Mach3 "enable" tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Mach3 "enable" tråden

Inlägg av AndersG »

Hur är det tänkt att man skall använda den? Om man läser manualen så rekommenderar de att man kör samma enable för alla motorer. Det köper jag. Är tanken då att Mach3 aktiverar enable då motorerna kör och enbart då? I inställningarna finns det ju en hel massa enable's. Vilken skall man använda och hur?
Morgons

Re: Mach3 "enable" tråden

Inlägg av Morgons »

Enable är till då RESET lyser grönt. Trycker du RESET så släpper enable. Du måste aktivera enable signalen innan du ser att den drar
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som jag uppfattar detta så är det du som operatör som ger Mach en order om att 'enabla' dina drivers.

Det finns ju ett steg innan och det är Charge Pump http://www.machsupport.com/docs/ChargePumpSafety.pdf
Detta steget ser till att INGEN trafik från skrivarporten går ut till dina drivers vid upp bootningen.

Endera nöjer man sig med detta eller så lägger man ytterligare till en operatörs 'enable' som kaka på kaka.
Personligen kör jag med chargepump
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK: Jag kanske missförstår, jag trodde att enable aktiverades då Mach ville köra motorerna och att man inte hade spänning på motorerna då de är i vila, dvs om fräsen står på stället. Är det i stället så att man kör ström genom motorerna hela tiden?
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, ström genom motererna hela tiden annars tappar dom ju hållmomentet och riskerar att flyttas av krafterna från bearbetningen. Många drivers går automatiskt ner i ström om inga steg-pulser anländer under 1s eller liknande. Sen finns det ju en ut-signal som heter Current Hi/Lo - inget jag använt själv men det kan tänkas att den är "till" när pulser till en eller flera axlar "går ut".
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, detdär med att dra ned strömmen vid inaktivitet har jag implementerat. Skall kolla på "current hi/lo"
Skriv svar