta en projekttråd inom kort

Det beror på, på bilden ser det ut som om motorn sticker ner under gejderna. Vilket kanske inte är riktigt den man vill..