OpenGL!?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

OpenGL!?

Inlägg av ElectricMan »

Körde nyss in Photoshop CS4 som gärna vill ha OpenGL för att funka optimalt med alla balla funktioner, men det verkar tyvärr som om min dator inte verkar stödja OpenGL...

Måste man installera några speciella drivisar eller räcker det med ATI's Catalyst och drivis till graffekortet? Minns även att jag hade problem med Sketchup och OpenGL..

Jag kör Vista x64 med ett Asus Radeon HD4850, som ska ha stöd för OpenGL..
(hela setupen: här!)

Vad gör jag för fel? :D
Snabba svar tack!
bos
Kontakt:

Re: OpenGL!?

Inlägg av bos »

Grafikkort avsedda för spel har sällan bra OpenGL-stöd. Det är i princip endast de grundläggande funktionerna som går att använda, och med de kommer man inte så värst långt. Därför, även om det står "OpenGL-support" på ditt kort så innebär det alltså inte att det är fullt OpenGL-stöd. Inte ens i närheten skulle jag vilja påstå.

Det är av den anledningen jag slängde mitt Radeon och tryckte in ett FireGL istället.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Okej. Dock står det att mitt kort pallar OpenGL 2.1. Men det kan ju vara så att PS CS4 använder en senare version?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404898.html
Photoshop CS4 leverages the graphics display card's GPU, instead of the computer's main processor (the CPU) to speed its screen redraw. For Photoshop to access the GPU, your display card must contain a GPU that supports OpenGL and has enough RAM to support Photoshop functions--at least 128 MB of RAM--and a display driver that supports OpenGL 2.0 and Shader Model 3.0.
Som sagt, glöm vettigt OpenGL-användande på spelkort.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag tycker då att mitt kort stödjer alla dessa kriterier.

- 512 MB RAM
- 993 MHz GPU
- Stödjer OpenGL 2.1
- Stödjer Shader Model 4.1

Eller?

Edit: dessutom FINNS mitt kort med på stödja kort... :(
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vad gör jag för fel?

Hur vet du att du gör något fel ?
Det låter som att du bara tror/gissar det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

finns det med på listan över stödda kort så borde det ju funka.

Men vi har haft mycket problem med mjukvaru-OpenGL i tunga simulationsprogram på jobbet, oftast får man köpa ett quadrokort eller så, vilket brukade vara tokdyrt men inte är så dyrt längre.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> finns det med på listan över stödda kort så borde det ju funka.

Tja, det kanske det gör. Jag frågade just vad det är som gör att
ElectricMan tror att det *inte* fungerar. Är det något specifikt
felmeddelande eller vad är det ?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

ElectricMan skrev:Jag tycker då att mitt kort stödjer alla dessa kriterier.
Jag gör ett sista försök. Det är upp till dig om du vill förstå eller inte.

Nyckelordet i denna kontext är "stödjer". Oavsett vad som står på kortet, "supports OpenGL" eller inte, ditt och alla grafikkort som är avsedda för spelande är 100% skit när det gäller OpenGL. I princip finns det ett par fåtal OGL-funktioner implementerade, såsom att öppna en skärm och liknande. Glöm realtidsfunktioner på kortet, de kommer du inte åt utan att emulera OGL med mjukvara.

Att "stödja" något är inte samma som "har fullt stöd för". Exempel: Ta en bil utan elhissar för fönstren. Även om bilen har manuella rutor så kan den mycket väl "stödja elhissar". Om bilen stödjer elhissar så innebär det inte per automatik att elhissarna i fråga är implementerade, men det finns möjlighet att välja till. (Jag erkänner att liknelsen inte är världens bästa, men försök förstå vad jag menar)

Grafikkort som är 100% OpenGL-kompatibla kostar skjortan och hans moster. Ditt kort kostar 1295:- ink moms på Dustin. Ditt kort stödjer OpenGL, men bara en bråkdel av vad ett riktigt OpenGL-kort gör. Ett ATI Firepro V7750 1GB minne kostar 8995:- + moms på Dustin.

Det som kostar är OpenGL. Tillverkare väljer att strypa implementationerna i budgetkorten.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Struntprat. Vissa föråldrade funktioner som ingen vettig människa använder kan vara dåligt implementerade men huvudparten finns där och de är fullt hårdvaruaccelerade.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

sodjan: Det borde vara jag som gör något fel när det står att det ska fungera hos Adobe, men jag är inte helt säker.
Vad som händer när jag inte tror att det fungerar är att PS låser sig när jag sätter på OpenGL och försöker tex. öppna en bild.

Glenn: Precis vad jag också tycker, men man kan ju inte vara helt säker...
Köpa ett nytt kort kommer inte i första hand! :)

bos: Visst, men jag hoppas att Adobe, ATI, Asus och Dustin inte ljuger mig rätt upp i facet...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Traditionellt har ATI haft dåliga drivrutiner för OpenGL. Kanske det har ändrat de sensate åren, vet inte. Åtminstone tidigare om man skulle ha hyggligt OpenGL stöd fick man satsa på en nVidia kort.

Sen finns det inget som heter "fullt OpenGL stöd". OpenGL fungerar med extensions och det är upp till tillverkarna vilka extensions de vill stöda.

ElectricMan: Jag gissar att problemet ligger i dåliga drivrutiner, inte i begränsningar i själva hårdvaran. Har du installerat de senaste drivrutineran för ditt kort?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ja, jag har senaste drivrutinerna.
Tycker att jag har testat det mesta vid det här laget. Ingen annan som har nåt att prova? :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad sa Adobe när du kollade med deras support ?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Tror inte att de vill hjälpa mig om man säger så. ;)
Ska kolla med ASUS och ATI vad de säger...
Skriv svar