Coolt
http://home.cogeco.ca/~davebowesevic/index.html
En datorstyrd bensindriven 4-taktsmotor
Re: En datorstyrd bensindriven 4-taktsmotor
håller med - den största ingenjörsdelen här är att få till soleniderna i både styrka och snabbhet och att dess egenskaper finns med i styrprogrammet - det är ungefär som hårddiskarnas huvuden skall hitta rätt spår på µm precision på några millisekunder och utan överslängar vilket innebär ganska avancerad adaptiv system i styrkontrollen.
Re: En datorstyrd bensindriven 4-taktsmotor
Adaptivt ska det väl inte behöva vara, det räcker väl att man har parametrarna för den ingående utrustningen och kompensera i mjukvara. Jag ser vissa likheter med spridarna som ju är solenoidbaserade och styrningen av tändningen där laddtiden är någorlunda lika från gnista till gnista medans tidpunkten för gnista är väldigt föränderlig.
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1324
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: En datorstyrd bensindriven 4-taktsmotor
Det finns många roliga ideér. Iden med att ha solenoider, är kanske inte helt purfärsk. En dag förra hösten gick jag och var småförbaskad, då jag läst ny teknik, och såg att några forskare hade byggt en fyrcylindrig motor med liknande motorstyrning ( på kth om jag inte missminner mig)
Då hade jag haft iden i några år, och sparade slantar för att få en lokal, och fixa delar. För att testa.. . .
Säkert hade någon tänkt på det redan innan oxå..... det brukar vara så.....
Det jag undrar är dock vad händer med alla bra ideér egentligen. De brukar bara försvinna..... Som t ex den här saken... . .
Syredopad förbränningsmotor
Det borde gå att kräma ut rätt mycket mer ur en liter bensin än det görs i dagens bilmotorer.
Genom att bestämma ventiltider kan man ju både få bättre bränsleförbrukning och mer effekt i motorn.
Slipper man en massa onödig kväve i förbränningen kan man få det ännu effektivare (Man måste troligtvis tänka på andra materialval, på cylinder och kolv, då troligtvis kommer att bli varmare i cylindern.... med 60% syre)
Då hade jag haft iden i några år, och sparade slantar för att få en lokal, och fixa delar. För att testa.. . .
Säkert hade någon tänkt på det redan innan oxå..... det brukar vara så.....
Det jag undrar är dock vad händer med alla bra ideér egentligen. De brukar bara försvinna..... Som t ex den här saken... . .
Syredopad förbränningsmotor
Det borde gå att kräma ut rätt mycket mer ur en liter bensin än det görs i dagens bilmotorer.
Genom att bestämma ventiltider kan man ju både få bättre bränsleförbrukning och mer effekt i motorn.
Slipper man en massa onödig kväve i förbränningen kan man få det ännu effektivare (Man måste troligtvis tänka på andra materialval, på cylinder och kolv, då troligtvis kommer att bli varmare i cylindern.... med 60% syre)
Re: En datorstyrd bensindriven 4-taktsmotor
Idén om elektroniskt styrda ventiler har gnagt i mitt huvud i säkert tio års tid. När jag var ung och naiv tänkte jag att det var korkat att det inte fanns i alla motorer 

Re: En datorstyrd bensindriven 4-taktsmotor
Det kommer dock krävas lite mer när man skall förflytta en ventil som är lika stor som i en bilmotor. Om jag inte minns fel så har f1 tekniker filat på detta länge men använder sig numer av tryckluft/hydraulik.
Re: En datorstyrd bensindriven 4-taktsmotor
Ja, elektriskt styrda ventiler är en väldigt gammal ide, som man fortfarande inte fått att fungera bra.. trots att det säkerligen funnits prototyper i minst 10 år.
Jag tror detta kommer att bli den egentligen sista förbättringen på ottomotorn, sen finns det inte så mycket mer att göra.
Jag tror detta kommer att bli den egentligen sista förbättringen på ottomotorn, sen finns det inte så mycket mer att göra.