T: Programmering av mjukvara till GPS-datalogger

Användarvisningsbild
sebgus

Re: T: Programmering av GPS/datainsamlings-enhet

Inlägg av sebgus »

Okej! Bra att jag fått ett bollplank här, behövs :)

Jo det är klart, provision per såld licens är nog mer eftertraktat i detta fallet. Men ja, får ju förhandlas som du säger!

Hehe, bra gissning, men inte rätt! Nära dock....

Nä precis, får ju ta kontakt med någon först och sedan ge en fullständig spec. Men ett par hastigt skrivna rader ger iallafall en liten fingervisning om vad det handlar om, inte sant?

Nåväl, om någon är intresserad av att veta mer så kan ni ju PMa på!

Och mer feedback/frågor är välkommet!

Mvh,
Sebastian
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, jag tror att du (ifall detta är en unik produkt/lösning) nog har
gett så mycket info som du kan här. Nästa steg är att ta detaljerna
med någon som är intresserad under NDA.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag samlar in GPS data med en SonyEricsson Telefon (med deras GPS handsfree(ca 450kr) ) TrekBuddy tror jag java applikationen heter, den kan dumpa råa gps datan till flash.

Sen använder jag ett litet PHP hack för att rita ut de nyfunna stigarna på en bitmap karta...

Tog väll en 4-8h att knåpa ihop... säljbart? knappast? Funktionelt? Oja, openSource is the shit...

Så frågan är ju vad du vill ha och vad som kraven är? Och vad du tänker tjäna pengar på..
Användarvisningsbild
sebgus

Re: T: Programmering av mjukvara till GPS-datalogger

Inlägg av sebgus »

Låter helt klart intressant, skillnaden är väl att detta ska göras med en egen GPS-datalogger och ingen telefon.

Kraven står på föregående sida i något inlägg men du får gärna definiera vad för mer sorts krav du är ute efter.

Och vad jag kommer tjäna pengar på är väl mer ett problem för mig :lol:
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Först skaffade jag har en Trackstick (usb mikrocontroller minne och gps)
http://www.gearthstore.com/products/gps ... tails.html
När du plockat upp den ur flickvännens handväska ( där den kan ligga flera dagar)
pluggar du in den i usb-kontakten och den medföljande programmet exporterar
direkt till google earth om du vill.
Nackdelen är ju att när man ser vad som hänt är det ju redan försent.

Nu har jag uppgraderat mig till en TR-151 från Globalsat 14-304-64 .
Den har inget inbyggt minne för spåret men den kan skicka data över gprs/gsm
Med ett kontant kort går det utmärkt och blir bara till en bråkdel av kostnaden jämfört med sms.
Det medföljande programmet fungerar utmärkt, det kan skicka smskommandon via skype
för att etablera en gprs förbindelse, sedan kan man skicka kommandon via gprs.
Positionerna plottas i google maps och lagras i en logfil.

Trackstick låter precis som den tracker du söker, jag tror min kostade ungefär 1500:-
Minns inte var men det var inte det stället jag länkade till som jag handlade på.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Hittade tracksticken på google förut, men jag (eller vi) har kommit fram till att det egentligen inte är själva hårdvaran som är den begränsande faktorn nu. Utan någon kunnig som kan programmera mjukvaran till PCn.

Men tack för tipsen! :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Har inte så mycket mer att tillföra men tänkte bara tipsa om denna sida på Sparkfun ang. GPS moduler.

http://www.sparkfun.com/commerce/tutori ... als_id=127

Lycka till! Glöm inte projekttråden ;)

/Jonas
Premix

Inlägg av Premix »

Ska du logga någon form av motorsport så bör du ha så hög uppdatering som möjligt. Jag loggar när vi kör hoj med 1Hz, detta ger enligt mig en för låg upplösning.
Så jag rekommenderar att testa http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=9171 loggar med 10Hz.

Jag har själv skrivit program för att rita ut körningen i efterhand där sträckan färgmarkeras efter hastighet och man kan stega sig igenom körningen.
En annan variant ritar upp varv för varv där jag kan placera mållinje och även mellantid.
Dessa program är inte gjorda för att sprida utan har massa buggar och annat som jag kan leva med, för att göra en proffsig applikation krävs mycket mer tid och en del $$.

Men jag tror att http://www.vorax.se/Default.aspx är vad du söker, kostar 2700:- och uppdaterar med 4Hz inkl programvara.
Tror det blir svårt att göra det billigare själv, visst inte lika roligt och möjligheten att tjäna pengar på en ev försäljning försvinner ju.

Om du köper en trackstick eller liknande så kan du rita ut datan på http://www.gpsvisualizer.com/ funkar riktigt bra.

Mvh
Anders
Skriv svar