MCU -> Secure Digital?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
grapetonix

MCU -> Secure Digital?

Inlägg av grapetonix »

Dessa minneskort är ju så pass billiga (krängde en halv gig för under 300:- i dagarna), och har även så få pinnar, nämligen 7 möjliga datalinor, samt så pass stora och snygga pads att man vore kunna löda på tåtar direkt på.

Är det någon som har en bra specifikation på hur man styr/skriver till SD/MMC kort? Skulle ju vara utmärkt till någon form av logger eller automatstyrning.

(Nej, google gav mig inte så mycket. Men jag har inte letat så hårt heller.)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Mja, det tog två minuter att hitta eftersom jag använde SD istället för MMC i min söksträng först. [ read data +from mmc ]

Den här länker verkar givande: http://www.captain.at/electronics/pic-mmc/
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Här är specen på hur MMC-kort fungerar och ska styras: http://www.sandisk.com/pdf/oem/manual-rs-mmcv1.0.pdf

Och en förkortad variant av SDIO-kort: http://www.sandisk.com/pdf/oem/SD_SDIO_specsv1.pdf
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Tackar ;)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Är det någon som vet var man kan hitta hållare för SecureDigital-kort? Jag tror inte de är riktigt samma som MMC, men på Elfa verkar de inte ha varken det ena eller det andra...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

man kan använda varianten som mrmike här på forumet använde. Såga till en PCI port och plocka ut några stift så att kortet passar. Fast den är kanske lite bättre om man inte tänkt plocka loss kortet så ofta.

Det finns en tråd om det på forumet nånstans.
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Att plocka en hållare från en skrotad kortläsare kan vara ett billigt alternativ (även om man måste köpa en ny läsare och skrota). Har inte kollat men jag tror det blir billigare än att leta upp en separat hållare hos någon elektronikdistributör och få den hemfraktad?
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Jag hittade SD-hållare precis ganska billigt på Farnell, men jag tror inte de levererar till privatpersoner.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Var det ingen som sa att dom skulle börja sälja till privatpersoner när dom bytt betalsystem?
Skriv svar