Skicka RS232 från en AVR

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Re: Skicka RS232 från en AVR

Inlägg av Gildebrand »

Windows XP Embedded och komponenterna som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Jag vet inte hur det är med AVR, men på många senare PIC's så
kan man dynamiskt ändra vilka pinnar som är anslutning till olika
enheter. T.ex kan man ändra pinnar till USART on-the-fly och man
slipper externa switchar.
Om det finns på ATMega128 så vore det ju jättesmidigt. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

ATMega128 - tyvärr nej
Har inte sett detta på någon av Atmels AVR, har dock inte studerat alla modeller.

Swech
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Såg på Atmels hemsida att de ska lansera en ny AVR snart i 32-bitars kategorin, UC3L tror jag den hette, den hade 4 USART och stöd för Ethernet. Kanske vore något. Vad skiljer en 32-bitars AVR från en 8-bitars programmering och kopplingsmässigt?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

32 bitars versionen är mycket annorlunda. För hemmapulare är det största problemet att
kapslingarna är finepitch eller BGA. Lite besvärligt med 200+ ben....

Swech
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det du vill göra är rätt enkelt med rätt CPU.
LPC2368 har 4 UART och Ethernet controller internt dock behöver du en Ethernet PHY externt via MII interface.
Dessutom är den betydligt billigare än MEGA128, mycket kraftfullare och mera resurser på alla sätt utom ett, dess pinnar har lägre source/sink kapacitet än MEGA128.
Vi/jag har gjort nästan det du vill först med MEGA128 men numera med NXP ARM7 LPC2387 som har dubbelt så mycket SRAM som LPC2368. Sedan så har vi 4 st bitbangade UART´ar.
Det vi inte har implementerat är "virtuella COM-portar" då vår "SW gubbe" anser att sådana är djävulens påfund...
En rätt enkel 100 pinnars TQFP kapsel och ganska enkla schemor och lättare ISP implementering än MEGA128 (två switchar och vanlig serieport).
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Så en LPC2368FBD100 tillsammans med en LQFP48 borde göra jobbet?

Den hade ju USB också :) . Hur programmerar man en sån här sak? Vilket språk?

Hittade den för 95 riksdaler på Farnell, men om ni vet vart jag kan köpa den billigare så vore jag mycket tacksam om ni kunde delge vart :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag skulle rekomendera att köra någon labbbräde innan du bygger ett eget kort. Du kommer att ha svårt att få det att fungera annars.
Utgå sedan från deras design när du sedan gör ditt eget kort. Det viktigaste att få igång är ju programvaran, att bygga kortet är inte lika viktigt.

Här är ett exempel.
http://cgi.ebay.com/NXP-Phillips-ARM-AR ... .m20.l1116

Den programmeras över JTAG.
Programmeringsspråket blir nog c.

Edit: tror den har en uart bootloader också, är inte säker dock.
Edit2: http://www.flashmagictool.com/ verkar vara för blåsa ner kod i LPC över uarten.
Edit3: över JTAG:en kan man debugga sin kod också, men det kräver en JTAG dongle.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Har kollat lite på den men gör hellre något själv och betalar lite mindre. Hmm, går inte att tatta ritningen för det kortet nånstans?

Friskt kopplat hälften brunnet 8)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ja, om du tycker det är värt att felsöka i all oändlighet så kör på din variant.

75usd + 8 usd = 650kr + tull o moms
borde bli under 900kr för ett fungerande kort, skapligt billigt labbräde.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan inte göra en layout runt den i enkelsidig teknik och soppa fram själv, så du måste CAD´a upp ett kort och sedan låta någon göra det åt dig. Det + komponenterna kostar dig mer än 73USD, jag garanterar.
Med labbkortet får du schemor och en BOM som du kan planka och ta bort eller lägga till så att ditt eget kort innehåller bara det du behöver. Du får även med mjukvara och kompilator som gör att du faktiskt kommer igång. Underskatta inte inlärningströskeln på ett projekt av denna nivå.
Jag har nu gjort ett tiotal konstruktioner runt LPC2368 och hittar fortfarande små men irriterande problem. Om jag skulle börjat helt från scratch så hade jag nog hållit på ännu med kort nr 1...
Den sista jag drabbades av var att D+ och D- måste båda vara in eller ut samtidigt, lite inkonsekvent mot dokumentationen men det står faktiskt i den nästan 1000 sidiga manualen på CPU chipet.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Om jag nu köper ett sånt kort då, skulle det funka att plocka ut 4 RS232 portar på det? Är UART kopplade till några specifika ben på kortet eller går det att ändra?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Arduino Mega kunde kanske vara ett alt .

"A SoftwareSerial library allows for serial communication on any of the Mega's digital pins."

http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardMega

"The Arduino Mega is a microcontroller board based on the ATmega1280 (datasheet).
It has 54 digital input/output pins (of which 14 can be used as PWM outputs),
16 analog inputs,
4 UARTs (hardware serial ports),
a 16 MHz crystal oscillator,
a USB connection, a power jack,
an ICSP header, and a reset button. It contains everything needed to support the microcontroller; simply connect it to a computer with a USB cable or power it with a AC-to-DC adapter or battery to get started.
The Mega is compatible with most shields designed for the Arduino Duemilanove or Diecimila. "

electrokit.se Pris inkl moms 649.00 (exkl) (519.20)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Den såg ju också väldigt trevlig ut :) hade ju tillochmed färdigutmärkta utgångar lämpliga för RS232. Bara fundera lite, måste man ha nån RS232 krets efter Arduino kortet? Typ Max232? Sen undrar jag vad som skiljer portarna som är märkta bara med TX/RX från de som är märkta TX3/RX3. är det några specialfunktioner på de eller?

Antar att jag måste ha en ethernet krets innan kort också? typ enc28j60?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

ATMEGA1280 är en snigel i jämförelse med LPC2368, samma ethernettrafik som får en MEGA128 + Davicom 9000 att knäa fullständigt dvs runt 80% belastning (samma kärna som ATMEGA1280) och en mycket bättre ethernetcontroller än ENC28J60. LPC2106 + ENC28J60 ger runt 30% CPU belastning för samma uppställning. Men som ger på en LPC2368 ungefär 1% belastning...
Både LPC2106 och LPC2368 är ARM7 kärnor som har nästan samma CPU prestanda men skillnaderna ligger i Ethernet delarna.

Om valet står mellan LPC2368 eller ATMEGA1280 och du inte skall driva en massa I/O direkt dvs mer än 10mA per I/O pinne välj då LPC2368, den är betydligt bättre.

Ja, du måste ha extrerna RS232 drivare till Ardunokortet, till LPC labbkortet så har du redan två RS232 kanaler på kortet och kan lätt lägga dit två till (pinnarna finns på expansionsbussen).

ENC28J60 är en skräpkrets som funkar acceptabelt för mindre än 1Mbit/s thru-put sen knäar den och börjar göra fel.
Vi har haft en mycket lång korrespondens med Microchip om dessa problem och dom har lovat och lovat att fixa den (även släppa en 100Mbit), till slut tröttnade vi och designade ut den och dom ur alla projekt...
Skriv svar