AVR + In system programing
AVR + In system programing
Är det någon som kan tippsa om en bra guide? Jag ska försöka mig på att göra det på en Tiny2313 via USART.
Skulle vilja att kunna använda AVR-studio i fortsättningen för att kunna programmera om uC:n när den sitter i en krets istället för att plocka bort den varje gång och sedan programmera om den... ;(
Skulle vilja att kunna använda AVR-studio i fortsättningen för att kunna programmera om uC:n när den sitter i en krets istället för att plocka bort den varje gång och sedan programmera om den... ;(
Re: AVR + In system programing
Det är lite oklart om det är vanlig ICP eller bootloaders du frågar om.
Används USART vid vanlig ICP ? Bootloaders kan ju göra det...
Används USART vid vanlig ICP ? Bootloaders kan ju göra det...
-
- EF Sponsor
Nej, USART används inte vid vanlig ICP så frågan kvarstår, bootloader eller ICP.
Ok, lite följdfrågår.
Jag har hela tiden antagit att det en bootloader jag vill ha. Den använder USART och borde var lätt att använda. MEN så har jag läst lite trådar här och upptäckt att någon skrev att bootloader bara strular till det för hemmapularna.
Ni nämde ICP, har sökt lite på det men inte hittat så mycket om det. Skulle man kunna få något tips om läsning?
Jag har hittat bootloaders för Tiny2313 på AVRFreaks.net som använder sig av USART, om jag förstått det rätt så är bootloader ett litet program som finns på uC:n. När man startar upp processorn så talar man om (genom att sätta reset eller någon annan pin) till ett eller noll så försöker den ladda ner en ny programvara via USART och skriva den till det egna flashminnet. Har jag förstått det rätt?
Det låter simpelt. Men jag antar att det inte är så lätt att få till lösningen? Vore trevligt att få insikt i vad ICP är så man kan göra avvägning.
Jag har hela tiden antagit att det en bootloader jag vill ha. Den använder USART och borde var lätt att använda. MEN så har jag läst lite trådar här och upptäckt att någon skrev att bootloader bara strular till det för hemmapularna.
Ni nämde ICP, har sökt lite på det men inte hittat så mycket om det. Skulle man kunna få något tips om läsning?
Jag har hittat bootloaders för Tiny2313 på AVRFreaks.net som använder sig av USART, om jag förstått det rätt så är bootloader ett litet program som finns på uC:n. När man startar upp processorn så talar man om (genom att sätta reset eller någon annan pin) till ett eller noll så försöker den ladda ner en ny programvara via USART och skriva den till det egna flashminnet. Har jag förstått det rätt?
Det låter simpelt. Men jag antar att det inte är så lätt att få till lösningen? Vore trevligt att få insikt i vad ICP är så man kan göra avvägning.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tiny2313 har inte så mycket programmine redan från start. Att lägga till en bootloader
blir lite resusrsslöseri.
Du behöver en AVR programmerare - själv kör jag med AVR ISP MkII men det finns en massa olika.
Sen ansluter du denna till MOSI,MISO, RESET och SCK på processorn. 0V och +5V behövs också.
anslutningsblid finns hos ATMEL....
Programmeringspinnarna kan oftast användas till annat än bara programmering. Smidigast är det om
de skall användas som utgångar från processorn. Är det t.ex. lysdioder så blinkar de under tiden man laddar ned
Om pinnnarna skall användas som ingångar måste man tänka till lite mer då man designar hårdvaran.
Ingågnarna får inte störa programmeringspinnarna. Något som man lätt kan missa är om man sätter
ett rc filter på ingången. Denna kommer att filtrera programmeringssignalerna också och programmeringen
funkar inte.
Men nog med varningar. det är lätt att få det att funka.
Swech
blir lite resusrsslöseri.
Du behöver en AVR programmerare - själv kör jag med AVR ISP MkII men det finns en massa olika.
Sen ansluter du denna till MOSI,MISO, RESET och SCK på processorn. 0V och +5V behövs också.
anslutningsblid finns hos ATMEL....
Programmeringspinnarna kan oftast användas till annat än bara programmering. Smidigast är det om
de skall användas som utgångar från processorn. Är det t.ex. lysdioder så blinkar de under tiden man laddar ned
Om pinnnarna skall användas som ingångar måste man tänka till lite mer då man designar hårdvaran.
Ingågnarna får inte störa programmeringspinnarna. Något som man lätt kan missa är om man sätter
ett rc filter på ingången. Denna kommer att filtrera programmeringssignalerna också och programmeringen
funkar inte.
Men nog med varningar. det är lätt att få det att funka.

Swech
-
- EF Sponsor
Det är kanske möjligt att använda bootloader på den lilla Tiny2313 men det är inget jag skulle
rekommendera, speciellt om syftet är att slippa flytta kretsen.
Atmel brukar kalla ICP ISP, men det är samma sak.
Varför inte bara koppla in de 6 anslutningarna som behövs till din programmerare (vilken du nu har)

http://www.evilstar.net/2009/05/05/how- ... et-boards/
rekommendera, speciellt om syftet är att slippa flytta kretsen.
Atmel brukar kalla ICP ISP, men det är samma sak.
Varför inte bara koppla in de 6 anslutningarna som behövs till din programmerare (vilken du nu har)

http://www.evilstar.net/2009/05/05/how- ... et-boards/
Nu har jag äntligen fått hem min fina AVR ISPMk II. När jag använder den med STK500 så blinkar det orange. Det ska enligt manualen betyda att kabeln är felvänd. Men hur jag än vänder den får jag samma felmeddelande.
STK500 ska vara kompatibel med denna programmerare. Finns det några kända buggar eller något annat jag bör känna till?
har även försöka att sätta upp det på kopplingsbräda men utan resultat.
STK500 ska vara kompatibel med denna programmerare. Finns det några kända buggar eller något annat jag bör känna till?
har även försöka att sätta upp det på kopplingsbräda men utan resultat.
-
- EF Sponsor
Var har du kopplat in ISP-kontakten på STK500?
Blinkar det även orange när du kopplar upp det på kopplingsdäcket?
Blinkar det även orange när du kopplar upp det på kopplingsdäcket?
mmm . jag ville säga men sa inte ... om du inte kan C . försök inte kunna digital alls . är min spell . go analog ...
Du kanske råkat sätta MISO och MOSI fel... Det är rätt vanligt. Prova byta plats på bara dom två.
Edit: Såg nu att du använder det med STK500 så då är det väl inte så troligt att det är fel, men annars är det nog det vanligaste problemet...
Edit: Såg nu att du använder det med STK500 så då är det väl inte så troligt att det är fel, men annars är det nog det vanligaste problemet...
Hej, berätta gärna hur du har kopplat samt vilka byglar du har satt på stk500. det gör det enklare för oss att hjälpa dej att hitta felet, sedan var lite dumt att du inte berättade att du hade en stk500 efter som den kan användas som ISP programmerare också.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag använder också AVR ISP MkII. Den kopplas ju till USB och skulle egentligen kunna leverera spänning till målkretsen men av någon anledning gör den inte det. Jag har för mig att den också blinkar om du kopplar in en målkrets som inte har strömförsörjning.Knoen skrev:Nu har jag äntligen fått hem min fina AVR ISPMk II. När jag använder den med STK500 så blinkar det orange. Det ska enligt manualen betyda att kabeln är felvänd. Men hur jag än vänder den får jag samma felmeddelande.
Jag har programmerat 2313 ett antal gånger just med AVR ISP MkII, men jag har inte någon STK500 så den halvan kan jag inte hjälpa dig med. Sätter du din 2313 på ett breadboard, ger den ström och kopplar programmeraren till rätt pinnar, blir det fel då också?