Strulande backlight 7" LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
knugen

Strulande backlight 7" LCD

Inlägg av knugen »

Jag har en liten LCD med touchfunktion för bilen. Den är av märket xenarc 700tsv. Problemet jag har är att den klarar inte av vibrationer längre. Om jag lägger den på golvet så fungerar den utmärkt men stöter jag till den så slocknar allt. Skärmen är på och den lilla LED:en för på och av indikation lyser som vanligt men skärmen är svart.
Jag tror att jag har lokaliserat "invertern" och den verkar tåla att man knackar på den men knackar jag jätte försiktigt på kanten av "moderkortet" så slocknar den.
Är det någon som har varit med om detta? Eller har en idé om var felet kan ligga. Vill gärna ge skärmen en ärlig chans innan jag kastar den i soptunnan!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Strulande backlight 7" LCD

Inlägg av vfr »

Det låter som attt det skulle kunna vara en dålig lödning någonstans. Gör som gamla TV-reparatörer ofta gjorde; knacka försiktigt på komponenterna en och en med baksidan av en skruvmejsel samtidigt som du håller koll på skärmen. Då brukar man kunna hitta den här typen av fel.
knugen

Inlägg av knugen »

Dra mig baklänges! Jag hittade det. Det var en dålig lödning på högspännings delen för bakrundsbelysningen. Jag såg en pytte pytte liten ljusbåge som bildades vid utgången från trafon.

Edit. Det uppstod ett nytt problem efter ett tag. Bakrundsbel. börjar blinka efter ett tag. Det fräser liksom om ccfl rören och sen börjar det blinka med en sekunds intervaller ungefär. Om jag har fattat det rätt så stänger inverterdelen av om den känner att det är något som är fel med ccfl rören. Är det någon som har provat att byta dom?

Man ska inte ropa hej innan man har burit vatten över ån eller nått sånt va? :?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror inte att det är rören, brukar vara drivningen som lägger av först men är de riktigt mörka i sina ändar så kan de vara på väg men överslaget kan ju ockå ha skapat andra fel. Torde dock inte vara några större problem att byta rör så länge som du hittar de som har samma längd och tjocklek som de gamla och även har ungefär samma drivspänning.
knugen

Inlägg av knugen »

Nu har jag försökt allt(som jag kan). Har lött om alla dåliga lödningar men den beter sig helt oresonligt. Funkar en timma ibland, fem min ibland och inte alls ibland. Om jag drar ut ccflkabeln så fungerar skärmen som vanligt.
Det tråkiga är att invertern är en del av moderkortet så den går inte att byta. Är det någon som vet vart man kan köpa universal?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Universal? Vet inte om just det finns för skärmar men skulle det krisa och kanske som sista utväg så köp drivenheten till vanliga CCFL rör till för den storlek av rör du har för datormoddande så kan du kanske plocka ner den i mindre delar så den inte tar mycket mer plats är den andra om det nu är drivenheten som är kass.
knugen

Inlägg av knugen »

Felsökningen fortsätter... Nu har jag kört med hårtork och kylspray på varenda komponent som har med bakrundsbel och göra. När jag startar den och värmer med hårtorken så dyker felet upp ganska fort sen kyler jag trafon och problemet försvinner. Jag har gjort det tio gånger och får samma resultat. Det verkar som att det blir överslag i trafon när den blir varm. Det blir dock inte lätt att hitta en ny :( Kommer dock ett paket på posten om några dagar med ccfl rör och inverter till datormoddning.
knugen

Inlägg av knugen »

För er som är intresserade så köpte jag ccflrör med inverter från misco, den här typen, och det fungerade utmärkt. Ska bara såga och mecka lite i kretskortet så att jag får plats till den nya invertern. Steg nummer två är väl pwm så jag kan dimmra på kvällen men det blir en annan historia.
Skriv svar