Tripmätare för rally-MC

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Tripmätare för rally-MC

Inlägg av RDX* »

Jag planerar att bygga en trippmätare för en MC, likande sådan som används i Dakarrallyt.
[Trippmätaren är den gråa lådan med 3st nollor]
Bild

Eftersom den ska sitta ovanför instrumentpanelen så behöver den vara synlig även i starkt solljus. Frågan är vilken display som blir bäst att använda?

Jag hade tänkt mig något liknande Stinrew's rally http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=34554&p=464244&hilit=rally#p464244trippmätare, dvs:
-Man ska se displayen tydligt i solljus och mörker.
-4 rader text
-ca 128*64
-Färg: inte så noga

Jag har sett att det finns "transflective" displayer som ska vara optimerade för användning i solljus. Finns det någon som passar min spec ovan?

Vad rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Re: Tripmätare för rally-MC

Inlägg av Stinrew »

Den här:
Bild

säljer bl.a. Lawicel. Antar att du inte vill ha allt för stor display, den här har en aktiv yta på ~48x28 mm.

Hemsida

Produktblad

Datablad

Jag har aldrig använt exakt den här modellen, men samma typ av transreflektiva fast 1x8-tecken alfanumeriska använder jag som tankmätare till rallybilen. Hoppas att du lägger upp en projekttråd på detta. Lycka till!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jo det är den jag har hittat hittestils. De ser riktigt trevliga ut! Men vilken variant tror ni blir bäst? pos/neg, färger. Vit bakgrundsfärg ger starkast sken, misstänker den blir bäst då

Hur skiljer sig programmeringen av en grafiskt relativt en text display?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

När jag tittar i tabellen längst upp på sida 3 i produktbladet kan jag bara komma till slutsatsen att DOGM128W-6 (POS. transreflective) är den enda som stämmer in på dina önskemål. Det är slltså den som jag klippt in bild på. Är det så att du ska köra i mörker bör du ju tänka på att inte i onödan störa mörkerseendet, och då välja någon färg i utkanten av ögats spektrum (röd eller blå).

Att få en uC att skriva ut text på en grafisk display kan vara jobbigt, leta upp någon font du gillar med rätt teckenhöjd. Finns en del liggandes på nätet. Sedan är det 'bara' att skriva rutiner för utskriften. Är det bara text du ska visa, eller tänker du även plotta annat?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Tackar för hjälpen!
Jag hade letat efter stöd att displayerna var transreflective men jag hade missat att det stod i tabellen.

Jag hade bara tänkt skriva ut text, men jag vill kunna skriva ut texten med olika storlekar, som du har gjort. Så man skriver ut det som är viktigt med stora siffror.
Skriv svar