Hur funkar en 3D scanner?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jawo

Hur funkar en 3D scanner?

Inlägg av Jawo »

Någon som vet hur en 3D scanner fungerar? Någon chans på att man kan bygga en själv?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

På namnet låter det som nån form av 3D scanner :P Alltså nåt som tex skickar 10000 ultraljudssingaler som sedan studsar tbx och skapar en bild över området, Bara genom att tänka på det så tycker jag det värkar ganska svårt.. Men inget är omöjligt, det omöjliga tar bara mer tid :D
Jawo

Inlägg av Jawo »

Vad jag har sett på bilder så använder dom en kamera och en laser. Mer vet jag inte.

Ultraljud skulle jag inte tro att det är, fast åandra sidan så har jag ingen aning.
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

man har ju sett "bakum kuliserna" på vissa filmer när de ska dataanimera skådisarna, då verkar de som de använder laser.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Man kan göra det med flera vanliga kamrer. Man måste få så många vingklar som möjligt. (Jag har sett en documentär om det här) Man tar sedan matar man in bilderna i ett program och vipps så får man en 3d bild.
Senast redigerad av Nutrino 15 mars 2005, 17:17:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hmm tänkte på typ hur man använder det undervattnet, lod lr vafan de heter (för o se fiskstimm osv) så där använder man ultraljud, men jag vet inte..
jockysoft
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

finns många sorter men här är en som använder laser + kamera:
http://www.chromecow.com/MadScience/3DS ... 3DScan.htm
Jawo

Inlägg av Jawo »

[quote] Man kan göra det med flera vanliga kamrer. Man måste få så många vingklar som möjligt. (Jag har sett en documentär om det här) Man tar sedan matar man in bilderna i ett program och vipps så får man en 3d bild. [/qoute]

Det har jag aldrig sett, eller syftar du på motion capture?
Senast redigerad av Jawo 15 mars 2005, 17:27:39, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Annars man man köra med en liten robotarm som autmatiskt petar över hela föremålet med en liten smal spetsig strömbrytare och på så sätt känner av vart ytan befinner sig.

En lowtech-varaint av detta är ett man har en ledad arm där det sitter en potentiometer i varje led och sedan så petar man manuellt på förmålet. Och varje gång men petat så klickar man på en strömbrytare så lagrar datorn värdet från dom 3-4 st pottarna och kan då räkna ut exakt vart spetsen befann sig.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

matseng

har sett ett program och där fick man se när grafikerna i 3dsmax använde sådant för att bygga upp sina figurer, skit ballt!
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Shit, jag som trodde kamrer var högavlönade banktjänstemän! :lol:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en CNC maskin med mätprob kan göra jobbet.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag har lekt med lite olika typer ac 3d scanners. Här är en liten test fil på mig själv: HIT ME!

Det finns laser metoden. Blir aldrig så bra som man hoppas.
Peta runt hela objektet metoden. Blir ofta kanon bra.
Så finns det ett smart sätt som inte kräver alls mycket dyr hårvara. Man stoppar en speciell "diabild" med fina ränder inristade i sig i en projektor. Så riktar man projektorn mot det man vill scanna av och tar en bild på det med en vanlig kamera. Linjerna hamnar över hela objektet och ett program räknar ut djupförhållanderna med hjälp av hur linjerna är förskjutna.

Här finns massor med olika typer av scanners: HIT ME!
Jawo

Inlägg av Jawo »

Den projektor tekniken du pratar om, kräver inte den att man tar bilder på objektet från flera olika vinklar?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nja, om man vill scanna in tex ett huvud så månte man ju göra det. Men om du bara vill ha in tex en stenvägg så går det bra rakt framifrån. Animationen på mig är bara rakt framifrån.
Skriv svar