Motorbåtsrenovering / -bygge [Mkt BILDER] - NU TEST PÅ s.10

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Motorbåts renovering / bygge [Mkt BILDER]

Inlägg av danei »

Det är inte förrän du använder den på riktigt med alla de belastningarna som är där som du verkligen ser om det funkar.
Men jag hoppas att du har rätt, för det var snyggt byggt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Inte för att jag på något sätt vill vara pessimistisk men hur väl fungerar skärbrädor med aluminium? Finns det ingen risk att skärbrädan nöts bort så att det blir glapp ganska snabbt? Skärbrädan är väl en ganska mjuk plast?

/Jonas
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jo, Jag har också funderat på det, men ensålänge har jag inte sett några tendenser till att det nöts bort. Vi får helt enkelt se efter lite användning. Slits det mycket så får jag väll göra nya i aluminium eller nått sånt.

Skärbrädorna är ganska mjuka, men väldigt sega, så jag tror att dem tåler ganska mycket sånt ändå.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Aluminium mot aluminium låter inte helt optimalt. Med det kanske går med bra smörjning.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jo, men med lite fett på borde det nog gå. Har du/nån tips på något annat slitstarkt material man skulle kunna använda som fungerar bättre? Inte för svårt att bearbeta heller.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag använde "skärbrädeplast" till något projekt och tyckte det var en lysande ide, men det visade sig att den plasten inte tålde slag!?
Märkligt då det verkade segt och stark när man böjde och bände i det, men ett litet slag från något hårt och det går tvärt av.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Gimbal: Hehe, låter ju hel knäppt! Konstigt.. Men det beror väll på vilken skärbräda man köper, mina kommer från Bo Ohlsson i Tomellilla. Jag har inte uppleft något sånt alls, men när jag kommer hem ska jag testa att slå på det med en hammare!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tror det kommer fungera ett tag iaf och med den mindre systern kan du ju fräsa ut 100 st att ha i lager om det nu skulle gå åt en 3-4 per säsong är ju inte det hela världen.

Största abret är väl som vanligt att plast+sol = frön plast.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm... Solen funderade jag inte ens på... Den kanske kan bli ett problem för plasten!

Att byta 100 stycken sånna är kanske inte så kul, det är ju lite jobbigt :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Se plastdelarna som prototyper. Fungerar det så blir de uppgraderade till slutgiltig version. :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag håller med Jimmy. Ska bli intressant att se resultatet! Du kan väl offra en bit skärbräda och lägga ut den så ser du vad som händer med den i solen (visst, det kanske blir för kort tid men ändå...).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En UV-box kan annars snabba på sol-testet. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

UV-box har jag tyvärr ingen, men jag ska ta en bit och lägga ut i väder o vind, och en annan ska först få lite smällar med hamare, och om den klarar det blir det släggan :twisted:. Ska även testa att lägga en bit i olja.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu var det lääänge sedan det hände något här, så en liten (liten) uppdatering kan väl sitta på sin plats.

Egentligen har jag så mycket att göra i skolan, så jag borde inte hålla på med båten nu, men jag blev desperat... :)

Mitt fartreglage till båten är idag vitt och har börjat flaga, så jag hade tänkt måla den i svart.
Bild

Som synes behövs en renovering av den...
Bild

Men till min förvåning upptäckte jag att hela saken, både skalet, innanmätet och styrarmen var av aluminium! Då är det ju väldigt synd att måla det. Jag har inte bestämt mig än om jag ska borsta den eller hörglanspolera, men det lutar åt det sista.
Bild

Så jag började helt enkelt plocka ner bit för bit (efter att jag memorerat hur hela manicken fungerar så att jag kan bygga ihop den igen)
Bild

Svensktillverkat till och med!!
Bild

Också var den tom. Nu ska den tvättas, skrubbas, slipas ner och efterbehandlas.... Vi får se när jag hinner med det!
Bild

(Fler och större bilder finns HÄR)

Handtaget på den tänkte jag sätta lite skum runt och sen klä in den i läder/vinyl.

Men nu har jag några designfrågor till er;
Ska jag högglanspolera eller slipa den med fint sandpapper?
Ska jag ha "styrarmen" (den som handtaget sitter på) likadan som skalet, eller ska jag klä in denna också i läder/liknande?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

För att högglanspolera så bör du ju börja med sandpapper!

Oavsett bilket måste du behandla den sedan för att den ska hålla glansen. Själv har jag slutat putsa aluminium på saker som man inte lätt kan putsa i efterhand :D Går åt så jäkla mycke tid att hålla de i schack.
Skriv svar