VA, Watt och transformatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steppen7

VA, Watt och transformatorer

Inlägg av steppen7 »

Jag blir inte riktigt klok över hur man väljer lämplig transformatorstorlek. Hittade en del info på nätet men en kille skriver att för att få 200W uteffekt från sin förstärkare tar han 200W*1.4 och avrundar det till en 300VA trafo. Jag förstår inte varför.

200Wrms borde väl klaras av en 200VA trafo, eller måste trafon dimensioneras efter toppvärdesströmmen? Jag tycker att glättningskondingarna borde jämna ut det hela så att VA=W.
Mindmapper

Re: VA, Watt och transformatorer

Inlägg av Mindmapper »

Det beror mycket på vilken verkningsgrad förstärkaren har! Och hur du använder förstärkaren. T.ex om du har klass A, AB eller D. Men det är väl alltid så med riktlinjer att de är just riktlinjer. Tills de blir upp höjda till lag. :D

Men för mig blir det för lite med samma VA som RMS uteffekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

räkna med alla förluster och maxtströmmar på lindningarna och summa summarium så är det lämpligt md rms * 1.5 till 2 på ett ungefär, vek nätdel är riktigt eländigt i slutsteg :wink:
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jo förlusterna måste man såklart räkna med, men det verkar konstigt att räkna med en faktor roten ur två för detta! :wink:

Jag tänker köra 4x100W (ca 4x150W med förluster) och funderar på om två 300VA trafos kan vara lämpligt, eller om man ska välja två 500VA kärnor lindade för kanske 350VA.

Men som sagt, det gjorde mig lite fundersam när killen multiplicerade med roten ur två....
http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps2_e.html
Raden börjar med "So, our transformer ratings should be..."
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, för att göra en lång historia kort, eftersom jag enbart lyssnar på dundermetall så krävs slutsteg som inte sackar för dubbla baskaggar under en hel skiva

sedan räkna igenom ett slutstegs förluster
hur mycket värme får du i slutstegstransistorerna om du har full sinusvåg ut precis innan klippning?

att ha veka nätdelar har stora nackdelar om man bygger tradionella slutsteg och räknar med att belasta dom hårt

det är extremt stor skillnad att köra musik som peakar någon tiondelssekund per minut och med tung hårdrock som bokstavligen inte har någon stillsam tusendels sekund,
välj efter plånbok och musiksmak :badgrin: :mrgreen:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

VA är den sammanräknade effekten där effektfaktorn ingår. Så det beror hur pass ren din förbrukare är.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

bluint, tvärtom faktiskt.
Skenbar Effekt = S = U x I (VA)
Aktiv Effekt = P = U x I x cos(fi) (W)
Reakativ Effekt = Q = U x I x |sin(fi)| (VAr)

Nu kan man iofs ändrat på lite bokstäver sedan jag lärde mig detta.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Man kan sätta in det i ett diagram och använda pythagoras:
x=Aktiv effekt (realdelen)
y=Reaktiv effekt (imaginärdelen)
|x+y|=rotenur(x^2+y^2)=Skenbar effekt (längden av vektorn som bildas)

Men vad betyder det för val av transformator. Om lasten är rent resistiv blir ju cos(fi)=cos(0)=1 och vi får VA=W, allt lugnt, men om lasten är rent reaktiv blir ju aktiva lasten 0 och den skenbara effekten lika stor som den reaktiva eftersom sin(pi/4)=1. Man kan alltså säga att den skenbara effekten är oändligt mycket större än den aktiva här eftersom den aktiva är 0.

Så varför har killen på hemsidan multiplicerat watt med roten ur två? Det skulle motsvara att man har en last som är lika resistiv som reaktiv. |1+1|=rotenur(2)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>Jag tänker köra 4x100W (ca 4x150W med förluster) och funderar på om två 300VA trafos kan vara lämpligt, eller om man ska välja två 500VA kärnor lindade för kanske 350VA.

Det finns ingen anledning att linda för 350VA om du har 500VA kärnor. Jag förstår inte riktigt heller hur du menar i det fallet. Menar du kanske att du tar klenare tråd? Det finns det ingen anledning till.

I vilket fall som helst är 500VA ett bra val. Häng inte upp dig på 1,4 ggr. Utan tänk mer på hur du använder förstärkaren. Har på mycket transientrik musik är det viktigt att ha överdimensionerade slutsteg hög spänning och kraftiga kondingar som snabbt kan leverera. Med tunggung så ska trafon vara riktigt kraftig. Med lättlysning så kan trafon vara klenare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

TomasL, Om effektfaktorn är cos(fi)=1 så funkar VA=W, annars brukar man få dimensionera för högre VA. Således att den "ingår" dvs VA > W.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Vissa verkar dimensionera nätdelen för fullt effektuttag kontinuerligt.
Det kan man ju göra om man spelar sinustoner på maxeffekt, men ven gör det? :wink:

Musik är ganska dynamiskt, det har en låg crest-faktor

Det beror helt på vilken sorts musik såklart som står ovan i tråden.

Kommersiell komprimerad popmusik som går på radion har ganska låg crestfaktor, medans klassisk musik, och jazz ofta har mycket högre.

Så en jazzförstärkare behöver kunna lämna höga oklippta toppar kortvarigt, eftersom att man inte brukar komprimera jazz så hårt.
Det har jag läst iallafall, att klassiskt och jazz är mindre förstört än annat...
Den behöver inte kunna lämna nära maxeffekt kontinuerligt.

Jag har 700VA transformatorer till 2*300WRMS förstärkare. (Den är inte klar än)
Verkningsgraden i klass AB är runt 2/3 vid full utstyrning.

(2*300)/(2/3)=900W
Drar man 300W per kanal kontinuerligt kommer förstärkaren dra 900W kontinuerligt från nätdelen.
Jag har "bara" 700VA, så det räcker inte.

Då räknat på att allt är resistivt, jag vet inte hur verkligheten ser ut...

Men jag spelar inte heller 300W sinus som sagt, så det blir säkert kanon till lite Jazz! :mrgreen: :wink:

Edit: Jag ska förresten bygga en klippningsindikator! :)
Jag ska bara bygga klart lite påbörjade projekt, men sen så!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

En klass B-förstärkare behöver ungefär 1VA transformator per watt uteffekt för att kunna spela musik med 1/3 av sinuseffekten i snitteffekt (och det är ganska hårt komprimerade grejer) utan överhettning. Ökad transformatorstorlek skadar ju förstås inte å andra sidan och kan ge lite högre uteffekt då matningsspänningen faller mindre under last. 4st 100W förstärkare med 2st 300VA transformatorer låter rätt lagom :)

Vill man å andra sidan klara full effekt sinus timmar i streck får man räkna med verkningsgraden på c:a 0,6 och effekfaktorn för likriktaren som också ligger kring 0,6. 2,8VA per watt uteffekt i det fallet.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Menar du att cos(phi)=0.6 för likriktaren? (phi=53 grader)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Cos(phi) stämmer bara för linjära laster som drar sinusformad ström. I likriktarens fall dras strömmen bara i relativt korta pulser kring spänningens toppvärde. Effektfaktorn är låg pga. övertonsströmmar i stället för fasförskjutning. Typiskt värde är någonstans kring 0,6-0,7.

Men just för ljudförstärkare råkar det bli så att det blir lagom med ungefär 1VA per 1 watt uteffekt pga. musikens dynamik. 1,5VA som du föreslog ger lite marginal på det dessutom.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det där beror ju helt klart på vilken dynamik man räknar på

för brutalmetall så är den räknade dynamiken noll :mrgreen: , åtminstånde när musiken är som bäst :bravo:
Skriv svar