Kontaktdon till kabel som släpper vid drag
Kontaktdon till kabel som släpper vid drag
Jag behöver kontaktdon som enkelt kan monteras på kabel. 3 poligt är det som gäller
Kontaktdonen skall släppa utan att gå sönder om man glömmer att kabeln är ansluten när man flyttar den anslutna prylen. Samtidigt måste det
sitta så bra att kontakterna inte släpper av normalt bilskak och kabeltyngden. (Tänk en kabel som skall anslutas i ett tak i en skåpbil och sedan gå ner till en kylbox)
Magnetfäste som de Apple använder skulle säkert fungera bra, men var kan man hitta sådana kontakter utan att bli ruinerad.
Fattigmansvarianten är teleproppar - kommer det att fungera i det långa loppet?
Kontaktdonen skall släppa utan att gå sönder om man glömmer att kabeln är ansluten när man flyttar den anslutna prylen. Samtidigt måste det
sitta så bra att kontakterna inte släpper av normalt bilskak och kabeltyngden. (Tänk en kabel som skall anslutas i ett tak i en skåpbil och sedan gå ner till en kylbox)
Magnetfäste som de Apple använder skulle säkert fungera bra, men var kan man hitta sådana kontakter utan att bli ruinerad.
Fattigmansvarianten är teleproppar - kommer det att fungera i det långa loppet?
Re: Kontaktdon till kabel som släpper vid drag
Kolla hur Apple har löst det till sina laptops, kontakten med DC matnig sitter nog bara fast med en neodynmagnet har jag för mig... Fanns det inte en tråd för ett tag sedan om just dessa "snubbelsäkra" anslutningar?
Jag Apples lösning är bra. Jag kan dock inte bygga kontakten själv.
Problemet är att det skall vara "billigt", och gå att snabbt få fram 100-500st utan krångel.
Problemet är att det skall vara "billigt", och gå att snabbt få fram 100-500st utan krångel.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur kraftiga 'ryck' ska 'låsningen' klara av? Kanske linutlösare (trollingfiske) kunde vara en lösning.
Stora och dyra, men de tål miljön och de kopplar loss sig själva.
http://www.vbg.se/sv/products/elkontakt ... takt_1417/
Sitter på 95% av alla lastbilar i sverige.
http://www.vbg.se/sv/products/elkontakt ... takt_1417/
Sitter på 95% av alla lastbilar i sverige.
Jag har inte några data på hållfasten som krävs.tecno skrev:Hur kraftiga 'ryck' ska 'låsningen' klara av? Kanske linutlösare (trollingfiske) kunde vara en lösning.
Tänk att det hänger 2m Cat5-kabel i kontakten när man kör på en skumpig grusväg. Det måste kontakten hålla för.
Ska köpa lite olika kontaktdon på elfa imorgon och testa.
Lösningen får inte bli dyr, det är "bara" en kabel med DS18S20 som skall skyddas. Inte särskilt kostsamt att byta ut.
ta bort spärren på en XLR kontakt eller använd kontakten som sitter på komradioutrustning som har en gängad låsring som du kan ta bort Elfa 42-243-93
kanske lite klumpiga men du bör väl ha en rätt tålig kabel till givaren också
/ Minus
kanske lite klumpiga men du bör väl ha en rätt tålig kabel till givaren också
/ Minus
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De kontakterna skulle helt klart kunna fungera, men jag tror att det finns en risk för att de kan skaka loss iochmed att kontaktdelen (den man stoppar in) är ganska kort.
Telepluggar är utformade så att de sitter bättre, men kan ändå dras loss.
När jag bodde i lägenhet så väckte jag grannarna flera gånger genom att råka slita ur hörlurarnas kontakt till stereon.
Både lurar och kontakt håller fortfarande, så jag tror faktiskt på teleplugg-lösningen.
Telepluggar är utformade så att de sitter bättre, men kan ändå dras loss.
När jag bodde i lägenhet så väckte jag grannarna flera gånger genom att råka slita ur hörlurarnas kontakt till stereon.

Både lurar och kontakt håller fortfarande, så jag tror faktiskt på teleplugg-lösningen.
Använder man telepluggar är det ju en fördel om både hane och honan sitter på kabel så de rör sig och urdragningen sker i rätt riktning. Monteras honan infälld i en panel så lossnar den ju inte så lätt om rycket kommer 90 grader från sidan.
är ju en fördel om själva kontakten inte väger så mycket då är det ju lättare att den hänger kvar trots att det skakar
på MP3 spelare och andra ljudprylar brukar det ju vara 3,5 mm uttag men en plastbussning som ska stabilisera och göra så att pluggen sitter bättre , men tror inte att jag sett någon som säljer dessa uttag
/ Minus
på MP3 spelare och andra ljudprylar brukar det ju vara 3,5 mm uttag men en plastbussning som ska stabilisera och göra så att pluggen sitter bättre , men tror inte att jag sett någon som säljer dessa uttag
/ Minus
Min tanke var att sätta både hane och hona på kabel för att få helt rakt drag.ristomemo skrev:Använder man telepluggar är det ju en fördel om både hane och honan sitter på kabel så de rör sig och urdragningen sker i rätt riktning. Monteras honan infälld i en panel så lossnar den ju inte så lätt om rycket kommer 90 grader från sidan.
Det verkar nog som att det lutar åt teleplugg - iaf för ett riktigt test!
Återkommer med resultat om testet genomförs.