Ang. PWM
Ang. PWM
Hej allihop!
Jag sitter och funderar på att bygga en liten PWM för att kunna styra min skrivbordsbelysning från 0%-100%. Som det är nu så har jag en 555a som styr en transistor och då kan man ju inte gå från 0-100. Är det någon som har något förslag på vilken PWM-krets jag ska använda, just nu så sitter jag och kikar på electrokits utbud och kollar försöker att förstå databladen för de kretsar som de har. Jag tänkte jag skulle göra ett försök med att rita upp kretsen själv, men om det är någon vänlig själ här som har ett kort etsat och klart för PWM som jag kan köpa, det spelar ingen roll om det är med eller utan komponenter (men om det är utan komponenter så skulle en komponentlista inte vara helt fel).
Jag funderar på att köpa en SG3524N, vad tycker ni om den?
Jag sitter och funderar på att bygga en liten PWM för att kunna styra min skrivbordsbelysning från 0%-100%. Som det är nu så har jag en 555a som styr en transistor och då kan man ju inte gå från 0-100. Är det någon som har något förslag på vilken PWM-krets jag ska använda, just nu så sitter jag och kikar på electrokits utbud och kollar försöker att förstå databladen för de kretsar som de har. Jag tänkte jag skulle göra ett försök med att rita upp kretsen själv, men om det är någon vänlig själ här som har ett kort etsat och klart för PWM som jag kan köpa, det spelar ingen roll om det är med eller utan komponenter (men om det är utan komponenter så skulle en komponentlista inte vara helt fel).
Jag funderar på att köpa en SG3524N, vad tycker ni om den?
- Schnegelwerfer
Re: Ang. PWM
Det saknas massor av saker, bl.a. basmotstånd till transistorn, strömbegränsningsmotstånd till lysdioden, kondensatorer till spänningsregulatorerna...
-
victor_passe
Jag kan nog bygga ett litet kretskort åt dig med en PIC, vridpotensiometer och transistor.
Vilken frekvens ska pwm signalen vara på? 100Hz kanske?
Hur många lägen vill du ha(max 1024)?
Jag antar att din belysning är led, vilken ström ska den ha, vilket spänningsfall har Led:en och vilken matnings spänning finns?
Då blir det motstånd för strömreglering och inte någon switchande historia.
Behöver den vara pytteliten? Vill du ha något skruvhål i kortet?
Vilken frekvens ska pwm signalen vara på? 100Hz kanske?
Hur många lägen vill du ha(max 1024)?
Jag antar att din belysning är led, vilken ström ska den ha, vilket spänningsfall har Led:en och vilken matnings spänning finns?
Då blir det motstånd för strömreglering och inte någon switchande historia.
Behöver den vara pytteliten? Vill du ha något skruvhål i kortet?
victor_passe det låter ju perfekt. Det är en LED-strip som går på 12V och det finns redan strömbegränsning på stripen.
Jag vet inte hur många lägen den behöver, men jag vill kunna ställa in någorlunda steglöst och frekvensen har jag inte den blekaste, ta det som blir lättast.
Så länge kortet passar in i en plastkapsling på normal storlek så är jag nöjd. Lådan som min nuvarande "dimmer" sitter i är 60x65x25.
Hur mycket kan ett sånt kort gå lös på? Sedan så behöver allt inte vara monterat, jag kan löda kretskort och sånt.
Schnegelwerfer: Jag vet att det saknas en massa motstånd och sånt. Det är bara en kladd på hu jag har tänkt det och sedan så står det att det ska in kondensatorer vid spänningsregulatorerna.
Jag vet inte hur många lägen den behöver, men jag vill kunna ställa in någorlunda steglöst och frekvensen har jag inte den blekaste, ta det som blir lättast.
Så länge kortet passar in i en plastkapsling på normal storlek så är jag nöjd. Lådan som min nuvarande "dimmer" sitter i är 60x65x25.
Hur mycket kan ett sånt kort gå lös på? Sedan så behöver allt inte vara monterat, jag kan löda kretskort och sånt.
Schnegelwerfer: Jag vet att det saknas en massa motstånd och sånt. Det är bara en kladd på hu jag har tänkt det och sedan så står det att det ska in kondensatorer vid spänningsregulatorerna.
-
victor_passe
Jag bygger den på ett exprimentkort så det går snabbare och blir billigare.
Säg 50:- + frakt?
Och räcker det att den kan driva 800mA?
Säg 50:- + frakt?
Och räcker det att den kan driva 800mA?
-
victor_passe
Den ser ju riktigt bra ut. Kanske att den är lite stor
Jag skickar adress på PM.
Jag skickar adress på PM.
-
victor_passe
Jag testade den på en led och man ser inget blink.
Jag har en rgb led matris jag har byggt och den kör jag 65Hz på och det är på gränsen. Så 80Hz funkar nog bra.
Men om Xynter vill ha högre kan jag nog fixa det.
Jag har en rgb led matris jag har byggt och den kör jag 65Hz på och det är på gränsen. Så 80Hz funkar nog bra.
Men om Xynter vill ha högre kan jag nog fixa det.
Det är högst personligt hur man uppfattar blink. Vissa personer upplever tydligt blinkande vid 60Hz, andra märker det inte alls. Sen om man har rörliga föremål som belyses av den blinkande ljuskällan så uppfattar man blinket lättare - det blir stroboskopeffekt. Det finns ju ingen särskild orsak att köra så långsamt, jag skull nog satsa på >200 Hz så har man god marginal.
-
victor_passe
Okej, då höjer jag en del....
Jag kom bara upp i ca 114Hz sedan gick interuppten i interuppten.
Här är koden:
Och att koda allt i asm gör jag inte för 50:- - komponent kostnad.
Jag kom bara upp i ca 114Hz sedan gick interuppten i interuppten.
Här är koden:
Kod: Markera allt
unsigned short duty=0,int_cntr=0;
void interrupt()
{
int_cntr++;
if(int_cntr<duty)GPIO.F5=1; else GPIO.F5=0;
TMR1H=0xFF;
TMR1L=0xF1;
PIR1=0;
INTCON=0b11000000;
}