Dimra LED - linjärt eller logaritmiskt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nico

Dimra LED - linjärt eller logaritmiskt?

Inlägg av nico »

En LED kan ju som bekant regleras i ljusstyrka med hjälp av en potentiometer. Har en linjär potentiometer hemma, samt ett batteri och en lysdiod. Har lött ihop dessa i serie, men är aningen missnöjd med ljusregleringen då större delen av potentiometern inte ökar ljusstyrkan alls, men sedan ökar ljusstyrkan jättesnabbt på slutet. Känns med andra ord som om ljusstyrkan ökar logaritmiskt, och undrar om detta är normalt när man använder en linjär potentiometer? Jag vet att vi uppfattar ljud logaritmiskt, men ljus?
Om det inte är normalt antar jag att jag helt enkelt har fått fel potentiometer från electrokit, men om det är normalt undrar jag om jag istället kan använda en logaritmisk potentiometer för att få ljusstyrkan att öka lika mycket hela tiden?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Dimra LED - linjärt eller logaritmiskt?

Inlägg av maDa »

Det enda vettiga och sanna sättet att reglera en LED är med PWM tyvärr. Att reglera spänning/ström bara ger ett jäkligt smalt område.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Håller med maDa!
Men ska man absolut bara variera resistansen så är det förkastligt att bara ha en potentiometer, lysdiod och ett batteri. Jag skulle vilja veta vilka resistansvärden du använder och hur du begränsar maxströmmen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja ljus uppfattas logaritmiskt. Hur har du kopplat? Använder du potten som spänningsdelare så funkar det inte särskilt bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man skulle kunna bygga något som nyttjar den lilla linjära (el logaritmiska) delen av lysdiodens strömområde ..? ev med reglerloop.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller så fixar man helt enkelt bara PWM drivning så får man även fullt kontinuerligt spektrum på vita lysdioder vilket man ju inte får med linjär reglering.
nico

Inlägg av nico »

Vitsen är i slutändan att kunna göra styra ett gäng RGB-LED:s. Det här testet med batteriet är naturligtvis bara en ren test för att se hur bra eller inte det fungerar att dimma en LED utan att behöva blanda in pulsbreddsmodulering eller något liknande.

Potten är på 10K ohm (det var vad jag hade liggandes), sitter i serie med en resistor på 220 ohm samt 9V batteri och lysdiod.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det väl inte så konstigt att allt händer på slutet. 10k är på tok för mycket i den applikationen.
nico

Inlägg av nico »

Men om man använder en svagare pot. innebär det väl även att LED:en kommer att lysa betydligt starkare när man har vridit upp potten till maximalt motstånd. Redan nu ger LED:en ifrån sig en hel del ljus som minst. Går det att göra något åt utan att använda en helt annan lösning?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Låt os säga så här:

Om leden ska ha xx mA. Tex 500ohm. Då kopplar du ett sådant motstånd och jämte det så kan du t ex använda en pot på 250ohm.

Dvs inte hiskeliga 10kohm...
nico

Inlägg av nico »

Jag håller med om att 10 kohm är galet mycket. Dock tycks inte min kära LED vara sugen på att gå ned särskilt mycket i ljusstyrka om jag förser den med ett mer normalt motstånd. Provar jag med vanliga fasta motstånd är det i princip omöjligt att ens se någon skillnad på LED:en med 220 ohm motstånd (som är till för att hålla strömmen på rekommenderade 20 mA när den är opåverkad) och samma LED med ett 680 ohm motstånd. Borde inte det innebära att du knappast kan se effekten av en pot. på t.ex. 250 ohm?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

nico är inne på helt rätt väg, 10 K är inte SÅÅÅ hiskeligt mycket tillsammans med ett 9 V batteri och det märks inte mycket om man halverar strömmen genom en lysdiod.
Vad som inte framgått är om potentiometer är linjär eller logaritmisk, kopplad som reostat eller potentiometer.

Protte
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Med en röd eller grön LED med Vf i storleksordningen 2v så blir det med 9v matning 7v över pot:en och därmed 0.7mA vilket får många LED:ar att lysa en hel del, så är 10k snarare för litet(!) så du kommer få svårt att få dioden att slockna helt. Testa att sänka matningsspänningen lite så funkar det kanske lite bättre, men pot:en bör vara logaritmisk för att allt inte ska hända på en gång. Du ser inte någon effekt av ditt seriemotstånd då det endast påverkar på pot:en är nästan noll och strömmen är som störst och ögat behöver stora ändringar för att uppfatta skillnad, men det är rätt tänkt från början att ha seriemotståndet där för att förhindra LED:en från att brinna upp.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hur man än gör kommer det aldrig fungera smidigt att reglera LED med en trimpot. En LED börjar lysa och lyser starkt inom ett ganska snävt område (för en potentiometer). Kör man med PWM är det nästan samma visa men där kan man ju styra i mjukvaran smidigare och ta bort områden som inte är intressanta.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har testat lite med en gammal ljussvag lysdiod och det gick att reglera ljusstyrkan, kanske inte helt perfekt men det duger för hemmabruk.

Kod: Markera allt

820      2.2k
0V ──────── 5v
                  220    
               └──────── 0V
Edit:
Om jag får tid och lust så ska jag prova med en högintensiv lysdiod och se om det går att reglera ljusstyrkan med ett fåtal komponenter.
Skriv svar