Hur funkar en 3D scanner?
Hur funkar en 3D scanner?
Någon som vet hur en 3D scanner fungerar? Någon chans på att man kan bygga en själv?
finns många sorter men här är en som använder laser + kamera:
http://www.chromecow.com/MadScience/3DS ... 3DScan.htm
http://www.chromecow.com/MadScience/3DS ... 3DScan.htm
[quote] Man kan göra det med flera vanliga kamrer. Man måste få så många vingklar som möjligt. (Jag har sett en documentär om det här) Man tar sedan matar man in bilderna i ett program och vipps så får man en 3d bild. [/qoute]
Det har jag aldrig sett, eller syftar du på motion capture?
Det har jag aldrig sett, eller syftar du på motion capture?
Senast redigerad av Jawo 15 mars 2005, 17:27:39, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
Annars man man köra med en liten robotarm som autmatiskt petar över hela föremålet med en liten smal spetsig strömbrytare och på så sätt känner av vart ytan befinner sig.
En lowtech-varaint av detta är ett man har en ledad arm där det sitter en potentiometer i varje led och sedan så petar man manuellt på förmålet. Och varje gång men petat så klickar man på en strömbrytare så lagrar datorn värdet från dom 3-4 st pottarna och kan då räkna ut exakt vart spetsen befann sig.
En lowtech-varaint av detta är ett man har en ledad arm där det sitter en potentiometer i varje led och sedan så petar man manuellt på förmålet. Och varje gång men petat så klickar man på en strömbrytare så lagrar datorn värdet från dom 3-4 st pottarna och kan då räkna ut exakt vart spetsen befann sig.
-
Jag har lekt med lite olika typer ac 3d scanners. Här är en liten test fil på mig själv: HIT ME!
Det finns laser metoden. Blir aldrig så bra som man hoppas.
Peta runt hela objektet metoden. Blir ofta kanon bra.
Så finns det ett smart sätt som inte kräver alls mycket dyr hårvara. Man stoppar en speciell "diabild" med fina ränder inristade i sig i en projektor. Så riktar man projektorn mot det man vill scanna av och tar en bild på det med en vanlig kamera. Linjerna hamnar över hela objektet och ett program räknar ut djupförhållanderna med hjälp av hur linjerna är förskjutna.
Här finns massor med olika typer av scanners: HIT ME!
Det finns laser metoden. Blir aldrig så bra som man hoppas.
Peta runt hela objektet metoden. Blir ofta kanon bra.
Så finns det ett smart sätt som inte kräver alls mycket dyr hårvara. Man stoppar en speciell "diabild" med fina ränder inristade i sig i en projektor. Så riktar man projektorn mot det man vill scanna av och tar en bild på det med en vanlig kamera. Linjerna hamnar över hela objektet och ett program räknar ut djupförhållanderna med hjälp av hur linjerna är förskjutna.
Här finns massor med olika typer av scanners: HIT ME!