AVR-p28 och AVR-ISP500 - kan inte connecta...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sica06

AVR-p28 och AVR-ISP500 - kan inte connecta...

Inlägg av sica06 »

Hej!

Jag har en Olimex AVR-P28 (labbplatta) med en ATmega88 på, samt en AVR-ISP500 att programmera den med. Driver plattan med extern strömförsörjning (9v).

Mitt problem är att jag inte kan connecta till plattan i Avr Studio 4 - får bara meddelandet Connect Failed. Programmeraren är alltså kopplad: dator->USB->Seriell->P-28.
Det är inte fel på plattan: test-programmerade den tidigare med en gammal seriell->seriell som jag hade lånat och detta fungerade. Min förhoppning är alltså att någon kan hjälpa mig att kunna connecta till plattan.

Det ska nämnas att jag är nybörjare på området. Test-programmerade för ca ett halvår sedan, men var tvungen att ta ett uppehåll pga tidsbrist. Är dock oerhört sugen på att komma igång igen! =)

//Simon
eqlazer

Re: AVR-p28 och AVR-ISP500 - kan inte connecta...

Inlägg av eqlazer »

Först, sluta säg seriell om ISP-interfacet. Det blir bara förvillande och tolkas lätt som en standard RS232-anslutning. (om jag nu lyckades tolka "seriell" rätt)

För att reda ut hur du har kopplat, "dator->USB->Seriell->P-28" menar du att ISP:en (AVR-ISP500) är ansluten med USB till en PC och med flatkabeln till din AVR (på P28)?

I enhetshanteraren, finns din ISP med som en ansluten enhet där?
sica06

Inlägg av sica06 »

Det stämmer bra, USB-kabeln går in i ISP:n och från den får flatkabeln in i P28:an.

Gick in i enhetshanteraren nu, såg att ISP:n låg på port 16. Ändrade detta till port 3 och nu kan jag connecta! TACK!

Dock kan jag inte programmera den - Entering programming mode failed... Får ISP Mode Error varje gång jag försöker programmera den eller läsa Signature.
Några direkta tips?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Har target ström? Du har inte lyckats sätta nån fuse som ställer till det när du programmerade AVRn senast?
sica06

Inlägg av sica06 »

Om du med target menar själva p28:an så är svaret ja.

Vad jag kan minnas pillade jag inte med fuse-inställningarna.

I fliken Program, hur bör Flash, EEPROM och ELF vara inställda?
Jag har för mig att sist jag programmerade gjorde jag vissa inställningar genom att högerklicka på rotmappen längst upp till vänster i Avr Studio och välja Edit configuration options...?

Drygt när det är sådant här fel där man inte direkt kan peka på felen och man själv har begränsade kunskaper...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Har du provat att sänka ISP frekvensen?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

skulle oxå säga att testa en annan frekvens
sica06

Inlägg av sica06 »

Ursäkta dröjesmålet,men ville undersöka problemet så mycket jag kunde för att inte ställa onödiga frågor.
Har nu lyckats connecta och programmera. Det visade sig att jag min externa strömförsörjning var för låg så det låg bara 3.7 v på VCC på labbplatten. Höjde strömmen så nu ligger det 5.2v.

Jag har två datorer, varav den ena - en laptop - är ganska gammal. På den nyare datorn fungerar allt som det ska. På den gamla kan jag dock fortfarande inte connecta. Kan detta bero på att USB:n endast är 1.1? Hittar inget om det i AVR-ISP500-manualen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu kan jag ingenting om AVR-ISP500, men jag har mycket svårt och tänka mig att den skulle kräva USB2. Det finns ju liksom ingen orsak till det. Visst går det fortare med nedladdningar och liknande men att sätta det som krav verkar inte rimligt. Men det kan säkert någon annan svara på.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av vfr 2 juli 2009, 18:50:45, redigerad totalt 1 gång.
sica06

Inlägg av sica06 »

I rent vredesmod formaterade jag hela laptopen. Efter att ha installerat WinAVR och AVR Studio fungerade det - halleluja!

Då kan man börja pilla
Skriv svar