Jag har ett litet konstruktionsproblem. Jag ska göra en simpel D-A omvandlare, jag har 32 bitar "termometerskala" som är noll eller 12 Volt som mixas med 32 st 100Kohm rakt in i en OP. Problemet är att en vanlig 3240 inte orkar sänka ström 3,84 mA med ett negativt sving på 4,6 V. Drivspänning +12V och -10V (ca)
I en annan produkt fanns OP 296 och med den så fungerade det helt perfekt MEN nu finns inte den OP:n hålmonterat längre.
Knappade in dual OP och 8 pinnars DIL hos Farnell och får 300 svar. Att gå igenom 300 datablad och försöka hitta de som ger en utström lika eller mer än 4 mA är som den berömda nålen.
Är det någon som känner att det finns en lite potentare OP så säg till, T.ex. MC 1458 har en kortslutningsström på 25-40mA men vad ger den med lite sving.
Brus, offset linearitet PSRR är helt underordnat.
Protte
Välja operationsförstärkare
- prototypen
Re: Välja operationsförstärkare
Digikey är lite smidigare att söka sådana här saker hos:
Välj Op Amps i katalogen.
Sen är det bara att välja ut dom parametrar du önskar och klicka på apply filters - observera att man ska klicka apply filters efter varje box.
Välj Op Amps i katalogen.
Sen är det bara att välja ut dom parametrar du önskar och klicka på apply filters - observera att man ska klicka apply filters efter varje box.
- prototypen
Re: Välja operationsförstärkare
Lite bättre var det med Digi-Key men det står utström i deras sökning men tittar man sedan i databladen så är det "Output short-circuit current" så vad OP:N är designad för står inte uppenbart.
Ska prova med några 30 år gamla 1458 när jag får de nya mönsterkorten eller ska jag cadda in en transistor (emitterföljare) efter OP:n då jag ALLTID har negativt sving efter den OP:n
Protte
Ska prova med några 30 år gamla 1458 när jag får de nya mönsterkorten eller ska jag cadda in en transistor (emitterföljare) efter OP:n då jag ALLTID har negativt sving efter den OP:n
Protte