skicka Ljud över Tp kabel?
-
-=Fullmoon=-
skicka Ljud över Tp kabel?
Tja.
Tänkte börja styra mina datorer med en cat5 extender dock så får jag ju problem med att jag gärna vill ha ljud med..
Kan man köra det i tp kablar med sterioplug 3.5 och sen in i en förstärkare eller förvrängs signalen allt för mycket? kanske går köra passivt?
Längd på cat 6 kabeln är ca 20m.
Tänkte börja styra mina datorer med en cat5 extender dock så får jag ju problem med att jag gärna vill ha ljud med..
Kan man köra det i tp kablar med sterioplug 3.5 och sen in i en förstärkare eller förvrängs signalen allt för mycket? kanske går köra passivt?
Längd på cat 6 kabeln är ca 20m.
Re: skicka Ljud över Tp kabel?
Får du problem med störningar kan du prova med ballanserad koppling eller enklare bara en differentialförstärkare hos mottagaren.
Du kan köra S/P-dif med RS-422 sändare/mottagare. Har konstruerat en sådan själv.
-
danielr112
20 meter analogt över tp är inga problem. Kan dock störa de andra lite men som sagt prova.
-
-=Fullmoon=-
Verkar ju hyfsat då ju måste testa tt köra signalen genom kablen och sen till förstäkaren och höra hur det låter.. kanske blir mycket brus.
Är inte helt inne på vad ni menar med en ballanserad koppling eller enklare bara en differentialförstärkare hos mottagaren?
S/P-dif med RS-422 sändare/mottagare skulle gå fast frågan är om den går igeom 25-35cm tjocka betongväggar där datorerna står + ca 15m snett upp genom ett golv och några väggar. fast det kanske är rätt bra kräm i sånt?
EDIT: danielr112 Stör vad? Signlanen till cat5 extendern skickas i en egen tp kabel och ljudet kommer isf skickas i en egen. känns väl inte som att det kan bli störningar därimellan.
Är inte helt inne på vad ni menar med en ballanserad koppling eller enklare bara en differentialförstärkare hos mottagaren?
S/P-dif med RS-422 sändare/mottagare skulle gå fast frågan är om den går igeom 25-35cm tjocka betongväggar där datorerna står + ca 15m snett upp genom ett golv och några väggar. fast det kanske är rätt bra kräm i sånt?
EDIT: danielr112 Stör vad? Signlanen till cat5 extendern skickas i en egen tp kabel och ljudet kommer isf skickas i en egen. känns väl inte som att det kan bli störningar därimellan.
-
danielr112
ja men då är det inga problem.
Kör så själv här och har inte märkt av det nåt nämnvärt. Inte värsta hifiljudet men funkar helt klart ok.
Kör så själv här och har inte märkt av det nåt nämnvärt. Inte värsta hifiljudet men funkar helt klart ok.
-
-=Fullmoon=-
Då får jag ta och leta fram lite kontakter och testa.. fördelen är om man har en rj45kontakt i änden och sen märker kablarna väl vart de går och vad de är till så man av misstag inte skickar in ljud i en nätverksport eller liknande