Husbilsel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Husbilsel

Inlägg av xxargs »

om det är likströmsgenerator så kan man höja laddspänningen en smula genom att böja på mothållet till bladfjädern för spänningsspolen (den utan grov koppartråd) om man har tre-reläs laddningsregulator - inte för att det hjälper mot den dåliga laddningen på tomgång, men man kan i allafall kompensera dom 0.7 Volt som dioderna tar i spänningsfall när det är lite varv på motorn.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Andy skrev:Det blir inte ordentligt laddat då, d v s full laddningsspänning.

Om man vill gå den vägen så behövs ytterligare en diod, mellan regulatorns jord och chassi jord så funkar det.
Jag har gjort så en gång för länge sedan och det fungerade bra för mig. Nu behöver det inte fungera för alla andra för det. Alla använder och sköter batterier på olika sätt. Har man mycket belastning på campingbatteriet och kör bara korta stunder kommer det inte att fungera. Antar att det finns batteriladdare som används vid tillgång till 230V, det brukar hjälpa upp.

Det var ingen WW jag gjorde det på, men principen är allmängiltig. Problemet är väl att komma åt att separera jordarna för att få in dioden. Vet ej om det är möjligt på WW. I och med att man gör så lurar man regulatorn att höja utspänningen 0,7V. Använder man schottkydioder för batterierna och kisel för regulatorn så höjer man laddningen till batterierna ca. 0,3V. Det kan vara bra om bilen laddar lite lågt.
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Hej,

Det är en Transporter gissar årsmodell 83, 84 med ett förhöjt tak
(det e ståhöjd inne i bilen).

/Stefan
Skriv svar