Billigt frakt från Asien

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Billigt frakt från Asien

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

Har kollat lite på DealExtreme och häpnats av vilka priser de har, och dessutom fri frakt oavsett hur mycket man handlar för. Funderar lite på hur de kan gå med vinst om de säljer nånting för en tia och sen skeppar det gratis till sverige.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Billigt frakt från Asien

Inlägg av AndLi »

Vild gissning men troligen betalar de mindre än 10 kr för produkten och frakten tillsammans...

De lär ju knappast använda svenska posten hela vägen...

Man kan ju konstatera att svenska företag har lite högre marginaler, 2002 ringde jag ett mobilsamtal till en australiensisk mobil. 2 min samtal och kostand ca 40 kr. 2003 var jag i australien, en .au mobil till en .se mobil 2-3kr/minuten....
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag har oftast varit med om att det har varit billigare frakt ifrån asien än ifrån företag här i sverige. Lite märkligt är det
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Nu har nog säkert DealExtreme något väldigt bra avtal med nån fraktfirma, men så fort paketet kommer inom sverige så borde det väl bli ganska dyrt att transportera?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tror dom har vettiga fraktpriser, men att det är en av deras mycket bra marknadsförings saker, troligtvis betalar dom en del i frakt, men räknar på att folk köper en del, och att dom tttjänar i goodvill, och att folk faktiskt köper för småordrar för att senare köpa mera
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sen är hongkong post betydligt mkt billigare än posten...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Men sen måste väl svenska posten få något också för deras hantering av utländska paket?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har för mig att internationella avtal säger att avsändaren betalar portot enligt sitt lands taxor och att mottagande land skickar till slutdestination (dvs. frakten inom exempelvis sverige) utan avgifter... :humm: Någon som jobbar inom posten borde kunna svara så slipper vi gissa i forumet, eftersom du vill veta kanske du kan ta på dig uppgiften att ringa postens kundtjänst för att få svaret? När du fått veta vad som gäller kan du ju redogöra exakt i denna tråd 8)
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag kan inte säga att jag vet hur det fungerar med vem som betalar vad vid brevleveranser mellan länder, men sist jag var i Malaysia så kunde man skicka paket till Sverige billigare än ett svenskt inrikespaket.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det stämmer att den lokal posten tar den taxa dom vill och andra länder måste skicka det vidare (så hoppas alla att det ska vara lika mycket post åt alla håll). Det är FN som reglerar det. Kina vill rent politiskt att priserna på frakt ska vara så låga som det går för att gynna industrin. Så ska man kanske beakta att en postanställd där bara har 3% av lönen som en svensk har.

Jag misstänker att mycket av det DX säljer är 2:a sortering eller rent av sådant som ska kasseras. Av dom kanske 60-70 sakerna jag har köpt dom senaste 2åren har kanske 30% varit mer eller mindre defekt. Vissa saker kan vara extremt bra prissatta i alla fall och andra saker kan vara sådant som "ingen har hört talas om" här hemma i Sverige. Vissa saker kan även ha en tveksam "laglighet". Priset gör iofs att man kan helgardera sig, tex köpa 3 olika förpackningar med lödpasta.

Vissa saker är även mycket dyrare hos DX. Tex "biltemas kabelskalare" för 29kr vill dom ha 70kr för.

Men undviker man sådana saker och istället tittar på underhållningsvärdet av att handla på DX, "kul per krona" så ligger dom högre än tex en biofilm eller en öl på krogen. Det är lite "julafton" att få paket från DX och jag lägger kanske 600kr/månaden på DX. Så får man även ett stort lager av "crappy saker" att leka med.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har skickat 2 kg mönsterkort till bortre USA med företagspaket, det kostade 753 spänn men då betalar man ingen moms.
10 kg FRÅN Kina betalade MrMister 610 kr för så det är väl ingen större skillnad MEN storföretag kan få fantastiska rabatter.
Volvo LV hade 70% rabatt för en massa år sedan.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nja, det är väl ganska stor skillnad på 2kg och 10kg? Vad kostar 10kg till bortre USA?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

DX är ett trevligt ställe. Har köpte en del radiostyrningsgrejjer därifrån. Snorbilligt jämfört med sverige. Sen var det lite kul att deras fartreglage för bortstlösa motorer har en AVR på sig.

Men det gäller att hålla tummarna så tullen håller sin smutsiga feta fula förbannade fingrar borta från ens paket. Iofs kan man beställa sakerna lite var för sig så att värdet blir mindre, men det är ju lite meck.
thebolt

Inlägg av thebolt »

Jag skickade just 24kg (böcker och kläder) från Taiwan till Sverige med express-post (5 dagar leverans), kostade 1500 SEK. Svenska posten verkar inte leverera paket över 20kg, så vet inte vad motsvarande skulle kosta åt andra hållet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Och det första man ser på DealExtreme's förstasida är "Gadgets of the week!"
Vad sjutton är gadgets? Jag stör mig på uttrycket och spontant tänker jag "skräp" som översättning. Det är saker som inte passar in i någon vettig användarkategori. Bara "gadgets". :|

Google ordbok:
substantiv

1. TILLBEHÖR
2. ANORDNING
3. APPARAT
4. MOJÄNG
5. FINESS
6. GREJ
7. MANICK
:lol:

Men till min fråga: Är det nån som har erfarehet från att beställa från dem? Är dom tillförlitliga? Kommer det fram? Är det fungerande grejer? Hur lång tid tar frakten?
Skriv svar