Dimra LED - linjärt eller logaritmiskt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nico

Re: Dimra LED - linjärt eller logaritmiskt?

Inlägg av nico »

prototypen skrev: Vad som inte framgått är om potentiometer är linjär eller logaritmisk, kopplad som reostat eller potentiometer.
Som det står i första inlägget så är den linjär. Vad gäller om den är kopplad som potentiometer eller reostat så är jag inte helt säker. Just nu är mittenbenet och ena sidobenet kopplade till +, det andra sidobenet till -. Om jag har fattat det rätt så är det reostat? Hur kopplar jag den annars?

@BEEP: Testa gärna med en högintensiv lysdiod också :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag tror att jag har en koppling som fungerar men det är svårt när alla mina lysdioder beter sig olika.

Som det har skrivits tidgare så är det nog PWM som gäller men där får man problem med att vår uppfattade ljusstyrka inte stämmer med en linjär kurva på PWM regleringen.
nico

Inlägg av nico »

Skulle du kunna försöka förklara hur kretsen som lyckades reglera den ljussvaga LED:en är uppbyggd? Har lite svårt att se vad som är vad på kopplingsschemat...

Edit: En fråga till. Kan man koppla in en logaritmisk pot så att dess resistens ökar omvänt logaritmiskt, d.v.s. så att resistensen ökar mycket i början och lite mot slutet? Känns som om det skulle vara det ultimata i det här fallet, då strömmen i kretsen ökar just väldigt mycket i början och väldigt lite i slutet när man vrider ned potten från min till max.
Skriv svar