LCD problem/MikroC/PIC18F4550

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: LCD problem/MikroC/PIC18F4550

Inlägg av vfr »

Glenn> Ahh. Jag tror vi pratar om varandra. :)

Det jag menar med att ha inställningarna i koden, är att dom finns med i hexfilen. I motsats till att dom sätts tillfälligt i utvecklingsmiljön vid programmering. Så som du antagit, så blir det ju inget motsatsförhållande, egentligen. Sätter man dom i projektet i utvecklingsmiljön, så skulle dom mycket väl kunna följa med till hexfilen.

Men å andra sidan så vet vi ännu inte om det är så... Jag har själv ingen koll på hur MikroC fungerar.

Sodjan> Jag tror att Glenn faktiskt menar ASM-filen. Förutsatt att det verkligen blir en ASM-fil som mellanresultat på kompileringen och som sedan körs i assemblern. Resultatet hamnar ju hursomhelst i hexfilen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Visst f-n, det var ju inte ASM som var "källkoden" här... :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det är också lite märkligt/synd att MikroC inte har en möjlighet att lägga CONFIG-inställningarna i koden"

Det är ganska jobbigt att det inte går. (Det är likadant i MikroBasic.)
Om man t.ex vill skriva ut koden eller posta i forumet så får man hoppa mellan
koden och den här rutan (båda går inte att ha uppe samtidigt) och göra
kommentar-rader i koden med alla CONFIG-inställningar...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

> (båda går inte att ha uppe samtidigt)

Vad är det för ondsinta kretinutvecklare som tycker att det är en bra idé?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jimmy> Du som uppenbarligen använt MikroC/MikroBasic, kommer dessa inställningar med i koden till hexfilen eller ger dom bara inställningar till programmeringen (om det nu finns programmeringsstöd i deras IDE)?

Då skulle vi kunna få klarlagt hur det var med detta?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag menade asm-filen ja.

I PBP så genererar ju kompilatorn en asm-fil från basicfilen, den i sin tur kör man antingen till pbp's egen eller till mpasm.

(Eller ja, det sker automagiskt normalt sett, vill man att den bara ska köra basic->asm får man ange någon switch, likaså om man vill att asm-filen ska raderas efteråt.)

configbittar skickas även med rakt igenom om dom är skrivna på korrekt sätt, detta är ju ganska viktigt om man som jag brukar köra pickit2-mjukvaran som inte har några möjligheter att ändra på tex oscillatorinställningarna utan läser dom från hexfilen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

I nyaste microPascal finns fliken "outpout" i iställningarna och den ser ut så här:
Bild
Kanske lägge att uppgradera?

Edit_utökad: i nya versionen är kryssrutorna borta så det problemet är inte aktuellt för de som kör aktuell version :vissla:, det är samma GUI till microC/Basic/Pascal och de byter bara tolken, tänkte att det kan vara bra att veta om man hittar en lösning för microC kan det funka i microBasic också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hade glömt bort den här tråden. :oops:

lgrfbs:
Intressant! Ska bli intressant att testa vid något tillfälle. (Just nu är det mest assembler och MPLAB för min del.)

vfr:
Det är precis som Glenn skriver. Inställningarna läggs in i asm-filen och följer med till hex-filen.
Skriv svar