Har en sådan här:
http://www.semikron.com/internet/gecont/pdf/951.pdf
Som sitter i en skrotad 24V laddare (24V 25A). Trafon har en sekundärspänning om 50V och jag tänkte göra en CNC nätdel av hela rasket. Efter diverse försök med optokopplare bytte jag till pulstransfornatorer i stället och det fungerar bättre. Den jag har nu består av primär 20 varv och sekundärer på 2x36varv på en kärna liknande elfa 58-766-78 som jag råkade ha liggande. Den får då ca 68uH induktans på primären.
Om man kollar på komersiella pulstrafon:
http://www.vishay.com/docs/34073/pt1020.pdf
Så har de 200-5000uH.
Triggar med en puls på 1-2ms via en irf530. Finns det några riktlinjer för hur man dimensionerar denna pulstrafo, eller var kan jag köpa en färdig?
Pulstranformatorer till tyristorer?
- prototypen
Re: Pulstranformatorer till tyristorer?
Jag har 2-3 st över från ett avslutat proj. Men om de passar ditt proj det vet man ju aldrig
Protte
Protte
Vilken sort? Behöver en med en primär och två sekundärer.
- prototypen
Japp dubbla sekundärer 1:1:1 i omsättning. Vid 40 kHz så matar man in 10 V fyrkantvåg och det kommer ut på andra sidan, Har drivit IGBT i ett 3,2 kW nätagg. Det är nog ingen som vet specifikationen längre då personal har bytt företag flera gånger och flyttat.
Protte
Protte
Ska du linda själv vill du nog ha ett kärnmaterial med mycket högre permeabilitet typ 3E25, 3E5 eller åtminstone 3F3.
Det blir så löjligt många varv annars om man ska ha till lite induktans.
Nackdelen med högpermeabilitetsmaterial är temperaturkänslighet och känslighet för dc om det är utan luftgap.
Vill minnas att 3E5 har sin Curietemp vid 125 grader.
Det blir så löjligt många varv annars om man ska ha till lite induktans.
Nackdelen med högpermeabilitetsmaterial är temperaturkänslighet och känslighet för dc om det är utan luftgap.
Vill minnas att 3E5 har sin Curietemp vid 125 grader.
Jo, men jag tog vad jag hade i skrotlåddan. Hela rasket verkar fungera med min hemlindade trafo. Kan reglera utspänningen mellan 5 och 45V ca och det skall räcka.