Husbilsel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefan_l
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2007, 19:29:03
Ort: Vänersborg

Husbilsel

Inlägg av stefan_l »

Hej,

Jag har fått låna en gammal husbil (Folkabuss).

Det jag vill göra är att komplettera det befintliga bilbatteriet med ett som skall vara till "husdelen".

Tex. Vattenpump, lampor och kylbox.

Jag vill att husbatteriet skall laddas när bilen kör och bilbatteriet laddas, men jag vill inte att husbatteriet skall hjälpa till med bilsaker, Tex startmotor.
Och bilbatteriet skall endast göra bilsaker.

Det enda som skall vara gemensamt är alltså att de skall laddas ifrån samma generator.

Vad skall jag göra för att få till detta?

Med vänliga hälsningar Stefan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37649
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Husbilsel

Inlägg av Glenn »

Det du söker finns hos var enda husvagnsfirma om du vill köpa en.

Vill du bygga själv så är det ju en annan femma, men det borde ju vara ganska okomplicerat om man inte vill
ha någon mer avancerad funktionalitet, som tex att känna av bilens batteris laddning och i första hand ladda detta och i andra
hand "husets" batteri osv, vill minnas att vissa av dom man köper har den funktionen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27872
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Husbilsel

Inlägg av danei »

Jag skulle sätta ett kraftigt relä eller kontaktor som kopplar in batteriet till generatorn när motorn är igång. Om tändningen är på och oljetryckslampan inte lyser tex. Om man vill kan man lägga in en delay också, men det känns lite onödigt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Husbilsel

Inlägg av PHermansson »

stefan_l
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2007, 19:29:03
Ort: Vänersborg

Re: Husbilsel

Inlägg av stefan_l »

Hej på er,

Detta är ju precis vad jag behöver verkar det som.
Jag tror att jag hoppar över att bygga något för detta.

Känns lite olustigt med stora batterier.


Tack för hjälpen!


/Stefan
stefan_l
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2007, 19:29:03
Ort: Vänersborg

Re: Husbilsel

Inlägg av stefan_l »

Fast egentligen,

Hur svår kan "Alde-dioden" vara?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27872
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Husbilsel

Inlägg av danei »

Det är ju bara en diod. Ta en vanlig likriktar diod för en bilgenerator. Men du tappar spänning, förbrukningsbatteriet kommer inte att laddas lika bra. Det behöver ju dessutom mer laddning efter som man drar ur det när man står still.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Husbilsel

Inlägg av Andy »

Om det bara är en diod som kopplas mellan + och + så kommer ju bilens ”eget” batteri också att tömmas av förbrukarna i husdelen.
Ett kraftigt relä styrt av laddningslampan, manöver mot + skiljer av batterierna fullständigt åt båda hållen när motorn är avstängd, dessutom får båda batterierna full laddningsspänning.
Fransson
Inlägg: 527
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Re: Husbilsel

Inlägg av Fransson »

Hej.

Sätt två dioder från generatorn. En till varje batteri. :D
Användarvisningsbild
arune
Inlägg: 109
Blev medlem: 17 juni 2003, 23:37:00
Ort: Mölnlycke
Kontakt:

Re: Husbilsel

Inlägg av arune »

Fransson skrev:Hej.

Sätt två dioder från generatorn. En till varje batteri. :D
Precis så gör man i stridsfordon 90 :) Kan meddela att det är lite jäkligt att byta en sån diod men det beror just på dess placering.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27872
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Husbilsel

Inlägg av danei »

Dubbla likriktar bryggor kanske kan vara ett alternativ.

arune: läs gärna regel nummer 1.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Husbilsel

Inlägg av Andy »

Det blir inte ordentligt laddat då, d v s full laddningsspänning.

Om man vill gå den vägen så behövs ytterligare en diod, mellan regulatorns jord och chassi jord så funkar det.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Husbilsel

Inlägg av Minus »

brukar finnas laddregulatorer med högre spänningsgräns, är nog smart att byta till en sådan om du ska sätta in separerings-dioder

till bosch generatorer är det nog lätt att få tag i , säkrast är väl att kolla hos en firma som renoverar generatorer


/ Minus
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Husbilsel

Inlägg av Variosboy »

danei skrev:Det är ju bara en diod. Ta en vanlig likriktar diod för en bilgenerator. Men du tappar spänning, förbrukningsbatteriet kommer inte att laddas lika bra. Det behöver ju dessutom mer laddning efter som man drar ur det när man står still.
Det finns det en pissenkel lösning på! Man kopplar helt enkelt generatorns plus till det andra batteriet istället för bilens, och sedan dioden mellan plussarna så att den leder från andra till första batteriet!

Vipps så har man den "höga" spänningen på det andra batteriet istället.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8590
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Husbilsel

Inlägg av X-IL »

Vad är det för buss du fått låna? Har själv en 66:a och en 71:a i olika stadier av förfall. Sitter med i styrelsen för Nordiska Typ2-klubben (www.typ2-klubben.com), kolla gärna in där!

Jag körde själv med dubbla dioder förut, men det funkade inte så bra, långa stunder utan landström gjorde att startbatteriet blev urdraget (laddningen hade för låg spänning). Kör nu med ett relä kopplat på laddningslampan tror jag. När lampan slocknar drar relät och strömmen kan gå till bostadsbatteriet också.
Skriv svar