Membran till undervattensfilmkamerahus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alex_k

Membran till undervattensfilmkamerahus

Inlägg av Alex_k »

Hej jag håller på att göra ett undervattensfilmkamerahus till min filmkamera. Jag har tagit hjälp av några guider.
tex den här
http://www.instructables.com/id/Underwa ... eo-camera/

Jag skulle vilja att man kan sätta på och stänga av kameran och sätta på/stänga av filmning.
Så det jag ska göra är att borra ett hål på ungefär 7cm i diameter och sen göra något typ av vattentätt membran som är töjbart så att man kan trycka in det ungefär 1cm i mitten så att kameran sätts på.

Så det jag behöver hjälp med är en idé om vad man ska ha där bakpå som membran.
Det jag har kommit på är en cirka 4mm tjockt silicon ''vägg'' eller två utsträckta kondomer.
Men jag vill ha hjälp med fler idéer.
Kom ihåg att inga idéer är dåliga det är bara skriva ner det första du tänker på så kanske man kan utväckla.
Jag behöver ha tagit beslutet så snabbt som möjligt så det är bara skriva på.
Tackar för alla idéer!
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Membran till undervattensfilmkamerahus

Inlägg av netrunner »

Fast vattentrycket kommer att pressa in membranet med stor kraft.

Det du skulle kunna göra är att "överför" kraft för tryckande på knapparna genom en plastvägg med hjälp av neodym magneter, dvs med "plus" mot "plus". Små gångjärn kan hålla magneterna på utsidan och på insidan får dom sitta på motsvarande gångjärn med pinnar till respektive knappar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan ju även vara så att det finns billiga piratkopior av "fjärrkontroll" till din kamera, vad är det för modell?

I så fall kan man "hacka" den till att vara vattentät och ha en kabelgenomföring i hus-väggen.

Iom att du måste ha någon form av barlast för huset så kan du ju kanske ha en 12V blyacc, så kan du driva lampor från den.

Vad har du för tillgång till verkstad och plastmaterial?
Alex_k

Inlägg av Alex_k »

Riktigt smart idé med magneter då slipper man alt det där med att göra saker täta. Jag har faktist ett par sådana magneter som ligger och skräpar hemma. fast jag har inte så mycket platst kvar bakom kameran men kanke ett tunnt gångjärn och en liten magnet.
Men ni för gärna fortsätta skicka in smarta idéer.
Tack till netrunner för din smarta idé!
Alex_k

Inlägg av Alex_k »

Smart, jag har aldrig tänkt på fjärkontrollen. Men då vill man ju hitta en piratkopia man vill inte förstöra orginalet.
Jag har en Canon fs100 filmkamera och jag ska leta efter kontroller. Jag vill inte krångla till det för mycket med lampor och sånt det räcker med en kontroll så sätter jag på kameran uppe över ytan för det kommer ju inte att funka nere. Orginal kontrollen är inte så stark men det borde gå att sätta på den genom ett avloppsrör.
Då gäller det att göra kontrollen vattentät på ett bra sätt.
Alex_k

Inlägg av Alex_k »

jag har exprementerat lite och har kommit fram till att sensorn på sidan måste se fjärrkontrollens lilla diod. Så jag måste hålla den snett framifrån eller så borde det väl fungera med att ha en spegel på sidan inuti röret för att ha större yta att lyckas sätta på den. För ibland så startar inte inspelningen och det vill jag vara säker på att den gör varje gång.
Är det teoretiskt möjligt att ha en spegel eller en blank plåt för att få singnalen från kontrollen att ''studsa''? Eller är det något som jag bara fått för mig?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

IR-ljus studsar på spegel så det går bra.

DX har minst 10st olika fjärrkontroller som ska passa till ett flertal olika kameror, frågan är om Canon FS100 är en av dom? Man får nog undersöka lite eller "köpa och ta risken". Det är i alla fall inte gigantiska summor det handlar om. Använd sökverktyget och se vad du hittar:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6401
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12526

Beroende på hur modig du är så kan du lösa allt genom att flytta kontakter och lysdioder där det passar dig bäst. Risken är att du förstör något. Att "offra" en billig fjärrkontroll är ju inte så farligt.

Börja med att hitta en trevlig kabel, 2-ledare, inte för smal, inte för tjock, inte så styv osv...

Så är det bara att flytta IR-lysdioden till där den sitter bättre med lagom lång kabel. Knappar kan du ersätta med magnetkontakt för vattentät genomföring, osv osv...
Skriv svar