Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Norpan

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Norpan »

Ha, nu är du ju inne på Esabs idéer.
För några år sen så tittade jag i två svetsar, den ena på 180A och den andra på 250.
Det enda som skilde dem åt var en fläkt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Se upp så att du inte råkar kyla överhettningsskyddet bättre än det som egentligen utvecklar värme. (Risken är väl rätt liten, men det skadar väl inte att titta hur det ser ut invändigt).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

MiaM: Jag tror inte det är ett problem då skillnaden att få luftflöde genom svetsen kontra att inte ha det bör göra en enorm skillnad eftersom luften annars står helt stilla där. Eftersom svetsen i normala fall tar ett tag innan den slår av så klarar den rätt höga temperaturer.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, jag fick besök av SM3SGP och vi har fått massor gjort de senaste dagarna. Gunnar är ägare av Sveriges största amatörradiostation och har massor med erfarenhet av sådant här. Det finns 2st andra 60m masten i Sverige och han är ägare av en av dem.

Vi har hämtat grus för gjutningen, fyllt granulering i botten av gropen för dränering och även grejat med en hel del andra saker rörande mastresningen. Imorgon får vi förhoppningsvis hit en blandare men även grävare som ska gräva de återstående hålen plus fylla igen de gamla.

Jag kan dessutom säga att jag fick bryta bort en del av karmen för att komma ut med armeringsburen ur rummet där jag svetsade ihop den, snacka om klantigt :)

Bild
Ödla som var på besök

Bild
SM2LIY skruvar ihop trappen så att stegen inte är lösa

Bild
Jag och SM3SGP skottar ner granulering i hålet

Bild
Gunnar jobbar hårt

Bild
Bockar vi spikade ihop för att ha när man arbetar med antenner

Bild
Skottning av 0-18 grus

Bild
Molly på besök

Bild
En grushög som väntas på att få bli betong

Bild
Isolering, vi låter isoleringen även agera form.

Bild
En bild som gör mig smått orolig...jag böjer mig ner och Gunnar tittar efter något ;)

Bild
Detta är faktiskt inte någon basäng som ska byggas, även om det ser ut så

Bild
Pallar upp ramen runt

Bild
Armeringen lyfts ner i gropen med Molly som arbetsledare

Bild
Nu är det klart, vi skottade jord runt också för att hålla emot när vi häller i betongen.

Kommer mer bilder efter arbetet som förhoppningsvis blir av imorgon.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Även fast jag inte vet ett skvatt om radio mm så gillar jag detta projektet
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det har hänt mycket senaste dagarna. Igår (Lördag) kom SM2NOG hit med en betongblandare och vi satte genast igång och blandade. Efter några fulla blandade var bottendelen av fundamentet klart och vi satte dit formen för pelaren. Efter det gjöt vi även fundamentet till den lilla 18m höga masten som ska ha antenner för 15m. Här är en massa bilder från Lördagen! På plats under Lördagen var SM3SGP, SM2WMV, SM2NOG och SM2XJP.

Bild
Jag lägger ner markisolering (JACKOFOAM!!) ovanför stagankarna. Bör hjälpa lite för tjälen iaf. Härligt blött i gropen!

Bild
Passande med JackoFoam då Jacko är namnet på mannen som gjort 60m masten

Bild
Blandning på G

Bild
Fick förlänga vattenslangen 20m för att räcka fram till blandaren

Bild
Våran improviserade tippramp

Bild
Lite kvar...

Bild
Vi procentade ut med en hel del småsten som vi släppte ner mellan armeringsmaskorna

Bild
Några blandare senare...

Bild
SM3SGP ser glad ut

Bild
SM2NOG kapar i JackoFoam

Bild
En form av jackofoam. Jag ska bygga ett par träramar runt denna för att stärka upp den lite när jag gjuter mitten

Bild
Vi fick åka och hämta ett gruslass till innan vi gjöt fundamentet till 18m masten och vi behövde lite mer också för att gjuta pelaren till 60m masten

Bild
Gjutning av fundamentet till 18m masten, denna grop är runt 70cm djup och samma gjutram som för 16m masten

Bild
SM2NOG blandar, SM3SGP kärrar betong och jag höll på att väga in ramen

Bild
En blandning fyllde nästan 3st kärror

Bild
Väger in ramen

Bild
Färdigfyllt

Bild
En glad och skitig stationsägare med en öl i handen

Bild
SM2NOG fick med sig lite ved hem också...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag kom Göran från GTLs åkeri hit och fyllde igen ankarhålen för 60m masten som han grävde för några veckor sedan och vi passade på att gräva ner ankarna för 160m vertikalen och 18m masten samtidigt. Det är väldigt skönt att ha ett åkeri bara 1.5km härifrån.

Bild
Igenfyllning av ankarhålen för 60m masten

Bild

Bild

Bild
Grävning av ankarna för 160m vertikalen

Bild
Packning av marken

Bild
Sista ankarhålet

Bild

Bild
Klar för denna gång, dags för kaffe och finskorpor :)

Då börjar det närma sig att resa masten. Nu ska vi bära ut mastbitarna på plats, skruva ihop dem och dra ut staglinorna på dess punkter. Sedan är det dags att ringa GTL igen och be dem komma ut med deras mobilkran som kan lyfta ~33m. Vi lyfter upp 36m av masten med den och tar sedan dit en stor kran som lyfter dit sista biten.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag gjutit klart pelaren till fundamentet också. Kommer lite bilder senare när jag orkar lägga in bilderna från kameran. Just nu ska jag ta mig en kall öl och rengöra grejorna :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var gjutningen klart. Jag började med att sätta ihop 2st träramar runt jackofoamen för att sedan börja gjuta. När jag gjutit klart såg jag att foamen buktade ut lite på ett ställe så jag drog en spännrem där för säkerhetsskull men nu ser det bra ut. Nu ska jag låta detta brinna någon vecka så nu blir det utdragning av staglinor mm.

Här är lite bilder

Bild
En ram på plats och rampen för att rulla upp skottkärran

Bild
Blandaren

Bild
Några skottkärror senare

Bild
Vackert

Bild
Och en skitig arbetare

To be continued...
joharohl

Inlägg av joharohl »

Väldigt kul att följa hur det går där uppe i landet. Hade bara en fråga som jag kom och tänka på. Någonsin haft problem med elallergiker eller andra människor som inte gillar strålning generellt (läs 3G-mast)? Hade en kamrat som hade trådlöst bredband ut i skogen tidigt och hade vädliga bekymmer med en tokig tant. Kan ju tänka mig att ett bygge av denna kaliber drar åt sig uppmärksamhet, eller ligger det verkligen mitt ute i skogen?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det ligger hyffsat mitt ute i skogen. Det är iofs 2km från Burträsk fågelvägen men jag har 700m till närmaste granne och är väl enda grannen inom 1km iaf så jag tror inte det ska bli problem. Tydligen snackas det på byn dock om detta ställe :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag håller vi på att skruva ihop 36m av 60m masten i två bitar (18m varje bit). I övrigt ska vi dra ut staglinor och mäta upp dessa exakt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Då börjar det närma sig att resa masten. Nu ska vi bära ut mastbitarna på plats, skruva ihop dem och dra ut staglinorna på dess punkter. Sedan är det dags att ringa GTL igen och be dem komma ut med deras mobilkran som kan lyfta ~33m. Vi lyfter upp 36m av masten med den och tar sedan dit en stor kran som lyfter dit sista biten.
En kanske dum fråga:

Räcker det inte att lyfta så mycket som möjligt med 33m-kranen, och sedan resa sista biten genom att dra upp masten med staglinorna? (Givetvis måste motstående bärlina från start vara en bit längre än den behöver vara i färdighissat läge). Eller blir det för hård belastning på linor och infästningen i marken? (För att dra åtminstone fram till man är nära slutgiltliga läget så kanske man kan ha något lagom tungt fordon att dra med, istället för att belasta ankaret)?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

jag vet inte exakt men är det inte jobbiga och rätt tungt att dra upp allting för hand? bättre att ha riktiga grejor och först lyfta ca 30m och sedan 30m istället för att hissa upp det?

Först läste jag som att det var 6m som 33m kranen inte kunde lyfta vilken skulle lyftas av en större kran senare (alltså bara en sektion på 6m) men nu fattar jag det som att det är hela 30m till som ska upp.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Masten var på 60 meter totalt.
Skriv svar