MrMister‘s Sverigesemester v2.0 Kom och Köp, prima lemonad!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Bra idé?!

Jättebra!
173
94%
Nja...
7
4%
Ush, stanna i Kina!
4
2%

Antal röster: 184
luddde

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 Kom och Köp, prima lemonad!

Inlägg av luddde »

Hej!
Jag är intresserad av ett nätagg, men vet inte riktigt vilket utav dem jag skall välja (är helt grön på elektronik). Finns det någon vänlig själ som kan förklara skillnaden mellan de olika som finns att välja mellan. Om spänningen som står angiven är 2x 0-60V, innebär det då att man har -60V och +60V samt jord?. Tack på förhand

//luddde
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Spänningen som är angiven är det maximala man kan ställa in. Står det 2x0-60V kan du alltså ställa in två olika spänningar i intervallet 0-60V, tex 5V och 12V. Man kan också ställa in samma spänning på båda kanalerna och koppla ihop dem så att man får tex +-15V. Med andra ord är det mycket flexibelt med dubbelspänningsaggregat och räcker långt för dom flesta. Strömangivelsen är på samma sätt, står det 2x0-5A kan du ställa in strömbegränsning upp till 5A individuellt på båda kanalerna.

2x0-30V och 2x0-3A (har för mig att det fanns en sån modell) räcker långt för dom flesta (har haft en sån själv i många år). 60V modellerna kan vara bra om man vill labba med tex audioförstärkare som ofta vill ha högre spänning än 30V. Jag funderar på att uppgradera till en sån bamsemodell just av det skälet.
luddde

Inlägg av luddde »

Aha, då förstår jag. Tack ska du ha =)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Hur blev det med lysdiod slingor?

Vit bra spridning över 40* några 100-1000tals mcd är väl att rekomenndera.
För 12v (14.8v bil) ?
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Det är nog slut på önskningar...eller snarare slut på svar på önskningar! :wink:
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag tog upp det innan men tror aldrig jag fik ett redigt svar på det.. var ju även andra som ville ha det så.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jo jag vet, jag har själv frågat efter saker som även andra ville ha och som det inte blev nåt med. Jag är ändå glad över att MrMister har orkat ta med så mycket som han har. Imponerande ork tycker jag. Och det kanske blir fler tillfällen att önska saker som inte hanns med den här gången.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Klart han inte kan ta med alla önske mål men ett svar på varken eller hade inte skadat. sen ska han ju ha creds för han gör detta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det verkar vara flera som skriver än läser vad som skrivs i den här tråden. :wink:

Mr.Mister skrev tidigare:
"Har varit rena rama julafton för dom kinesiska förtryc..beskyddarprogrammerarna i dagarna.
Känns som att jag har kommit åt 10% av internet eller nåt sånt. Har inte kunnat logga in någonstans, hotmail, gmail, elektronikforumet...får Connection reset by peer när jag trycker på "logga in" länk/knapp.
sen har staden varit schysst och bjudit på strömavbrott mest varje dag också..har varit duktigt varmt på sistonde så dom kanske sparar in på streten så att ministrarna ska kunna köra sin AC utan avbrott.
Nu måste jag iallafall stänga listan och låta er beställa så att inte det här drar ut för mycket på tiden."

Notera speciellt det jag markerat med blått. Är inte det svar nog?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

det har jag läst men det är en skillnad att få ett svar om han missat det eller om det var ett nej då det kasnek inte fanns någon bra säljare att köpa det ifrån vad vet jag.. tycker en ledstrip på 24leeds och 60kr+ är dyrt hemma i sverige iaf.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Andy skrev:De där labbsladdarna, (LS-2440) är det samma typ som de som ingår i (BB-1)? Det är svårt att se på bilden. Är det ”mjuk” tråd och vad är diametern på ändarna på dessa labbsladdar?
:)
Är det någon som vet hur labbsladdarna ser ut?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Vad är MrMisters riktiga namn och vilken är hans mailaddress?
Jag håller på och försöker få tag på reservdelar till lasergalvona jag köpte och skulle behöva en namnreferens. MrMister har nog inte riktigt tid att svara på pm nu verkar det som.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Eelector skrev:Undrar om det går att köra MMA med TIG200s eller TIG med den billiga MMA-maskinen. Vore trevligt med en maskin som klarar båda.
För att svara på min egen fråga
Mailade tillverkaren och frågade. TIG200s klarar inte MMA. De har tydligen en modell som heter TIG200a som klarar det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Cenorpa: tror du han har mer tid att svara på mail än PM? Isf är det bara klicka på Bild under ett av hans inlägg :badgrin:

Annars är det bara vänta så ska du se att du får svar i sinom tid.
MrMister skrev:Har ett 50-tal mail att läsa och ett gäng PM ser jag också. Så ni som mailat och så kanske inte får svar på en stund, får ta det när jag hinner.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

>Cenorpa: tror du han har mer tid att svara på mail än PM? Isf är det bara klicka på epost under ett av hans inlägg :badgrin:

Jag menade inte att jag skulle skicka mail, utan ville bara ha adressen. Kineserna på laserföretaget vill ha en referens så att dom vet vem som köpta lasergalvona förut nu när jag letar lite reservdelar. Har blivit erbjuden att köpa en lös galvo men tycker priset är lite för högt, men vad ska man göra när den ena är paj...
Skriv svar