Trafo, hur räkna?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
G-man
EF Sponsor

Trafo, hur räkna?

Inlägg av G-man »

Jag ska beställa en troid trafo av MrMister när det är dags..

Jag ska ha en med primär 230V och sekundärer 350V, 500mA och 12,4V, 6A problemet är att den sistnämda ska vara 12,4V när den är helvågsriktad, vad ska man lägga sig på för spänning i trafon då?

Man bör klara sig med en 300VA trafo till detta?
blueint
Kontakt:

Re: Trafo, hur räkna?

Inlägg av blueint »

Utspänning från likriktare = sqrt(2) * Ingångsspänning.
Om du inte ska ha marginal för aktiv reglering.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det ger toppspänningen. Utan hänsyn till de två diodspänningsfallen i likriktaren! :doubt:

12,4V verkar ganska så exakt. Hur stora är toleranserna?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det kan vara ganska svårt att få 12.4 ut. Du får ju räkna med att inspänningen kan variera ganska mycke också.

Så om du nu behöver 12.4 med 1/10V tolerans så bör du ha någon slags reglerare efteråt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack för svar!

Toleransen är väl +-10% egentligen, det ska vara till att driva glöden på rör, 12,6V (en del 6,3V men körs då i serie )är de specade för. Jag titta på att köra glöden på en switchad nätdel som ska vara till halogen egentligen, men de som jag har tittat på har en utspänning på 11,8Volt och det är lite lite då. Lasten tror jag kommer ligga ganska konstant på runt 4A.

räknar jag fel om jag får fram att 9 volt från trafon ger 12,7 volt efter likriktaren?

Jag tänkte använda 1N4937 eller en färdig brygga, räknar man med 0,7V spänningsfall över dioderna?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

G-man skrev:räknar jag fel om jag får fram att 9 volt från trafon ger 12,7 volt efter likriktaren?

Jag tänkte använda 1N4937 eller en färdig brygga, räknar man med 0,7V spänningsfall över dioderna?
Om transformatorn ger 9V RMS så kommer du att få 12.7 volt (toppvärde, 9 * sqrt(2)) före likriktaren. Därefter, lite beroende på vilka dioder du använder och om du använder halv- eller helvågsbrygga, kommer du att få din slutliga utspänning.

Tyvärr kan jag inte kolla dina länkar (sitter på en stengammal laptop som knappt orkar forumet), men om vi tar det allmänna fallet med 1N4xxx-dioder så är det lagom att räkna med 0.7v framspänningsfall. Worst case för helvågsbrygga (googla Graetz-brygga om du är osäker) är då 2*0.7v = 1.4, vilket innebär att din utspänning är 12.7 - 1.4 = 11.3. Om du istället bara använder halvvåg (en diod i serie med ena lindningen) blir spänningen 12.7 - 0.7 = 12.0.

Med andra ord saknas det lite för ditt önskade värde på 12.4v.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förstår inte varför ni envisas med toppvärde och pulserande likspänning. Toppvärdet finns bara 2gg under en period, därefter sjunker spänningen ner mot 0V. Ska ni envisas med toppvärde måste ni också dimensionera en kondensator som orkar hålla kvar toppvärdet tills nästa uppladdning kommer.

Det enklaste är att bara köra växelspänning rakt av. Finns det någon anledning att inte köra växelspänning? Kanske extrem räddsla för brum, så blir det inte bättre av att ni kör pulserande likspänning. Det är lika mycket brum i det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Faktisk är pulserande DC än värre ur audio-synpunkt, det innehåller en sjujäkla massa övertoner och skit.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Absolut! En ren växelspänning är ju egentligen bara en frekvens. En pulserande likspänning har en massa övertoner.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Det som ska drivas förutom glöden är väl ett par LED och ett relä och ett par småsaker till. kanske inte kritist men jag har följt ett par trådar där de haft brum när de fått ihop förstärkaren och det har lösts genom att likrikta glödspänningen och att slänga in ett par kondingar till (2 st 1000uF 16V) om jag inte minns fel, det räcker väl inte till att hålla det på toppspänningen...

Jag medger gärna att jag är helt novis på räknandet ;) om man inte ska gå på toppvärde utan något under där det förekommer 4 gånger på en period... hur ska jag då räkna?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det vore bättre om du beställde med en lindning till, istället för att ha ett relä kopplat på glöden.

Hur mycket konding du behöver beror på strömförbrukningen och hur rent från brum du behöver ha det. Dessto mera konding du hänger på dessto mindre brum men samtidigt hamnar du närmare toppspänningen. Personligen skulle jag beställa för att köra växel till glöden. Får man sedan problem med brum kan man likrikta och filtrera så att du får rätt spänning. Det blir någon extra watt i värme, det klart.

Det var länge sedan man höll på med rör, men vad jag kom ihåg körde man med växel och la tråden (alltid tp) så att man undvek inducering av brum till andra kretsar. Bygger man ett slutsteg tycker jag inte att det bör vara problem med brum från glöden. Däremot om försteget också ska vara rör blir det kinkigare. Men som du ser är jag inte säker på det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har sett ett antal schema där glödens lindning hade ett mittuttag och detta var kopplat till ett "neutralt punkt" rent audiomässigt, sannolikt för att undvika just brum då det ju faktisk sker en viss kapacitiv koppling i transformatorn.

Om man vill ha ett bra system och har höga krav får man även strunta i fusklösningarna och antingen ha en egen lindning till relän osv eller en separat transformator.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Det kanske inte är nödvändigt att köra likström, i orginalutförandet så används en switchad nätdel till halogen för glöden, det ger dock på de har jag hittat spänning i underkant till glöden nämligen 11,8V, det var en av anledningarna till att jag ville byta den mot en trafo istället, men efter det behålla orginalutförandet, den andra är att det är mitt först bygge så för stora avsteg från schemat vill jag inte göra heller eftersom jag inte har något att "falla tillbaks" på om det blir problem!

Schemat till nätdelen finns Här

Läste lite om jordning i förstärkare Här där de tar upp just detta med övertoner, minskar detta problem med en switchad nätdel(inom det hörbara/skadliga) området?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En switchad nätdel ställer till det mera. Om frekvensen från switchningen är inom det hörbara riskerar man grundton + övertoner, eftersom flankerna i switchen är branta är det inte alls kul. Därför använder en del tillverkare av ljudutrustning inte switchat. Nu finns det switchat med frekvenser långt över det hörbara området, vilket löser problemen.

Du har mycket att falla tillbaka på om du väljer en lindning på 12,6V, eller som Icecap sa 2*6,3V (2*6V kanske). Ger det brum så kan du likrikta och filtrera. Tredje varianten blir att gå tillbaka till switchade lösningen. Vilken jag tycker är den sämsta.

I schemat har du ju två rör på 6V~ redan.

Riktigt bra länk om jordningen svåra konst! Den är verkligen läsvärd. Tror att mycket av det har fallit i glömska och inte lärs ut nuförtiden. Tack för den. :tumupp:
Skriv svar