[PS3] Radial fläkt, vad är kritiskt för hög effektivitet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

[PS3] Radial fläkt, vad är kritiskt för hög effektivitet?

Inlägg av netrunner »

Jag har en äldre Playstation 3 inköpt billigt under en resa i USA för 2år sen (således ingen garanti eller bytesrätt). Köpte den bara för att hjälpa till med Folding@home (lösa gåtan med cancer). Så det är endast välgörenhet vi talar om nu. Iofs så ska dom lösa gåtan med senilitet, så där pratar jag nog lite i egen sak. :vissla:

Nu låter den som en hårtork och blir mycket varm så efter ett par dagar slutade jag att köra den för att jag inte stod ut med oljudet. Så fick den bo i garderoben tills jag hade tid att titta på problemet. Typ nu.

Efter att ha sökt ganska mycket så verkar det som om olika PS3:or har kyl-fläkt från olika tillverkare. En är mycket tyst, en annan mycket högljud.

Fläkten är en radial fläkt ... och här börjar det bli lite luddigt med det analytiska tänkandet.

Dålig fläkt:
Bild

Här följer ett antal antaganden rätta mig om jag har fel eller om det är något som jag saknar. Alla åsikter är välkomna.

1. Den ska ta luft från "mitten" och centrifugera ut den åt sidorna?
Bild

2. Bladen måste vara mycket nära fläkthusets väggar för att inte luft ska "smita över/under bladkanten" istället för att följa med bladet hela vägen ut?

3. Bladen bör rimligen ha samma "höjd" både i spetsen och vid navet?

Jag tror att hela fläkthjulet är ca 3-4mm för "lågt" så att det inte fyller utrymmet mellan fläkthusets väggar. Detta skulle kunna förklara varför fläkten inte flyttar så mycket luft trotts högt varvtal. Frågan är hur man täta detta.

4. Göra bladen högre, kanske med tejp / lim. Kan vara svårt att lyckas med utan att få hjulet i obalans.

5. Sätta en rund pappskiva ovanpå / under, med motsvarande hål i mitten som göra att luften inte kan smita runt bladkanten på bladets yttersta 3-4cm. Skivan skulle man kunna klippa till med hög noggrannhet utifrån en mall utskriven med skrivare.

5.1 och även en sarg som hindrar luft att gå baklänges i den springa som blir mellan pappskiva och fläkthus.

7. Sätta en rund pappskiva som utfyllnad på fläkthuset, gör att fläkthjulet inte ökar i massa.