Viket fabrikat av PLC väljer man
Viket fabrikat av PLC väljer man
För att konstruera en elektrisk styrning av en båt skulle jag behöva ha en lämplig PLC. Frågan är vilket fabrikat väljer man och vad är det beroende av. Behöver följande:
- Kunna konstruera en PID regulator
- Ha minst två analoga ingångar för roderlägesgivare och styrpotentiometer
- PWM utgångar (två stycken) för motorstyrning
- Seriella ingångar
- Gärna en CAN-buss
- Gå att programmera i C (om det är ett vettigt krav?)
Har sneglat på denna som uppfyller mina krav: http://www.matrixmultimedia.com/MIAC-X.php
Har visserligen bara 12 k minne men det borde kanske räcka. Dock lite lite om man skulle vilja vidareutveckla den. Tyvärr finns bara en typ av detta fabrikat så skulle man behöva mer i framtiden måste man byta.
Skulle vilja ha lite råd av er som har erfarenhet av PLC. Hur väljer man rätt typ, finns många att välja från.
- Kunna konstruera en PID regulator
- Ha minst två analoga ingångar för roderlägesgivare och styrpotentiometer
- PWM utgångar (två stycken) för motorstyrning
- Seriella ingångar
- Gärna en CAN-buss
- Gå att programmera i C (om det är ett vettigt krav?)
Har sneglat på denna som uppfyller mina krav: http://www.matrixmultimedia.com/MIAC-X.php
Har visserligen bara 12 k minne men det borde kanske räcka. Dock lite lite om man skulle vilja vidareutveckla den. Tyvärr finns bara en typ av detta fabrikat så skulle man behöva mer i framtiden måste man byta.
Skulle vilja ha lite råd av er som har erfarenhet av PLC. Hur väljer man rätt typ, finns många att välja från.
Re: Viket fabrikat av PLC väljer man
Om du endå ska koda C varför då inte bygga något eget litet kort runt nån µC?
Har jag redan gjort med hjälp av en Arduino. Meningen med att använda en PLC är att få en mera robust konstruktion som klarar miljön i en båt. Underlättar ju också om man skulle vilja tillverka mer än en styck.
Jag skulle helst vilja få kontakt med någon som kan PLC och hur man väljer lämplig fabrikat/modell.
Jag skulle helst vilja få kontakt med någon som kan PLC och hur man väljer lämplig fabrikat/modell.
-
Mindmapper
Ska du ha med seriella ingångar (pluralis) och CAN-bus, och som klarar marin miljö blir det inte billigt.
Idag är det inte svårt att hitta PLC som klarar "strukturerad text". Behöver inte vara C men är ofta väldigt lika C.
Ska du göra fler än en styck så kanske det är lönt att anpassa strömförsörjning och låda för miljön. Samt se till att in och utgångar är skyddade på vettigt sätt. Men ska du sälja dit där det inte är priskänsligt så kör på PLC. Att göra för att sälja öht. ställer stora krav och blir dyrt.
Idag är det inte svårt att hitta PLC som klarar "strukturerad text". Behöver inte vara C men är ofta väldigt lika C.
Ska du göra fler än en styck så kanske det är lönt att anpassa strömförsörjning och låda för miljön. Samt se till att in och utgångar är skyddade på vettigt sätt. Men ska du sälja dit där det inte är priskänsligt så kör på PLC. Att göra för att sälja öht. ställer stora krav och blir dyrt.
Den PLC jag länkade till kostar 1600 kronor. Tycker jag verkar vara ett billigt pris för att undvika att behöva göra ett eget kort med isolerade ingångar, strömförsörjning, några knappar och display.
Trodde PLC var idealiskt om man skulle vilja göra en mindre serie av en produkt med mikroprocessor.
Tllbaka till frågan, hur väljer man ett lämpligt fabrikat av PLC?
Trodde PLC var idealiskt om man skulle vilja göra en mindre serie av en produkt med mikroprocessor.
-
Mindmapper
Tycker inte den verkar speciellt industriell. De tekniska data hänvisar till en IT/Telecom standard, i övrigt sparsamt med info. Hur är det t.ex med cykeltid och isolering av ingångar, etc. Är de t.ex galvaniskt isolerade? Inte för att det behöver vara bättre, utan det är ofta sämre, men billigare. Har de flera seriella ingångar! Räknar du USB och CAN som dessa isåfall?
Verkar mera som det är programvara de har erfarenhet av än hårdvara och industrianpassning. Det tycker jag också att deras kundkrets visar. Men den kan vara intressant ändå.
Man sätter upp en kravspec, lite mer detaljerad än den du gjort.
Sen har varje inköpare lite olika standarder som ska vara uppfyllda.
Är det marint kan t.ex NEMA vara intressant!
Vilken support och reservdels försörjning som finns, mognad hos produktfamiljen, expansionsmöjligheter....
Sen kanske det blir något helt annat när ekonomiavdelningen sagt sitt...
Det är inte så lätt!
Hur lätt är det när man köper bil!
Verkar mera som det är programvara de har erfarenhet av än hårdvara och industrianpassning. Det tycker jag också att deras kundkrets visar. Men den kan vara intressant ändå.
Man sätter upp en kravspec, lite mer detaljerad än den du gjort.
Sen har varje inköpare lite olika standarder som ska vara uppfyllda.
Är det marint kan t.ex NEMA vara intressant!
Vilken support och reservdels försörjning som finns, mognad hos produktfamiljen, expansionsmöjligheter....
Sen kanske det blir något helt annat när ekonomiavdelningen sagt sitt...
Det är inte så lätt!
Hur lätt är det när man köper bil!
Ja, jag får också en känsla för att den inte är så "industriell". Oroar mig också för framtida expansionsmöjligheter.
Ska försöka få fram en bättre spec på vad vi behöver.
Skulle gärna vilja höra några förslag på vilka PLC fabrikat man borde titta på, prata med.
Förmodar du menar NMEA för marint bruk. Skulle sådana protokoll finnas implementerade i en PLC? Trodde man fick göra det själv.
Ska försöka få fram en bättre spec på vad vi behöver.
Skulle gärna vilja höra några förslag på vilka PLC fabrikat man borde titta på, prata med.
Förmodar du menar NMEA för marint bruk. Skulle sådana protokoll finnas implementerade i en PLC? Trodde man fick göra det själv.
Har du stor budget?
Hur stor anläggning är det?
Siemens S7 skulle jag valt, bara av den anledningen att jag jobbar med det.
CAN-buss är inte så jätte vanlig i PLC system, däremot är Profibus "standard".
ASi buss är också riktigt smidigt.
Det finns många profibus IP68 klassade I/O enheter som lämpar sig för marint bruk.
Men frågan är hur stort du vill ha det. Du kanske vill slänga in en OP(manöverpanel) också.
Vilken spänning använder du?
surfa runt lite på siemens knöliga sida www.automation.siemens.com
Hur stor anläggning är det?
Siemens S7 skulle jag valt, bara av den anledningen att jag jobbar med det.
CAN-buss är inte så jätte vanlig i PLC system, däremot är Profibus "standard".
ASi buss är också riktigt smidigt.
Det finns många profibus IP68 klassade I/O enheter som lämpar sig för marint bruk.
Men frågan är hur stort du vill ha det. Du kanske vill slänga in en OP(manöverpanel) också.
Vilken spänning använder du?
surfa runt lite på siemens knöliga sida www.automation.siemens.com
- Mizzarrogh
Tror faktiskt jag möjligen har en S7 (ny) som eventuellt kan tänka mig avyttra om priset blir det rätta. 
Jag skulle vara intresserad av att veta normalpriset först.
Ny priset beror ju på vad det är för något, en ny S7 som skrevs ovan säger inte ett smack om vad det rör sig om för något.
Det finns många serier,
S7-200 Billigt, conrad.se säljer bla.
S7-300 ca
- - 17000:- för en cpu
S7-400 Dyrare
S7-1200 (är ganska nytt, har ingen koll på det än)
Du skulle nog klara dig med en enklare S7200/300 cpu.
Men om du köper begagnat så 4-5000:- för ett komplett system med digitala I/O och nån analog I/0.
Finns mycket på ebay bla.
Det finns många serier,
S7-200 Billigt, conrad.se säljer bla.
S7-300 ca
S7-400 Dyrare
S7-1200 (är ganska nytt, har ingen koll på det än)
Du skulle nog klara dig med en enklare S7200/300 cpu.
Men om du köper begagnat så 4-5000:- för ett komplett system med digitala I/O och nån analog I/0.
Finns mycket på ebay bla.
-
Mindmapper
>Förmodar du menar NMEA för marint bruk. Skulle sådana protokoll finnas implementerade i en PLC? Trodde man fick göra det själv.
Javisst menar jag NMEA. Jag tog det bara som ett exempel på vad som kunde vara intressant i en spec för marint bruk, har aldrig sett det i PLC sammanhang. Har dock ingen erfarenhet av PLC i marin miljö. Möjligtvis kan det vara en styrka med det du länkade till, att du verkar ha en miljö med möjlighet att utveckla både det ena och det andra. Men då kanske inte 12k räcker.
Är det för att ta fram en serie att sälja skulle jag gå på en liten industri-PC istället. Vilket jag tror är mera anpassningsbart och billigare än en PLC i så fall. Kontakta någon som har erfarenhet av OEM försäljning, t.ex
http://www.binarteknik.se/produkter/index.phtml
Det finns säkert flera som har bättre erfarenhet av marin miljö, men detta var den jag kom på just nu.
Javisst menar jag NMEA. Jag tog det bara som ett exempel på vad som kunde vara intressant i en spec för marint bruk, har aldrig sett det i PLC sammanhang. Har dock ingen erfarenhet av PLC i marin miljö. Möjligtvis kan det vara en styrka med det du länkade till, att du verkar ha en miljö med möjlighet att utveckla både det ena och det andra. Men då kanske inte 12k räcker.
Är det för att ta fram en serie att sälja skulle jag gå på en liten industri-PC istället. Vilket jag tror är mera anpassningsbart och billigare än en PLC i så fall. Kontakta någon som har erfarenhet av OEM försäljning, t.ex
http://www.binarteknik.se/produkter/index.phtml
Det finns säkert flera som har bättre erfarenhet av marin miljö, men detta var den jag kom på just nu.
Beckhoff och wago har modulära system som kan expanderas mycket.
Räkna 2000kr för cpu, 1000-1500 för rs-232 utöver de inbyggda, 100kr per dig.ut, 60kr per dig in.
Moduler för alla bussar finns. Programblock för nmea finns (iaf hos wago)
Wago är aningen billigare än beckhoff och har mer gratis funktionsblock. Beckhoff har bättre support och lite fler moduler, men tar licensavg för programblock.
Räkna 2000kr för cpu, 1000-1500 för rs-232 utöver de inbyggda, 100kr per dig.ut, 60kr per dig in.
Moduler för alla bussar finns. Programblock för nmea finns (iaf hos wago)
Wago är aningen billigare än beckhoff och har mer gratis funktionsblock. Beckhoff har bättre support och lite fler moduler, men tar licensavg för programblock.