Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Tack för erbjudandet men jag har fått tag i ett hinderljus gratis, 24V som drar ungefär 0.9A och då givetvis med LEDs.

Vi är ute och fäller träd. Måste försöka få hit en traktor och samla ihop stockarna, grannen har så jag ska nog cykla dit någon dag och surra lite med honom. Han kan ju få ett par lass själv om han vill som betalning, alternativt får han betalt för tiden. Skulle jag kapa upp det jag fällt hitills har jag nog ved för massa år framöver. Dock är det för mycket jobb att göra på en gång.

Nu fäller vi träd som kan nå in till staglinorna på 60m masten, det är rätt mycket tyvärr.

Rifa: Då hörs vi på banden då framöver :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det fälls ju en hel del träd verkar det som, finns det inte en del pengar i detta? Har inte den blekaste anining om vad träpriser ligger på, är kanske inte så mycket trots allt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

SM2WMV: heheh, man kan ju hoppas :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

200kr/kubiken för massaved typ ungefär... Inga grannar som eldar med ved som inte orkar fälla själva? (vi köper på stock men klyver själva...)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, det blir nog någon annons framöver. Möjligen så försöker man samla ihop ett timmerlass och försöka sälja massaved. Dock är det lite svårt då det köps upp rätt liten mängd massaved just nu pga låg produktion.

Edit: Råkade citera sista inlägget. En regel som är lika fånig nu som sist jag råkade göra det...skapar bara en massa tjafs på forumet...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det som hänt senaste dagarna har väl inte varit så vidare intressant. I helgen hade jag radioamatörer från Umeå och Skellefteå på besök och efter det (i Söndags) började jag kapa ner lite träd med SM2LIY hjälpandes att dra ris. Nu har vi röjt runt basen där 60m masten ska stå så att inget av träden når in till masten om de skulle falla. Samma sak görs längst staglinorna, stora träd som kan falla på linorna tar jag bort. Jag har dock bra mark så jag har svårt att tro så mycket träd ska falla, om de då inte är skadade men jag vill inte ta några risker när det gäller 60m masten.

Bild
Lite folk på besök, totalt runt 20-25st

Bild
Ofelia på besök, en 2 år gammal schäfter-hona.

Bild
Rensat runt bottendelen av 60m masten

Bild
Öppna ytor

Bild
Jag gillar att det blir mer öppet

Bild

Bild
Måste säga att jag börjar få rutin på att ta ner träd :)

Nu är dock ryggen så slut så jag får ta och vila upp mig ikväll tror jag så kanske jag kan ge mig på mer träd imorgon om jag får hit damen så jag har någon här då jag inte kör motorsåg här ensam.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Får du dit damen så ordnar det sig kanske också med lite avslappnande massage efter motorsågsjobben. :D Då blir det skönt med resningen sen. :vissla:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, ja precis ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

200kr/kubiken för massaved typ ungefär

Där ser man trodde det var mer faktiskt men visst en hel del träd så kan det förstås bli en hacka.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Beror på vad det är för klass på virket också.

Bäst är att hugga till ved och sälja svart :vissla:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, vräker ner ute så idag stannar jag inne i ladugården och svetsar klart armeringen. Jag har inte fått mina P43 pinnar än men gav Biltemas rutilpinnar en till chans och efter mycket om och men lyckas jag svetsa med dem. Det är ett helvete ibland att få igång dem, man får som dra igång dem då de förmodligen är tänkta till att användas med högre tändspänning. Fogarna verkar bli bra iaf bara man får igång den. Mina P43-or är dock på väg från England så förhoppningsvis har jag dem snart.

Jag postar lite bilder senare på armeringsburen.
Viper

Inlägg av Viper »

Åker det förbi en ovetande människa eller kanske ett ryskt spaningsplan tror dom väl svennarna håller på och bygger någon hemlig anläggning med alla dessa radio master och påhitt. ;)

Grymt imponerade hur som helst!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Viper: Ja, man vet aldrig :)

Nu har jag nästan gjort klart armeringsburen för gjutningen av fundamentet. Jag har räknat med att ha ungefär 7.5cm täcklager runt armeringen så själva klumpen blir 120x120x35cm i botten (själva plattan) och sedan blir pelaren runt 50x50x90cm. I botten av gropen tänkte vi fylla med singel så pass att vi får upp fundamentet högt nog så det sticker upp lite över backen. Singlet är främst för dränering och klumpen kommer även isoleras runt.

Jag blev också förbannad på svetsen så det blev en moddning, se nedan på bilderna :)

Bild
Ihopsvetsat för bottenplattan

Bild
Nu jävlar är jag less att svetsen slår av hela tiden pga att trafon blir för varm.

Bild
Kapade hål i chassiet

Bild
Letade reda på en 230V fläkt som hade en brytare redan monterad

Bild
Fläkten monterad

Bild
Redo för att svetsa igen

Bild
Nu ska det svetsas ihop armeringen för pelaren

Bild
Pelaren placerad där den ska vara

Bild
Lite 7/8" koax

Bild

Bild
Satte dit ett par skrotrör jag hade liggandes som för att stärka upp vridet extra, förmodligen helt onödigt men det skadar ju iaf inte.

Ja, då är det bara att hoppas vi får låna traktorn snart så vi kan börja greja mer.

För övrigt kan jag säga att svetsen inte slog av en enda gång efter moddningen så det räckte att få lite flöde på luften genom svetsen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte dåligt, skulle man varit lite överambitiös så skulle man gjort fackverk av armeringspinnarna säg en meter upp så hade vridet varit max. :) Men den där förstärkningen räcker.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har fått en stor röd fläck vid naveln efter att tröjan började brinna igår när jag kapade rondell och nu har det börja svida lite :(

Henry: Jepp, det har du rätt i :)
Skriv svar