mätning av 110v signaler
mätning av 110v signaler
Hej!
I godisautomaten jag bygger om nu styrs det mesta av mekanik och mikrobrytare som matas av 110vac,
för att kunna avgöra när knappar har tryckts på och köp är gjorda måste jag kunna mäta på ca 10 kablar och
se om där ligger 110vac på dem eller ej.
Vad är bästa lösningen för att mäta på 110v signaler? Optokopplare är självklart men är ju inte så kul att behöva bränna
bort en massa effekt i strömbegränsningsmotstånd till dessa.
Har googlat en hel del men inte hittat nån snygg lösning på problemet.
Nån på forumet som har några smarta knep?
/Mullemeck
I godisautomaten jag bygger om nu styrs det mesta av mekanik och mikrobrytare som matas av 110vac,
för att kunna avgöra när knappar har tryckts på och köp är gjorda måste jag kunna mäta på ca 10 kablar och
se om där ligger 110vac på dem eller ej.
Vad är bästa lösningen för att mäta på 110v signaler? Optokopplare är självklart men är ju inte så kul att behöva bränna
bort en massa effekt i strömbegränsningsmotstånd till dessa.
Har googlat en hel del men inte hittat nån snygg lösning på problemet.
Nån på forumet som har några smarta knep?
/Mullemeck
Re: mätning av 110v signaler
optokopplare med kapacitiv spänningsdelning
eller , du behöver en halvstor plastkonding, ett skyddsmotstånd på några hundra ohm i serie och en optokopplare, plus en diod eller en lysdiod antiparallellt med optokopplaren, har varit uppe i forumet ett antal gånger
eller , du behöver en halvstor plastkonding, ett skyddsmotstånd på några hundra ohm i serie och en optokopplare, plus en diod eller en lysdiod antiparallellt med optokopplaren, har varit uppe i forumet ett antal gånger
Funderade på den lösningen men blir inte plastkondensatorerna ganska stora rent fysiskt? som vanligt har man ju inte så mycket lyx med plats,
Hmm får leta lite på elfa och se hur litet man kan hitta och ändå klara spänningen.
Hmm får leta lite på elfa och se hur litet man kan hitta och ändå klara spänningen.
Om vi kallar den ena polen på 110VAC för N och den andra för L så antar jag att dina givare switchar L?
Skulle man inte kunna bygga sig en N5 som ger 5VAC relativt L, sedan kan du driva dina optokopplare direkt från N5 via ett motstånd till L.
Om det är tvåtrådsgivare som kräver en minsta belastning så kan man glömma både min idé och den kapacitiva spänningsdelaren.
Skulle man inte kunna bygga sig en N5 som ger 5VAC relativt L, sedan kan du driva dina optokopplare direkt från N5 via ett motstånd till L.
Om det är tvåtrådsgivare som kräver en minsta belastning så kan man glömma både min idé och den kapacitiva spänningsdelaren.
smart lösning mrfrenzy, borde kunna funka.
Hur fixar man enklast denna N5? Trafo som ger ut 5v och koppla ihop L med ena sekundären?
Eller kommer nånting bege sig ut i omloppsbana då?
Hur fixar man enklast denna N5? Trafo som ger ut 5v och koppla ihop L med ena sekundären?
Eller kommer nånting bege sig ut i omloppsbana då?
Jo det var precis så jag hade tänkt med en trafo. Eventuellt kanske man kan ta det ett steg längre och helt enkelt skapa 5VDC med en vanlig väggvårta och koppla ihop +5VDC med 110V L (den blir ju isolerad från primären så bör inte vara några problem).
Givetvis får man tänka på isolationsavstånd mot jord och annat med en sånhär lösning.
Givetvis får man tänka på isolationsavstånd mot jord och annat med en sånhär lösning.
sådärja då var det testat på labbänken och det verkar funka, en grön lysdiod lyser fint just nu mellan trafot och L.
Ska sticka iväg och se om det funkar i maskinen också, ibland känns det som fysikens lagar är lite sneda i dessa gamla
maskiner och de gör lite som de vill ibland.
Edit: Som jag trodde var det inte kopplat på samma sätt överallt, en av två lysdioder funkade fint och gjorde som den skulle. När den andra skulle testas så fräser motståndet när man börjar trycka på en knapp. Verkar som den signalen går mot N iställer för mot L men har dock inte lyckats mäta upp exakt vart den går. Får bli att skruva isär en hel del till av maskinen.
Hatar när man inte har nått kopplingsschema att förlita sig på.
Ska sticka iväg och se om det funkar i maskinen också, ibland känns det som fysikens lagar är lite sneda i dessa gamla
maskiner och de gör lite som de vill ibland.
Edit: Som jag trodde var det inte kopplat på samma sätt överallt, en av två lysdioder funkade fint och gjorde som den skulle. När den andra skulle testas så fräser motståndet när man börjar trycka på en knapp. Verkar som den signalen går mot N iställer för mot L men har dock inte lyckats mäta upp exakt vart den går. Får bli att skruva isär en hel del till av maskinen.
Hatar när man inte har nått kopplingsschema att förlita sig på.
Man kan ju angripa problemet lite mer drastiskt. Bygga ett reläpaket som styr reläerna och motorn i automaterna och läsa av alla knapparna med lågnivå.
Jo reläer är ju den uppenbara lösningen, men om en plastkondensator är stor så är reläer större - min favorit G2RV 36-901-25 är bara 6mm bred men dom drar 0.8VA stycket.
Ska man köra varianten med trafon så kan man ju annars mäta istället för att elda motstånd
Borde bli 115V om man kopplar fel.
Förresten, borde inte din säkring på sekundären lösa före motståndet fräser?
Ska man köra varianten med trafon så kan man ju annars mäta istället för att elda motstånd

Förresten, borde inte din säkring på sekundären lösa före motståndet fräser?

Du skulle kunna mäta strömmen istället för spänningen med en strömtransformator och få bra isolation.
Jula säljer jordfelsbrytare just nu för 29kr. Plocka loss strömtransformatorn och släng resten. Dra sladden du vill mäta på genom transformatorns mitt. När det går ström genom din mätkabel får ut ut spänning på utgångarna. Gör en integrator och koppla in på en op-amp som komparator och en lämplig referensspänning (ca 1V om du kör 11W belastning).
Jula säljer jordfelsbrytare just nu för 29kr. Plocka loss strömtransformatorn och släng resten. Dra sladden du vill mäta på genom transformatorns mitt. När det går ström genom din mätkabel får ut ut spänning på utgångarna. Gör en integrator och koppla in på en op-amp som komparator och en lämplig referensspänning (ca 1V om du kör 11W belastning).
Kan du inte seriekoppla reläet med optokopplaren (med lämplig reglerande kringarrangemang i for av motstånd, diod, kanske zenerdiod)... noll i förlust och inget skrymmande. Du behöver ju < 1 mA för att aktivera optokopplaren, det betyder att du har en marginal på 30 gånger strömmen om strömmen skulle variera om nu optokopplaren tål max 30 mA. Kretsen blir helt oberoende av vad som är fas, nolla osv..