MrMisters Stegmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

MrMisters Stegmotorer

Inlägg av AntiZ »

Hej!

Tänkte köpa tre stegmotorer (kanske ett par små för "hobbyändamål") från MrMister när han kommer i sommar, men jag funderar på vilka, samt om jag ska ha drivsteg till eller ska vänta på Jojjes som han har lovat i höst.

Vad jag ska ha dessa till är nog troligtvis en fräs i framtiden, typ lillasyster storlek. (ska ju ha något att göra i vinter :D )

Modellen jag funderar på är 54-09 (57-serie), verkar ligga bra i pris.
Men vad är skilnaden mellan den och 54-06 (dvs vad är det för praktisk skillnad? Priset är samma men olika kraft, och resistans).
Eller rekommanderas något helt annat eller inte alls.

Försökte även kolla lite på de där drivarna, men det var rena rama grekiskan att förstå (inte bara för kinesiskan). Men vilken skulle rekommenderas av er lite mer erfarna på denna punkt.

Sen om man ska koppla det hela till Ex. Mach3 för styrning, behöv det ett kntrollerkort som styr drivarna då? Finns det med i MrMisters pdf? Vad hete den isf? Eller rekommenderas något annat?

Vad jag försöker säga ovan är: Är de stegmotorerna 54-09 + drivare något att ha överhuvudtaget till en lite mindre fräs? Utan att gå in för djupt på detaljer. Just nu känner jag inte för att gräva ner i alla trådar om stegmotorer/fräsar/drivsteg då jag ändå har glömt bort allt sådan i vinter när jag ev. kommer börja bygga. Jag vill mest ha en rekommandation. Eller om rent av de i 42-serien duger, eller att man måste ha 86-serie annars blir det inte bra.

Mvh
Användarvisningsbild
PeterH

Re: MrMisters Stegmotorer

Inlägg av PeterH »

Fördelen med att vänta på Jojjes är att det finns mycket kunskap i forumet om just dessa drivare... Angående motorerna funderade jag ett tag på hur man bör läsa ur datat. såg först ut för mig ut som att dom största och dyraste hade sämre värden än dom mindre, men jag såg sedan att om angivit värdet i olika enheter (N.m och Kg.cm) :doh:

Jag skulle satsat på 57-serien eftersom du får en relativt stark motor utan att behöva lägga ner en förmögenhet på drivaren (86-serien behöver en drivare som klarar minst 3,5A). Det skulle varit kul att se lite grafer på motorena eftersom jag vill minnas att Jojjes motorer (som var väldigt lika 42/57-serien) visade att den minsta motorn var snabbare än den större och att praktiska tester visat att den minsta räckte gott till lillsyrran (inte alltid hon vill ha så stora doningar :vissla: )

Sök i tråden för lillsyrran, där finns en diskussion om just motorstorleken...
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag har också vart lite frågande till datat på motorerna.
Är det normalt att en större motor kan ge lägre moment? (Det där med enheterna har jag koll på)
86-80 1,3Nm 86-65 1,5Nm
86-118 2,7Nm 86-80 3,2Nm
42-40 0,27Nm 42-34 0,32Nm
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Saxat från: http://www.kelinginc.net/SMotorstock.html

7A: NEMA 34 HIGH TORQUE STEPPER MOTOR 465 oz-in

8: NEMA 23 BIPOLAR STEPPER MOTOR 495 oz-in

Här har nema 34 lägre vridmoment än nema 23 motorn. Skillnaden är att nema 23 motorn har dubbla stackar medan den större bara en stack. Således är nema 23 motorn längre än 32 motorn.

Men det finns andra data som är viktiga också, såsom "inertia", induktans, spänning osv. som har betydelse, inte bara momentet som skiljer.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Visst det är ju logiskt.
Men i detta fallet är det ju samma rotordiameter och olika längd, där den längre är svagare.

Självklart spelar andra parametrar in, strömmen brukar ju i alla andra motortyper korrelera med momentet.
Här drar 3,2Nm motorn 4A och 2,7Nm - 6A

Jag ser tre alternativ:
-Någon av de andra elektriska parametrarna ger en skillnad, någon som kan förklara?
-Momentkurvorna är radikalt olika, så att 2,7Nm motorn har ett bredare varvtalsområde tex. Dock har alla momentkurvor jag sett varit tvärt om- större tyngre motor har bra holding torque men är svagare så fort det snurrar.
-Tryckfel

Hade det varait olika tillverkare / olika motorserier hade det ju inte varit lika konstigt då kan ju inre friktion, större magnet-spalt eller liknande vara en anledning, men känns inte troligt när det är samma motorserie.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Hade det varait olika tillverkare / olika motorserier hade det ju inte varit lika konstigt då kan ju inre friktion, större magnet-spalt eller liknande vara en anledning, men känns inte troligt när det är samma motorserie.
"

Samma tillverkare kan väl ha olika motorspalter, tjocklek/kvalitet på sina lindningar samt olika styrkor på magneterna i motorn? Låter inte helt ologiskt för mig. Men även jag är lite fundersam, någon med större kunskaper kan nog ge svar på det.

"Men i detta fallet är det ju samma rotordiameter och olika längd, där den längre är svagare."

Det är svårt att se någon skillnad när bara hållmomentet anges. Ser man effektkurvan så kanske det kan klarna; eller i värsta fall: förvirra.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

PeterH: Nu är midsommar över och man kommit tillbaka till de gamla gängorna. Ska kolla upp om jag hittar lilasysters motorrekomendationer.

Men det lutar nog åt de där 57'orna och om inte annat en drivare för lite laborationer tills jojje har sina färdiga.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Nu har det kommit upp lite priser och datablad över drivarna.

Är det "bra" priser för vad man får?

Ex. BAL-35 som skulle passa till en 57HZ54-09 (2,8A) kostar 475:-
Någon som kan säga vad som är bättre med XAL-35 (verkar lite nyare i konstruktionen) kostar 560:-

http://www.tronicsbay.com/efsalj/driver.rar
Skriv svar