omlindning utav DC-motor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

omlindning utav DC-motor

Inlägg av thommyj »

Tja,

nyregistrerad men har läst på forumet länge.
Jag sitter med en permanent magnets dc motor som ursprungligen är lindad för 6V. Tanken var att linda om denna för 12v. Jag är ingen hejare på elmotorer men såvitt jag har läst mig fram till så borde jag linda dubbelt så många varv med hälften så tjock tråd för att få samma prestanda vid 12v som vid 6 idag. Jag har också läst mig fram till att spänningsfallet över kolen är ganska olinjärt, i stort sett konstant över ett brett spektra med hänsyn till strömtätheten (dock ej konstant med avseende på varvtal). Ett "vanligt" (tex enligt wikipedia) spänningsfall över kolen ligger runt 2v (2*1V). Saken är ju den att 2V är ju ganska stor del utav 6V men en betydligt mindre del utav 12. Så det måste ju innebära att jag ska linda med fler varv än det dubbla. Till frågan: stämmer det att spänningsfallet över kolen är konstant över strömtätheten och finns det något smart sett att mäta detta? Det är ju inte så lätt att bara stoppa dit multimetern direkt..

Se bla wikipedia och följande rapport för källor
http://en.wikipedia.org/wiki/Brushed_DC_electric_motor
http://en.wikipedia.org/wiki/Commutator_(electric)
http://www.ee.kth.se/php/modules/public ... 04_023.pdf
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av Norpan »

Du kan nog bortse helt och hållet från spänningsfallet över kolen, möjligtvis det är så högt på en liten 230V motor typ vinkelslip eller så, men inte på lågspända motorer.
Tänk dig t.ex. en kupéfläktmotor i en bil som drar kanske 30A vid fullast, skulle det vara 2*1V spänningsfall vid kolen skulle det bli 60W i värme där och det skulle inte bli långlivat av.
Det skiljer på kolmaterial mellan låg och högströmsgrejor och därmed även spänningsfallet.

Det ska nog gå utmärkt med dubbla antalet varv per lindning och halva arean, inte tjockleken, för att få den till 12V problemet brukar vara balanseringen.
Det är svårt att få till lindningarna så att det blir likadant som original.
Var även noga med vart på kollektorn trådarna från en härva går, både början och slut, får du inte det rätt så är det inte lätt att reda ut i efterhand.
Vissa motorer är ett enkelt system på andra är det tillkrånglat med ett halvvarv runt axeln och så.
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av thommyj »

Ahh förstås, ja jag tyckte det verkade enormt mycket men hittade inget annan info. Men självklart är det som du säger, dom källorna jag hade behandlar motorer för högre spänning.
Ja halva arean menade jag också förstås också. Tänkte ta nogrannt med bilder innan och under tiden men det ser ut som den är lindat i ett ganska enkelt mönster (motorn är ifrån 50-talet, vet inte om man hade simplare prylar då). För balanseringen tänkte jag antingen försöka ta bort lite material eller använda epoxylim eller dylikt för att lägga på material, någon erfarenhet där?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15467
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för typ av motor? Om det inte är hiskeliga effekter så kanske det är enklare att helt enkelt använda en switchomvandlare för att få 6V.
Om det är tex en startmotor i en bil kanske man kunde göra en lurig lösning med två seriekopplade 6v-batterier...
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av Norpan »

Är den så gammal är det stor risk att den är handlindad från början, om det nu inte är nån riktigt masstillverkad sak.

Vi hade nån massa att balansera med, med en blå och en gul del som knådades ihop till en grön plasticpaddingliknande deg, som härdade på nån halvtimme.
Skulle tro att det funkar med nån av de här tvåkomponentstavarna som finns lite här och var t.ex. Scantechs metallstick.
Eller plasticpadding för den delen, det enda den ska göra är ju att sitta fast, hårt.

Edit:
Är det inte för många lameller kan du ju skriva siffror eller nåt, på dem och andra siffror eller nåt vid spåren så kan du skriva upp vart trådarna kom från.
T.ex. slut lamell 5, spår 17 och 11, början lamell 2.
Skrivet baklänges eftersom du lindar av och härvan ligger då runt mellan spår 17 och 11.
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av thommyj »

mrfrenzy skrev:Vad är det för typ av motor? Om det inte är hiskeliga effekter så kanske det är enklare att helt enkelt använda en switchomvandlare för att få 6V.
Om det är tex en startmotor i en bil kanske man kunde göra en lurig lösning med två seriekopplade 6v-batterier...
Det är en torkarmotor, drar ~1.5A vid 6V. Så absolut skulle det gå, dom flesta som konveratar till 12v använder bara ett effektmotstånd. Blir både billigare och betydligt enklare men det är ju resan som är målet :D Kul att testa och linda om den då jag aldrig gjort något sådant förut.
Norpan skrev:Är den så gammal är det stor risk att den är handlindad från början, om det nu inte är nån riktigt masstillverkad sak.
Det är som sagt en torkarmotor till en vw, jag undrar om den inte är handlindad trots allt för lindningarna ser inte direkt jämna ut.
Norpan skrev: Vi hade nån massa att balansera med, med en blå och en gul del som knådades ihop till en grön plasticpaddingliknande deg, som härdade på nån halvtimme.
Skulle tro att det funkar med nån av de här tvåkomponentstavarna som finns lite här och var t.ex. Scantechs metallstick.
Eller plasticpadding för den delen, det enda den ska göra är ju att sitta fast, hårt.
Edit:
Är det inte för många lameller kan du ju skriva siffror eller nåt, på dem och andra siffror eller nåt vid spåren så kan du skriva upp vart trådarna kom från.
T.ex. slut lamell 5, spår 17 och 11, början lamell 2.
Skrivet baklänges eftersom du lindar av och härvan ligger då runt mellan spår 17 och 11.
Bra idé, det är bara en handfull lameller så det ska nog gå bra.

Tack för hjälpen!
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av xxargs »

man brukar ofta se små inborrningar i rotorns plåtbladpaket för balanseringen - sedan handlar det om hur fort den skall snurra också...
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av thommyj »

Så, plockade isär motorn och började linda av första varvet för att kunna mäta på tråden. Tycker mig mäta till 0.1mm i diameter med mikrometer, vilket borde ge ~0.07mm för halva arean. Hittar ingen som säljer tråd runt denna diameter, Elfas steg mindre än 0.1mm är 0.05 vilket ger för stor skillnad. Förslag på var man kan köpa eller hur man kan linda istället?

Bild

Edit: Tyckte det verkade litet :oops: Man ska inte vara trött när man läser av mikrometern :doh: 0.6mm var det visst
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av Norpan »

Har du nån elektromekanisk firma i närheten så lär det vara ganska mycket billigare är ELFA.
Kan vara att du behöver lite isolering till spåren åxå.

Brände du av lacken på tråden innan du mätte den?
Det brukar förövrigt vara lite jobbigt med lacken om du ska löda mot kollektorn, men elda på tråden med en tändare eller gasbrännare och dra bort resterna mer lite finkornig smärgelduk så går det oftast bra.
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av thommyj »

Norpan skrev:Har du nån elektromekanisk firma i närheten så lär det vara ganska mycket billigare är ELFA.
Kan vara att du behöver lite isolering till spåren åxå.
Jo antagligen är det billigare än elfa men det skulle kosta runt en 50-lapp så det är inga pengar jag orkar bråka om. Som jag sagt har jag egentligen noll koll på sånt här så vilken isolering till vilka spår pratar du om=) ? Verkar ju sitta nån slags papp i spåren där man lindar, det du menar?
Norpan skrev: Brände du av lacken på tråden innan du mätte den?
Det brukar förövrigt vara lite jobbigt med lacken om du ska löda mot kollektorn, men elda på tråden med en tändare eller gasbrännare och dra bort resterna mer lite finkornig smärgelduk så går det oftast bra.
Jag skrapade försiktigt med en vass kniv, tråden blev ca 10% tunnare utan lack.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av v-g »

Farnell kanske? De är ju som 5xElfa typ :)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av Norpan »

Det är isolationen i spåren i "järnbiten" ja, iallafall ute i kanten som du kommer att vika koppartråden runt.
Trådtjockleken stämmer bättre med en tändare och smärgelduk, å andra sidan är det inte så oerhört noga, bara du får i de flesta varven och det är ungefär lika många i alla härvorna.
Mindmapper
Inlägg: 7101
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av Mindmapper »

Ska se om jag kan hitta något i gömmorna. Återkommer senare kanske ikväll om jag har. Hur många meter skulle du behöva, om du inte redan beställt?
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av thommyj »

Jag har redan handlat och börjat linda :) Rörde sig som sagt om 50spänn på Elfa, det har jag råd med. Men tackar för omtanken
thommyj
Inlägg: 84
Blev medlem: 29 juni 2009, 10:52:23
Ort: Linköping

Re: omlindning utav DC-motor

Inlägg av thommyj »

Funkade perfa, tack för all hjälp

Bild
Skriv svar